zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Medewerkers negen keer vaker betrokken als er vertrouwen is in de directie

18 september 2015 - De directie kan veel invloed uitoefenen op de betrokken- en bevlogenheid van medewerkers. Een belangrijke voorwaarde daarbij is dat medewerkers vertrouwen hebben in de directie van hun organisatie.

Indien er sprake is van vertrouwen tussen directie en medewerkers, zijn medewerkers negen keer vaker bevlogen in hun werk en betrokken bij hun organisatie.


Dit blijkt uit onderzoek, uitgevoerd door Effectory International, onder 46 Europese multinationals.
 
Weinig volledig vertrouwen
Een zorgwekkend gegeven is dat slechts dertien procent van de medewerkers in Nederland momenteel volledig vertrouwen heeft in de raad van bestuur van hun organisatie.
 "Directieleden realiseren zich vaak niet wat voor impact ze hebben op de betrokken- en bevlogenheid van medewerkers," aldus Rogier van der Werf, consultant bij Effectory International. "Zij zijn veelal gefocust op de financiën en de strategie, waardoor het contact met medewerkers op de werkvloer regelmatig prioriteit verliest. Directies die hier goed mee omgaan maken contact met medewerkers door zichtbaar te zijn in de organisatie, het overbrengen van een heldere visie en het wekken van vertrouwen door transparante communicatie."
 
Hogere prestaties
Doordat betrokken- en bevlogenheid van medewerkers steeds meer gelinkt wordt aan hogere bedrijfsprestaties, een lager personeelsverloop en een hogere efficiëntie, focussen organisaties zich hier steeds meer op. Ondanks dat er binnen organisaties meer aandacht besteed wordt aan de betrokken- en bevlogenheid van medewerkers en de mogelijk positieve effecten, tonen de onderzoeksresultaten aan dat de impact hiervan verloren gaat indien directieleden er niet in slagen het vertrouwen van hun medewerkers te winnen.  
 
Vier factoren
Uit het onderzoek is gebleken dat 31 procent van de medewerkers die werkzaam zijn in multinationals momenteel bevlogen zijn in hun werk en betrokken zijn bij de organisatie. Effectory International benadrukt dat beide thema’s worden beïnvloed door vier factoren: de medewerker past bij de organisatie, Het werk geeft de medewerker energie, de leidinggevende communiceert een duidelijk organisatiedoel en de leidinggevende spreekt voldoende waardering uit naar de medewerker. Hoewel drie van de vier factoren verbetering behoeven, blijkt dat maar liefst 79 procent van de medewerkers die werkzaam zijn in multinationals het gevoel heeft te passen bij de organisatie.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Graaicultuur funest voor bevlogenheid medewerkers
 Lagere beloning heeft weinig invloed op betrokkenheid en bevlogenheid
 Nederlanders zijn niet bevlogen met hun werk bezig
 Managers moeten meer commitment geven aan organisaties
 
 
reacties
 
Ellen  |   | 
22-09-2015
 | 
10:13 uur
Wederom de vraag wat is oorzaak, wat is gevolg. (Zie ook mijn reactie hier: (Klik hier)
Vertrouwen we de directie omdat we meer betrokken worden, of worden we betrokken omdat we de directie meer vertrouwen?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10