zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Wat belemmert de schuldhulpvraag?

18 september 2015 - Incassade gaat samen met Kredietbank Nederland onderzoeken wat debiteuren belemmert om hulp te zoeken bij hun schuldproblemen.

De partijen willen nieuwe inzichten opdoen en debiteuren concrete handvatten bieden om eerder en vaker tot actie over te gaan. De resultaten en communicatiemiddelen die uit het onderzoek volgen, worden landelijk ter beschikking gesteld aan gemeenten en schuldhulpverleners. Het onderzoek wordt uitgevoerd door de Rijksuniversiteit van Groningen (RUG).



Groeiende schuldenproblematiek
Aanleiding voor het onderzoek is het feit dat de schuldenproblematiek in Nederland de laatste jaren groeit. Incassade en Kredietbank Nederland constateren dat debiteuren vaak pas laat contact opnemen met betrokken organisaties. Daardoor worden hun schulden alleen maar groter, bijvoorbeeld bij een kostbare gang naar de rechter.

Praten is het begin van de oplossing
"Praten over financiële problemen is vrijwel altijd het begin van de oplossing," stelt Paul Otter, Algemeen Directeur van Incassade. Hij legt uit dat iemand die zijn schuldproblemen op tijd met anderen bespreekt, ook eerder openstaat voor hulp en sneller zelf tot actie overgaat. "Als we weten wat debiteuren blokkeert in hun contactopname, kunnen we ze daar ook beter in stimuleren."
De resultaten van het onderzoek komen ten goede aan iedereen die beroepsmatig contact heeft met debiteuren. Incassade en Kredietbank Nederland delen de nieuwe inzichten in de loop van 2016 tijdens speciale bijeenkomsten met onder meer gemeenten en schuldhulpverleners. Ook nieuwe communicatiemiddelen die naar aanleiding van het onderzoek worden ontwikkeld, komen voor de hele branche beschikbaar.

Subsidie
De samenwerkende partners krijgen subsidie van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid voor hun onderzoek, omdat schuldenproblematiek een landelijke kwestie is. Het maatschappelijke belang van kennis over dit onderwerp is daarom groot.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Samenwerking CIO-CFO stimuleert bedrijfstransformatie
 Rapport benadrukt belang van gelijke kansen en mogelijkheden voor hybride werknemers
 HR-digitalisering nog altijd meer gericht op HR dan op werknemer
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Huiseigenaren met restschuld nog niet overal geholpen
 Zorgen bij consument over restschuld blijven
 Particuliere schulden remmen groei consumptie
 Werkgever moet grotere rol spelen bij aanpak financiële problemen werknemer
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Aangeklaagd door cliënt wegens een beroepsfout: wat nu?
reacties
Werknemers hoeven niet altijd bereikbaar te zijn (1) 
Werknemer vindt dat werkgever verantwoordelijk is voor werkgeluk (1) 
Foute kersttrui populair, maar niet op op de werkvloer (1) 
Kantoren en werkvormen veranderen radicaal (4) 
Wat mannelijke leiders moeten weten over het vrouwenbrein (1) 
Dat coachen is ook niet alles.  (2) 
India minder aantrekkelijk door krappe arbeidsmarkt (1) 
top10
Alle obstakels voor de digitale transformatie van tafel
Nieuwe blik op security nodig in hybride wereld
Vier tips om burnouts bij werknemers te herkennen
Klaar met ransomware? Check dan deze vijf best practices
Tekort aan vaardigheden beperkt financiële instellingen om doelstellingen te behalen
Wat de coronacrisis ons leert over het managen van mental health
Cisco publiceert eerste wereldwijde Hybrid Work Index
Bedrijven hebben behoefte aan ondersteuning bij uitvoering wet ingroeiquotum en streefcijfers
Werkenden willen zelf kunnen bepalen wel of niet naar kantoor te gaan
Samenwerking CIO-CFO stimuleert bedrijfstransformatie
meer top 10