zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Marketingmythe ontkracht: seks en geweld verkopen niet

27 juli 2015 - Hebben reclamebureaus het decennialang bij het verkeerde eind gehad? Daar lijkt het wel op nu een recente studie van de Ohio State University aantoont dat seks in reclamecampagnes ervoor zorgt dat mensen zich merknamen minder goed kunnen herinneren.

Seks, maar ook geweld, leidt blijkbaar de aandacht af van de producten waarvoor reclame wordt gemaakt. Dat schrijft Express.be. De professoren van de staatsuniversiteit van Ohio gebruikten voor deze studie gegevens uit 53 experimenten die de afgelopen 44 jaar werden uitgevoerd. In totaal namen hier 8.500 mensen aan deel. Ze vergeleken ook verschillende soorten media: kranten, tijdschriften, films en zelfs videogames.


Na een vergelijking van alle resultaten concludeerden de onderzoekers dat mensen die reclames te zien krijgen met een context van geweld of seks minder goed op de boodschap letten. Mensen bleken in zulke gevallen ook sneller de merknaam te vergeten.

Gewenning
Wanneer mensen werden geconfronteerd met advertenties in media die volgens hun eigen visie seksueel waren getint, bleken ze een negatievere houding jegens de reclame aan te nemen.
"Mensen bleken minder geneigd merken te kopen waarvoor ze advertenties hadden gezien in media die geweld of seks toonden dan wanneer diezelfde reclame werd opgemerkt in media waarin deze thema’s niet aan bod kwamen," verduidelijkt onderzoeker Robert Lull.
Er was één uitzondering. Wanneer de advertentie even seksueel of gewelddadig getint was als het televisieprogramma dat ervoor onderbroken werd, bleek de consument de boodschap wel goed te kunnen onthouden.
Bovendien stelden de onderzoekers dat de houding van consumenten tegenover seksueel getinte of gewelddadige reclames in de laatste tientallen jaren is verbeterd, al blijft de visie nog steeds negatief. Mogelijk zijn consumenten inmiddels meer gewend geraakt aan seks en geweld.


Bron: Express.be
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Bumperklevers en smartphonegebruik bron van ergernis
 Versleutelen van WAN-verbinding gebeurt te vaak niet
 Is drukwerk de sleutel naar succes in het reclamegeweld tijdens de feestdagen?
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vrouwenstem overtuigender in radiocommercial
 Sex, drugs en drank blijven taboe op het werk
 Meiden op Europese roadtrip zeggen nee tegen misleidende reclame
 Consument krijgt meer grip op reclame
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Zakelijke telefoon snel laten repareren: zo ondervind je hier zo min mogelijk last van
Bijdragen aan een beter milieu als ondernemer
reacties
Vijf Praktische tips voor effectieve verkoopgesprekken (1) 
Sligro rondt overname Horeca Totaal Sluis af (1) 
Uitvaartorganisaties zien brood in duurzame uitvaart (1) 
Kerstpakket populairste extraatje onder werknemers (1) 
Nog weinig oog voor nieuwe technologie in vacatures financieel specialisten (1) 
Hoeveel tijd verlies je door 100 km/h te rijden? Wij zochten het uit (1) 
Nuttig of tijdsverspilling: wat vindt Nederland van vergaderen? (1) 
top10
Tijdsregistratie op het werk: Nederland meest digitale leerling van de klas
Amsterdam wereldwijd op nummer twee wat betreft stedelijke mobiliteit
Vrouwelijke professionals en leidinggevenden weinig zelfverzekerd
Dit zijn de meest favoriete werkgevers in Nederland onder mensen met een migratieachtergrond
Kerstpakket populairste extraatje onder werknemers
Tweederde van bedrijven is niet op de hoogte van de risico’s bij gebruik van SaaS-oplossingen
70 procent financiële professionals is al bezig met blockchain en kunstmatige intelligentie
HR Case activatiebeleid: vier tips om medewerkers zelfstandig te laten leren
De grootste cyberdreigingen voor de financiële sector in 2020
Helft kantoormedewerkers heeft lichamelijke klachten door werk
meer top 10