zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Wat belemmert de schuldhulpvraag?

18 september 2015 - Incassade gaat samen met Kredietbank Nederland onderzoeken wat debiteuren belemmert om hulp te zoeken bij hun schuldproblemen.

De partijen willen nieuwe inzichten opdoen en debiteuren concrete handvatten bieden om eerder en vaker tot actie over te gaan. De resultaten en communicatiemiddelen die uit het onderzoek volgen, worden landelijk ter beschikking gesteld aan gemeenten en schuldhulpverleners. Het onderzoek wordt uitgevoerd door de Rijksuniversiteit van Groningen (RUG).



Groeiende schuldenproblematiek
Aanleiding voor het onderzoek is het feit dat de schuldenproblematiek in Nederland de laatste jaren groeit. Incassade en Kredietbank Nederland constateren dat debiteuren vaak pas laat contact opnemen met betrokken organisaties. Daardoor worden hun schulden alleen maar groter, bijvoorbeeld bij een kostbare gang naar de rechter.

Praten is het begin van de oplossing
"Praten over financiële problemen is vrijwel altijd het begin van de oplossing," stelt Paul Otter, Algemeen Directeur van Incassade. Hij legt uit dat iemand die zijn schuldproblemen op tijd met anderen bespreekt, ook eerder openstaat voor hulp en sneller zelf tot actie overgaat. "Als we weten wat debiteuren blokkeert in hun contactopname, kunnen we ze daar ook beter in stimuleren."
De resultaten van het onderzoek komen ten goede aan iedereen die beroepsmatig contact heeft met debiteuren. Incassade en Kredietbank Nederland delen de nieuwe inzichten in de loop van 2016 tijdens speciale bijeenkomsten met onder meer gemeenten en schuldhulpverleners. Ook nieuwe communicatiemiddelen die naar aanleiding van het onderzoek worden ontwikkeld, komen voor de hele branche beschikbaar.

Subsidie
De samenwerkende partners krijgen subsidie van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid voor hun onderzoek, omdat schuldenproblematiek een landelijke kwestie is. Het maatschappelijke belang van kennis over dit onderwerp is daarom groot.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Huiseigenaren met restschuld nog niet overal geholpen
 Zorgen bij consument over restschuld blijven
 Particuliere schulden remmen groei consumptie
 Werkgever moet grotere rol spelen bij aanpak financiële problemen werknemer
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10