zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlandse en Belgische recruitmentbranche groeien het sterkst in Europa

15 juli 2015 - De Nederlandse en Belgische recruitmentbranche groeien het snels van alle belangrijke Europese landen.

Dat blijkt uit onderzoek van Vacatures.nl naar de stand van zaken in de Europese en Amerikaanse recruitmentbranche, op basis van gegevens van het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek), CIETT (International Confederation of Private Employment Agencies) en ASA (American Staffing Association).


 
Nederland en België Europees koploper
Waar Nederland ten tijde van de economische crisis nog weleens achterbleef bij de rest van Europa, vervult het sinds 2013 juist een voortrekkersrol. Van alle grote spelers in Europa (Frankrijk, Duitsland en Nederland) is de groei in het eerste kwartaal van 2015 het grootst, zowel in omzet (7,7 procent) als in het aantal uitzenduren (8,6 procent). In mei werd zelfs een groei van achttien procent genoteerd door het CBS. Alleen België kent een nog sterkere groei, al is de Belgische recruitmentmarkt wel twee keer zo klein als de Nederlandse (Bron: CIETT).
Bovendien laten de indexcijfers van Q1-2015 een positieve ontwikkeling zien. Met deze indexcijfers worden de verschillende kwartalen vergeleken met dezelfde kwartalen van voorgaande jaren. De afgelopen zes jaar waren de indexcijfers niet meer zo hoog: zowel wat betreft het aantal uitzenduren als de omzet benaderen ze de hoogte van begin 2008.  
"Eveneens positief is dat de omzet en het aantal uitzenduren vrijwel dezelfde ontwikkeling vertonen wat betreft de groei en krimp," aldus Patrick van Gelder, onderzoeker van Vacatures.nl. "Het lijkt erop dat de groei niet wordt veroorzaakt doordat tarieven van uitzendbureaus door concurrentie onder druk staan, maar dat er sprake is van een meer stabiele aantrekking van de markt."

Amerikaanse recruitmentmarkt maakt duikeling
Voor het eerst sinds 2009 is de groei van de Nederlandse recruitmentmarkt sterker dan die in de Verenigde Staten – op een korte periode in het eerste kwartaal van 2014 na. Mogelijk is dit wederom zo’n tijdelijke Amerikaanse duikeling, maar volgens Van Gelder is er meer aan de hand: "De weekcijfers van de ASA laten zien dat het in de Verenigde Staten alleen maar minder gaat. Sinds eind mei is er zelf een negatieve groei te zien in de branche. Het lijkt dus alsof de Amerikaanse markt dit keer serieus aan het krimpen is."

Wat zegt dit over de toekomst?
De Rabobank voorspelt voor 2015 een groei van acht procent voor de Nederlandse recruitmentbranche. Dit zou opnieuw een toenemende groei ten opzichte van voorgaande jaren betekenen (2014: 6,15 procent; 2013: -1,8 procent). "Goed nieuws voor de uitzendbranche," concludeert Van Gelder, "maar ook voor de Nederlandse markt in het algemeen. De recruitmentbranche is namelijk "vroegcyclisch" en is daardoor vaak een goede voorspeller van de Nederlandse economie."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Bedrijven lopen talent mis: geen toegevoegde waarde mobile recruitment
 LinkedIn blijft verreweg het belangrijkste wervingskanaal
 Steeds meer robotisering in recruitment
 Recruitmentmarkt in rep en roer
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10