zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Marketingmythe ontkracht: seks en geweld verkopen niet

27 juli 2015 - Hebben reclamebureaus het decennialang bij het verkeerde eind gehad? Daar lijkt het wel op nu een recente studie van de Ohio State University aantoont dat seks in reclamecampagnes ervoor zorgt dat mensen zich merknamen minder goed kunnen herinneren.

Seks, maar ook geweld, leidt blijkbaar de aandacht af van de producten waarvoor reclame wordt gemaakt. Dat schrijft Express.be. De professoren van de staatsuniversiteit van Ohio gebruikten voor deze studie gegevens uit 53 experimenten die de afgelopen 44 jaar werden uitgevoerd. In totaal namen hier 8.500 mensen aan deel. Ze vergeleken ook verschillende soorten media: kranten, tijdschriften, films en zelfs videogames.


Na een vergelijking van alle resultaten concludeerden de onderzoekers dat mensen die reclames te zien krijgen met een context van geweld of seks minder goed op de boodschap letten. Mensen bleken in zulke gevallen ook sneller de merknaam te vergeten.

Gewenning
Wanneer mensen werden geconfronteerd met advertenties in media die volgens hun eigen visie seksueel waren getint, bleken ze een negatievere houding jegens de reclame aan te nemen.
"Mensen bleken minder geneigd merken te kopen waarvoor ze advertenties hadden gezien in media die geweld of seks toonden dan wanneer diezelfde reclame werd opgemerkt in media waarin deze thema’s niet aan bod kwamen," verduidelijkt onderzoeker Robert Lull.
Er was één uitzondering. Wanneer de advertentie even seksueel of gewelddadig getint was als het televisieprogramma dat ervoor onderbroken werd, bleek de consument de boodschap wel goed te kunnen onthouden.
Bovendien stelden de onderzoekers dat de houding van consumenten tegenover seksueel getinte of gewelddadige reclames in de laatste tientallen jaren is verbeterd, al blijft de visie nog steeds negatief. Mogelijk zijn consumenten inmiddels meer gewend geraakt aan seks en geweld.


Bron: Express.be
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Aantal burn-outs stijgt opnieuw
 'Aanwezigheid bij cursus voldoende voor diploma'
 Bijna twee miljoen Nederlanders willen in het buitenland wonen én werken
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vrouwenstem overtuigender in radiocommercial
 Sex, drugs en drank blijven taboe op het werk
 Meiden op Europese roadtrip zeggen nee tegen misleidende reclame
 Consument krijgt meer grip op reclame
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Stap over naar de cloud om op de kosten te besparen
reacties
Kwart Nederlanders wil sociale media verwijderen (1) 
Driekwart Nederlanders let dit jaar beter op financiën dan in 2022 (2) 
HR-trends voor 2023: dit staat HR-professionals te wachten (1) 
Een nieuwe taal leren, maar dan anders (4) 
Wat is er nodig voor échte duurzame en sociale impact? (3) 
De Metaverse: wat kan je er eigenlijk mee? (2) 
Helft Nederlandse werknemers last van mentale problemen, verergerd door kosten levensonderhoud (1) 
top10
Nederland heeft behoefte aan ander leiderschap
Ondanks salariskloof krijgen mannen en vrouwen even vaak promotie
Drie HR-tips om werknemers gemotiveerd de winterdagen door te krijgen
Combinatie data, technologie en mensen essentieel voor stimuleren groei
Technologische superioriteit is de belangrijkste onderscheidende factor voor bedrijven
Helft werkend Nederland: de term manager wordt te pas en te onpas gebruikt
Europese CEO’s vol vertrouwen in vermogen om groei te realiseren
De bekerplant waar we in zijn gevallen
In vier stappen naar je eerste elektrische auto
Retentie als talentstrategie
meer top 10