zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Marketingmythe ontkracht: seks en geweld verkopen niet

27 juli 2015 - Hebben reclamebureaus het decennialang bij het verkeerde eind gehad? Daar lijkt het wel op nu een recente studie van de Ohio State University aantoont dat seks in reclamecampagnes ervoor zorgt dat mensen zich merknamen minder goed kunnen herinneren.

Seks, maar ook geweld, leidt blijkbaar de aandacht af van de producten waarvoor reclame wordt gemaakt. Dat schrijft Express.be. De professoren van de staatsuniversiteit van Ohio gebruikten voor deze studie gegevens uit 53 experimenten die de afgelopen 44 jaar werden uitgevoerd. In totaal namen hier 8.500 mensen aan deel. Ze vergeleken ook verschillende soorten media: kranten, tijdschriften, films en zelfs videogames.


Na een vergelijking van alle resultaten concludeerden de onderzoekers dat mensen die reclames te zien krijgen met een context van geweld of seks minder goed op de boodschap letten. Mensen bleken in zulke gevallen ook sneller de merknaam te vergeten.

Gewenning
Wanneer mensen werden geconfronteerd met advertenties in media die volgens hun eigen visie seksueel waren getint, bleken ze een negatievere houding jegens de reclame aan te nemen.
"Mensen bleken minder geneigd merken te kopen waarvoor ze advertenties hadden gezien in media die geweld of seks toonden dan wanneer diezelfde reclame werd opgemerkt in media waarin deze thema’s niet aan bod kwamen," verduidelijkt onderzoeker Robert Lull.
Er was één uitzondering. Wanneer de advertentie even seksueel of gewelddadig getint was als het televisieprogramma dat ervoor onderbroken werd, bleek de consument de boodschap wel goed te kunnen onthouden.
Bovendien stelden de onderzoekers dat de houding van consumenten tegenover seksueel getinte of gewelddadige reclames in de laatste tientallen jaren is verbeterd, al blijft de visie nog steeds negatief. Mogelijk zijn consumenten inmiddels meer gewend geraakt aan seks en geweld.


Bron: Express.be
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Arbeidsongeschikten melden vaakst slaapproblemen
 Helft Nederland overgestapt naar slimme meter
 Bedrijven lopen talent mis door taalgebruik in vacatures
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vrouwenstem overtuigender in radiocommercial
 Sex, drugs en drank blijven taboe op het werk
 Meiden op Europese roadtrip zeggen nee tegen misleidende reclame
 Consument krijgt meer grip op reclame
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
De éénjarige opleiding tot Qualified Bedrijfskundige
Leer bedrijfskundige kennis integraal toe passen in complexe en continu veranderende situaties. Een unieke opleiding waar aandacht is voor kennis, vaardigheden én jouw persoonlijke ontwikkeling! Start 29 oktober, download nu de brochure!
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Stuur je medewerkers veilig en voordelig de weg op
Belang van een goede werkgeversverklaring
Waar voldoet een goede website voor jouw bedrijf aan?
De juiste planning voor een feilloze bedrijfsverhuizing
reacties
Hoe kunt u slaaptekort van uw medewerkers oplossen? (1) 
De klant is koning, maar is uw medewerker dat ook?  (1) 
Ultieme teambuilding: met het team op vakantie (1) 
HR-beslisser: starters met traineeship mogen meer verdienen dan starters zonder (1) 
De hoge werkdruk grootste probleem in organisaties (1) 
Luieroorlog lijkt voorbij (1) 
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties (1) 
top10
Zeven tips voor sneller burn-out herstel (video)
Ruim 220. 000 mensen werken niet vanwege zorgtaken
Hoe weet u of iemand over de juiste mindset beschikt?
Het recept voor de ideale vacature
Bijna net zoveel vacatures als werklozen
Economisch beeld fractie minder gunstig
Duitse graadmeter: wereldwijde recessie zet door
Keuze tips voor de smartphone van de zaak
Digitale-competentiekloof schaadt internationale bedrijven
Verschil levensverwachting hoog- en laagopgeleid groeit
meer top 10