zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlands bedrijfsleven zet in 2015 fors in op big data

24 maart 2015 - Uit onderzoek uitgevoerd door Rackspace Nederland blijkt dat een groot deel van de Nederlandse organisaties concrete plannen heeft voor big data-projecten in 2015. De aanleiding voor organisaties om met big data te starten is voornamelijk het kunnen realiseren van zakelijke groei.

Bedrijven zijn daarom ook veelal bereid geld en energie te steken in dergelijke projecten. Maar hoe de projecten er exact uit gaan zien en welke technologie daarvoor gebruikt moet worden lijkt vooraf lang niet altijd duidelijk.



Analytics
"Een van de trends is Analytics en in het bijzonder het kunnen analyseren van grote hoeveelheden data. Maar in hoeverre is dit een hype en waar staan we met de implementatie van big data-projecten? Daar wilden we inzicht in krijgen tijdens ons event Innovation Day," zegt Bert Stam, Regional Director voor de CEMA-regio van Rackspace. "Uit ons onderzoek blijkt dat big data het stadium ‘hype’ inmiddels is ontstegen en dat veel organisaties hier serieus mee aan de slag zijn gegaan of dat op korte termijn van plan zijn."

Financieel gewin
  • 30 procent van de respondenten zegt geen of weinig moeite te hebben om de juiste stakeholders te overtuigen van de waarde van big data. Bijna 30 procent geeft aan daar wél moeite mee hebben.
  • Bijna 65 procent van de ondervraagden geeft aan dat de inzet van big data-projecten hen zal helpen bij het realiseren van de doelstellingen van de organisatie.
  • 62 procent is dan ook van plan om binnen nu en een jaar actief aan de slag te zijn met een big data-project.
Privacy en security
Naast de vier grote megatrends social, mobile, cloud en big data zijn er nog twee andere thema’s die bij veel organisaties op de kaart staan, namelijk security en privacy. Deze onderwerpen blijken uiterst relevant te zijn wanneer er wordt nagedacht over big data-projecten.
  • Zo geven de ondervraagden aan enige (25 procent) tot zeer grote bedenkingen (44,7 procent) te hebben over de veiligheid en beveiliging van bijeen vergaarde data.
  • En bijna 78 procent zegt zelfs te twijfelen of de privacy van hun klanten niet in gevaar komt wanneer ze daadwerkelijk big data-projecten starten waarbij ook klantgegevens gebruikt worden.
Hadoop
De inzet van technologie bij big data is onontbeerlijk. In de afgelopen jaren is er door een groot aantal leveranciers veel geld besteed aan research & development van nieuwe hard- en software die is geoptimaliseerd voor big data-projecten. Een van die technologieën is Hadoop, al enkele jaren de standaard voor big data-analyses. Maar op de vraag waar men staat met de inzet van Hadoop geeft meer dan 33 procent aan niet te weten wat Hadoop is. Dit geeft aan dat de markt voor big data-projecten, ondanks alle goede voornemens, nog redelijk onvolwassen is. Dit kan tevens aangeven dat velen niet de technologie leidend laten zijn bij degelijke projecten maar juist focussen op wat men uit het project wil halen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Een recap van alle goede voornemens rondom big data
 Bedrijven moeten big data beter benutten
 Bedrijven tevreden over zakelijk rendement van gebruik Big Data
 Organisaties staan te springen om Big Data, BI en Analytics binnen CRM
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10