zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Marketingmythe ontkracht: seks en geweld verkopen niet

27 juli 2015 - Hebben reclamebureaus het decennialang bij het verkeerde eind gehad? Daar lijkt het wel op nu een recente studie van de Ohio State University aantoont dat seks in reclamecampagnes ervoor zorgt dat mensen zich merknamen minder goed kunnen herinneren.

Seks, maar ook geweld, leidt blijkbaar de aandacht af van de producten waarvoor reclame wordt gemaakt. Dat schrijft Express.be. De professoren van de staatsuniversiteit van Ohio gebruikten voor deze studie gegevens uit 53 experimenten die de afgelopen 44 jaar werden uitgevoerd. In totaal namen hier 8.500 mensen aan deel. Ze vergeleken ook verschillende soorten media: kranten, tijdschriften, films en zelfs videogames.


Na een vergelijking van alle resultaten concludeerden de onderzoekers dat mensen die reclames te zien krijgen met een context van geweld of seks minder goed op de boodschap letten. Mensen bleken in zulke gevallen ook sneller de merknaam te vergeten.

Gewenning
Wanneer mensen werden geconfronteerd met advertenties in media die volgens hun eigen visie seksueel waren getint, bleken ze een negatievere houding jegens de reclame aan te nemen.
"Mensen bleken minder geneigd merken te kopen waarvoor ze advertenties hadden gezien in media die geweld of seks toonden dan wanneer diezelfde reclame werd opgemerkt in media waarin deze thema’s niet aan bod kwamen," verduidelijkt onderzoeker Robert Lull.
Er was één uitzondering. Wanneer de advertentie even seksueel of gewelddadig getint was als het televisieprogramma dat ervoor onderbroken werd, bleek de consument de boodschap wel goed te kunnen onthouden.
Bovendien stelden de onderzoekers dat de houding van consumenten tegenover seksueel getinte of gewelddadige reclames in de laatste tientallen jaren is verbeterd, al blijft de visie nog steeds negatief. Mogelijk zijn consumenten inmiddels meer gewend geraakt aan seks en geweld.


Bron: Express.be
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vrouwenstem overtuigender in radiocommercial
 Sex, drugs en drank blijven taboe op het werk
 Meiden op Europese roadtrip zeggen nee tegen misleidende reclame
 Consument krijgt meer grip op reclame
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10