zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Verbod op ongezond magere modellen nu ook in Nederland?

19 augustus 2015 - In navolging van onder meer Denemarken en Frankrijk, die een wetsvoorstel hebben aangenomen om extreem magere modellen te verbieden, vindt nu ook het Nederlandse CDA dat het tijd is voor regelgeving met betrekking tot te magere modellen.

Dit naar aanleiding van een onderzoek onder 20.000 panelleden door EenVandaag en VIVA Magazine. Hieruit bleek dat meer dan de helft van de panelleden vóór een verbod op superdunne modellen is.



Petitie
Beautyfreelancer.nl startte eerder dit jaar al een petitie rondom hetzelfde onderwerp. "In april zijn we een campagne gestart waarin we pleiten voor een verbod op ongezond dunne modellen in de Nederlandse mode-industrie. Naar aanleiding hiervan hebben wij ontzettend veel reacties binnengekregen. Niet voor niets juichen we het besluit van Kamerlid Hanneke Bruins Slot van harte toe. Zij wil dat het gebruik van te dunne modellen in de Nederlandse mode-industrie aan banden wordt gelegd," aldus Evelien Nederhoed en Mieke Wouters, oprichters van Beautyfreelancer.nl.

Relatie modebeeld en ontstaan eetstoornis
Volgens de Franse regering wordt het zelfbeeld van Franse vrouwen negatief beïnvloed door extreem magere modellen. Dit is dan ook de reden dat Frankrijk begin dit jaar een verbod invoerde op modellen met een BMI lager dan achttien. Wouters: "Ook in Nederland kampen veel vrouwen met een negatief zelfbeeld. Uit cijfers van Rijksoverheid.nl blijkt dat in totaal meer dan 100.000 Nederlandse meisjes en vrouwen een eetstoornis hebben, onder meer veroorzaakt door een verstoord zelfbeeld. Ook uit het onderzoek van EenVandaag blijkt nu dat bijna de helft van de ondervraagde meiden tussen de twaalf en 24 jaar een negatief zelfbeeld krijgt door te kijken naar dunne modellen." Nederhoed vervolgt: "Naar aanleiding daarvan komt nu het CDA in actie. Een goede ontwikkeling."

Modellen in bescherming
Naast het negatieve zelfbeeld dat ongezond magere modellen veroorzaken, moeten ook de modellen tegen zichzelf in bescherming worden genomen. Zo meldde model Iris Monroe Baker op Radio 1 dat haar op zestienjarige leeftijd werd geadviseerd om watten te eten om haar hongergevoel te stillen. Zo zou zij afvallen en aan de ideale maten komen, die verplicht zijn in de fashionindustrie. Nederhoed licht toe: "Al eerder dit jaar hebben wij de ongezonde levensstijl van fashionmodellen in de media aangekaart. Daarop hebben wij verschillende reacties ontvangen. Volgens sommigen zouden modellen niet flauwvallen omdat ze zichzelf uithongeren of op dieet zijn, maar omdat ze in de drukte die een fashionshow met zich meebrengt, geen tijd hebben om goed te eten. Maar ook dat is verkeerd. Je moet je voorstellen dat veel van die meiden nog niet eens meerderjarig zijn. Wij vinden daarom dat modellen in bescherming worden genomen. Een goede wetgeving is dan ook onontbeerlijk."

Richtlijn magere modellen
Beautyfreelancer.nl juicht toe dat het CDA zich over deze kwestie buigt. "Extreem magere modellen kunnen geen rolmodellen zijn. Net zoals extreem dunne acteurs, presentators of popsterren dat niet kunnen zijn," aldus Wouters. Beautyfreelancer.nl wil dat modellen in de toekomst beter worden begeleid naar gezonde maatjes, welke maatstaf daar dan ook voor gebruikt gaat worden. Nederhoed: "Daarbij hoeft er niet worden vastgehouden aan de regel die de Franse overheid stelt; een BMI-waarde van achttien. Ieder lichaam is namelijk anders. Want wat is te dun? Wij spreken alleen van ‘te dun’ wanneer daar een ongezonde levensstijl aan ten grondslag ligt, bijvoorbeeld uithongering. Een gespierd persoon zal bijvoorbeeld vaak een hoger BMI hebben en daardoor als ‘dik’ kunnen worden aangemerkt, terwijl dat niet zo is. Het is aan de overheid om te bepalen wat als maatstaf moet worden gehanteerd."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Marketingmythe ontkracht: seks en geweld verkopen niet
 Meiden op Europese roadtrip zeggen nee tegen misleidende reclame
 Advertentiebudgetten definitief van tv naar internet
 Consument krijgt meer grip op reclame
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10