zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Steeds meer robotisering in recruitment

26 november 2014 - Netwerken is nog steeds de belangrijkste manier om een baan te vinden. Ruim één op de vijf personen die afgelopen jaar in een nieuwe baan zijn gestart, heeft deze direct gevonden via een netwerk. Naarmate personen hoger opgeleid zijn of meer ervaring hebben neemt de effectiviteit van het eigen netwerk toe.

Zo heeft een kwart van de baanwisselaars boven 50 jaar zijn nieuwe baan via een netwerk gevonden. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers op de website www.hoevindikeenbaan.com, waarvoor de data zijn gebruikt van Intelligence Group.



Algemeen top vijf meest effectieve baan-vind kanalen
  • Bekenden/netwerk                   
  • Vacaturesite                              
  • Uitzendbureau                        
  • Open sollicitatie                           
  • Werving- en selectiebureau      
  • De krant is nog steeds effectief voor laagopgeleide 50-plussers
    Wie denkt dat traditionele papieren media niet meer meetellen, heeft het mis. Laagopgeleide 50-plussers vinden nog vaak (22 procent) via lokale huis-aan-huisbladen of weekkranten een nieuwe baan. Voor hoger opgeleiden zijn de papieren media echter een stuk minder effectief voor het het vinden van een baan. Zij kunnen zich naast hun netwerk het beste op vacaturesites richten.
    In de algemene top vijf van meest effectieve kanalen om een baan te vinden, zien we naast bekenden en vacaturesites, de intermediairs zoals het uitzendbureau en werving- en selectiebureaus. Ook de open sollicitatie is nog steeds zeer effectief. Opvallend is dat social media in de top vijf ontbreken (met vier procent op plaats acht in meest effectieve baan-vind kanalen), terwijl hier veel aandacht voor is en trainingen voor bestaan. "Social media zijn steeds meer verweven met andere oriëntatiekanalen, zoals netwerken en vacaturesites. LinkedIn is bijvoorbeeld steeds meer een vacaturesite in de ogen van werkzoekenden. De scheiding tussen kanalen wordt steeds kleiner waardoor er geen sprake meer kan zijn van ‘one single source approach’," aldus Ronald Hoek, arbeidsmarktanalist bij Intelligence Group.

    Robotisering van recruitment
    Een interessante trend is dat het uploaden van het CV in een databank van een vacaturesite (plaats zes in meest effectieve baan-vind kanalen) sterk aan effectiviteit wint. Technologie neemt daarmee een steeds belangrijkere rol in bij het matchen van vacatures en kandidaten. Websites zoals Nationale vacaturebank, Monsterboard, Jobbird en Indeed in combinatie met de recruitmentsystemen van werkgevers, slaan steeds beter de brug tussen vraag en aanbod door onder andere gebruik te maken van semantische zoektechnieken. Het belang van de matchende recruiter die alle CV’s en brieven doorneemt, wordt hierdoor kleiner en de effectiviteit van matchtechnologie steeds groter.

    Gericht zoeken
    Een van de grootste uitdagingen van werkzoekenden is het gericht en effectief zoeken naar een baan. Op de website www.hoevindikeenbaan.com kunnen zij gratis met behulp van een eenvoudige test bekijken hoe zij het beste een baan kunnen vinden. Op basis van opleidingsniveau en leeftijd wordt een top tien bepaald waarmee werkzoekenden gerichter kunnen zoeken. 

     
     Doorsturen   1 reactie  

     

    Laatste nieuws

     Blijf online veilig en verander uw wachtwoorden
     Minder negatieve vooroordelen rondom werkloosheid ten gevolge van de coronacrisis
     Acht cybersecurity trends voor 2021
     

    Gerelateerde nieuwsitems

     Recruitmentmarkt in rep en roer
     HR: de ‘War for talent’ blijft uit, wat nu?
     Mobiele recruitmentstrategie wordt belangrijker in 2014
     Vijf manieren om u te onderscheiden van andere sollicitanten
     
     
    reacties
     
    Ellen  |   | 
    26-11-2014
     | 
    10:05 uur
    Interessant, social media (en ook LinkedIn), die juist zoveel gepromoot worden, komen niet in de top 6 voor.

    REAGEREN

    Naam:
    Emailadres:
    URL: (niet verplicht) http:// 
     
    Reactie/Opmerking:
    Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
     
    Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
    Ook thuis kun je gebruik maken van zakelijk internet
    Welke auto’s behouden hun waarde het meeste?
    reacties
    Digitale tools zorgen voor minder werkstress (1) 
    Vrouwen in leidinggevende posities hebben meer vertrouwen in omgang met crises dan mannen (1) 
    Een op drie Nederlanders verwacht dit jaar minder Black Friday-aankopen te doen (1) 
    Berlijn populairst bij foodies, Ibiza nummer één onder hippe vogels (1) 
    Werknemer wil niet terug naar werksituatie zoals vóór COVID-19  (1) 
    Kijken, kijken en niet kopen (1) 
    ‘Veiliger en slimmer werken’ bovenaan agenda IT-afdeling (1) 
    top10
    Eén op de drie organisaties overweegt thuiswerkvergoeding
    Dankzij lockdown beseft werkend NL het belang van altijd blijven leren
    Focus op flexibele planning en versnelde innovatie
    Ninja teamcoaching, proactief en ‘onzichtbaar’
    Hoge uitstroom sociaal domein: het gaat niet alleen om het salaris
    Slechts één op de drie werknemers is veerkrachtig genoeg
    Een op drie Nederlanders verwacht dit jaar minder Black Friday-aankopen te doen
    Vrouwen in leidinggevende posities hebben meer vertrouwen in omgang met crises dan mannen
    De tien ingrediënten van elk succesvol project
    Werkzoekers hebben hekel aan schrijven motivatiebrief
    meer top 10