zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Graaicultuur funest voor bevlogenheid medewerkers

13 maart 2015 - In organisaties waar puur gefocust wordt op het behalen van korte termijn winst zijn medewerkers veel minder bevlogen. Dat blijkt uit het onderzoeksrapport 'Het verborgen potentieel van werkend Nederland 2015', dat eind maart landelijk gepubliceerd wordt door Effectory.

Is er tijd en ruimte om medewerkers mee te laten denken over organisatieverbeteringen, dan schiet de bevlogenheid van medewerkers omhoog. Guido Heezen, directeur en oprichter van Effectory, vertelt hier meer over. "In veel organisaties ligt momenteel de meeste nadruk op het behalen van korte termijn winsten. Dit is niet zo vreemd, na de afgelopen jaren van economische crisis. Resultaat wordt graag verzilverd zodra dat mogelijk is. Toch is het onverstandig. Want is deze 'graaicultuur' niet juist een van de veroorzakers van de crisis?"



Druk op organisaties
Organisaties ervaren continu druk om ieder kwartaal weer goede cijfers op te leveren. "Managers blijven maar een paar jaar op hun plek zitten en willen snel successen op hun naam schrijven", legt Heezen uit. "Er is geen tijd om samen met de medewerkers kritisch te kijken of zaken op de lange termijn goed en logisch geregeld zijn. Dit geeft medewerkers het gevoel hebben dat zij er niet echt toe doen, maar alleen maar een middel zijn om het bedrijfsresultaat te halen."

Minder bevlogenheid
Medewerkers kunnen hierdoor hun vertrouwen en enthousiasme kwijtraken en op de automatische piloot gaan werken. "Zonde," vervolgt Heezen. "Want gedreven, bevlogen medewerkers leveren juist zo veel toegevoegde waarde en positieve energie. En dat is bedrijfskundig heel interessant omdat bevlogen medewerkers - die misschien wel een factor twee productiever zijn voor de organisatie - evenveel salaris ontvangen als niet-bevlogen medewerkers."
Wanneer de stelling 'Ik vind dat er voldoende mogelijkheden zijn om mee te praten over organisatie brede onderwerpen' gekoppeld wordt aan de mate van bevlogenheid dan blijkt er een duidelijke connectie: Mogen medewerkers meedenken over organisatie brede onderwerpen (score boven een 7,5), dan scoort ook bevlogenheid hoog: een 7,9. Wordt de stelling lager beoordeeld (onder de 7,5) dan daalt de bevlogenheid naar een 6,9.

Sociale innovatie
"Succesvolle organisaties durven kritisch naar hun organisatie te kijken en laten medewerkers meedenken over organisatie brede onderwerpen," vertelt Heezen. "Ook als dit op korte termijn niet de meest winstgevende optie is. Zij durven te kijken naar het uiteindelijke belang van hun organisatie en hun medewerkers. Maar hierdoor komen zij op de lange termijn als winnaar uit de bus."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Verzuim kan omlaag door hogere betrokkenheid en lagere werkdruk
 HR-managers slaan alarm
 Organisatiebrede klantbetrokkenheid belangrijkste trend 2014
 Lagere beloning heeft weinig invloed op betrokkenheid en bevlogenheid
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10