zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

'Big data zet verzekeraars aan het denken'

29 september 2015 - Het wordt tijd dat Nederlandse verzekeraars gaan nadenken over privacy, solidariteit en het sturen van gedrag. Dat blijkt uit onderzoek van het Rathenau Instituut naar verzekeren in de datagedreven samenleving.

Onderzoekers van het Rathenau Instituut interviewden specialisten bij de innovatieafdelingen van Delta Lloyd, Reaal en coöperatie DELA, bij het Verbond van Verzekeraars, bij universiteiten en bij het nieuwe initiatief Fairzekering. De onderzoekers vulden de interviews aan met literatuuronderzoek en met eerdere studies van het Rathenau Instituut over de datasamenleving.


Uit het onderzoek van het Rathenau Instituut blijkt dat Nederlandse verzekeraars op dit moment nog niet massaal met big data bezig zijn. Toch kunnen de verzekeraars maar beter snel gaan nadenken over wat nieuwe verzekeringsmodellen betekenen voor publieke waarden als privacy, solidariteit en het sturen van gedrag.

Solidariteit
De onderzoekers van het Rathenau Instituut verwachten dat de relatie tussen klant en verzekeraar verandert door het gebruik van big data. Een voorbeeld is de autoverzekering. Die is nu nog mede gebaseerd op de leeftijd van een bestuurder omdat jonge mensen over het algemeen meer schade veroorzaken. Maar verzekeraars experimenteren met een nieuw type verzekering waarbij de premie niet van de leeftijd maar van de rijstijl van de bestuurder afhangt. Hoe hard je rijdt, remt en optrekt, blijkt uit de gegevens van de boordcomputer. De nieuwe verzekering is op de persoon afgestemd en dat ondermijnt het tot nu toe gehanteerde principe van solidariteit.

Sturen van gedrag
De onderzoekers waarschuwen voor vreemde situaties als verzekeraars met big data aan de slag gaan. Zo experimenteren buitenlandse verzekeraars met premiekorting als u veel stappen verzamelt op een stappenteller. Door een beloning te koppelen aan het aantal stappen geeft de verzekeraar een impliciet oordeel dat een rondje hardlopen een betere besteding van de avond is dan een bezoekje op de bank bij uw familie. Verzekeraars moeten dus een zorgvuldige afweging maken hoe ze gedrag willen sturen.

Privacy
Verder benadrukken de onderzoekers van het Rathenau Instituut dat het toenemende gebruik van data uit verschillende bronnen ertoe leidt dat het voor klanten steeds onduidelijker wordt hoe premies tot stand komen. Verzekeraars zouden er, aldus de onderzoekers, goed aan doen om openheid te geven over welke data ze verzamelen en om klanten controle te geven over hun eigen data.

De datagedreven samenleving
Parallel aan deze studie publiceerde het Rathenau Instituut een achtergrondstudie over maatschappelijke vraagstukken rond big data. Het gaat hierbij over zaken als privacy, data sharing, eigenaarschap en machtsverhoudingen. Die publicatie is bedoeld voor beslissers en beleidsmakers die meer willen weten over wat big data eigenlijk zijn en welke maatschappelijke en economische kwesties samenhangen met de inzet van big data.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Dreigingen in de financiële wereld: Hacktivisme
 De jacht op talent: wat kandidaten in Europa verwachten
 Vijf technologische ontwikkelingen en hun impact op het merk
 

Gerelateerde nieuwsitems

 OU-hoogleraar: 'Big data veroorzaken nieuwe industriële revolutie'
 Dilemma: innovatie of optimalisatie van de dienstverlening?
 Nederlands bedrijfsleven zet in 2015 fors in op big data
 'Meer privacywaarborgen noodzakelijk bij toepassingen big data'
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Freshback Media krijgt een nieuwe partner
reacties
Aandacht: het nieuwe geld (1) 
Recordaantal buitenlandse bedrijven vestigen zich in Amsterdam (1) 
Organisaties die actief bezig zijn met duurzaamheid winnen terrein (1) 
Wat is de impact van Brexit op de tech industrie? (3) 
Toeslag voor kinderopvang drastisch gewijzigd (4) 
Werknemer wil werk dat bijdraagt aan ‘een groter geheel’ (1) 
30 jaar e-mail. Zo voorkomt u misverstanden.  (7) 
top10
Vier redenen waarom koffie op de werkvloer onmisbaar is
Vier op de tien werknemers vragen werkgever hulp bij checken loonstrook
Meerderheid consumenten stopt organisatie in de ban bij datalek
Aandacht: het nieuwe geld
Bespaar duizenden euro’s door milieuvriendelijk te printen
Samenwerking tussen cybercriminelen verhoogt aantal dreigingen
Kwart werknemers heeft nog geen AVG-bedrijfsbeleid ontvangen
Manager verlaat familiebedrijf bij overname externe partij
Elf verrassende tips voor onmetelijke creativiteit
Vier tips om Android te gebruiken in uw organisatie
meer top 10