zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Advertentiebudgetten definitief van tv naar internet

26 september 2014 - Economisch herstel zorgt ervoor dat de inkomsten uit tv-advertenties de komende jaren nog stijgen, maar dit medium staat voor grote uitdagingen. Pas in 2016 zijn de tv reclame inkomsten weer boven de een miljard euro en daarmee op het niveau van 2011.

Tegelijk wint de verschuiving naar andere digitale kanalen aan terrein om tv op achterstand te zetten. Dit blijkt uit de Entertainment & Media Outlook 2014-2018 van PwC.



Internet is flexibel
Ennèl van Eeden, mediaspecialist bij PwC, heeft een verklaring voor deze verschuiving. "Consumenten hebben de afgelopen jaren zoveel mogelijkheden gekregen om content en nieuws tot zich te nemen. Een traditioneel massamedium als tv legt het op den duur af tegen de flexibiliteit en de talloze mogelijkheden van internet. Publieke- én commerciële omroepen proberen wel in te spelen op trends als video on demand services die aan populariteit winnen. Zowel de content als de faciliteiten zijn sterk verbeterd. Bovendien kent Nederland een van de hoogste penetratie van breedband, waardoor de meeste huishoudens kunnen streamen in hoge kwaliteit."

Gepersonaliseerde content
Volgens Van Eeden maskeert op dit moment economisch herstel nog de verschuiving. "Lineair tv kijken is snel aan het afnemen. Straks kijken wij alleen nog maar lineair naar The Voice en het WK voetbal en daaromheen kijkt iedereen op een eigen apparaat naar gepersonaliseerde content. Andere media - zoals YouTube - ontwikkelen zich in rap tempo als massamedium. Adverteerders volgen waar de consument kijkt. Daar draait het om," zegt Van Eeden.

Mobiel internet
Uit de cijfers van de E&M Outlook blijkt ook dat internet de grote winnaar is van de verschuiving van advertentiebudgetten. In 2018 wordt bijna 40 procent van het advertentiebudget aan internet uitgegeven. Een verdubbeling ten opzichte van 2009 (20,5 procent). "Een logische ontwikkeling," aldus Van Eeden, "omdat 85 procent van de Nederlandse bevolking in 2018 toegang tot mobiel internet heeft." Niet alleen tv verliest terrein, ook gedrukte media behoren tot de verliezers. Was deze markt in 2013 nog goed voor een omzet van 3,6 miljard euro, in 2018 is deze omzet met ruim twintig procent geslonken tot 2,8 miljard euro.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Mobiel adverteren stijgt wereldwijd explosief
 Is het einde van de traditionele reclame nabij?
 Hersenen verwerken tijdschriftadvertenties beter dan tv-spots
 Adverteerders bezuinigen fors op printreclame
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10