zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf aandachtspunten bij het benutten van de mogelijkheden van cloudsoftware

14 juli 2015 - Steeds meer maken bedrijven en professionals gebruik van Software as a Service (SaaS), in de volksmond ook wel ‘software in de cloud’ genoemd.

De software wordt niet geïnstalleerd op een interne pc of server, maar bij de aanbieder van de software. De doorsnee organisatie gebruikt, deels bewust, deels onbewust, tientallen cloudapplicaties. De ene werkgever omarmt deze ontwikkeling, de ander is terughoudend. Feit is dat de behoefte van eindgebruikers, de medewerkers, om met cloudapplicaties te werken alleen maar verder toeneemt. Marcel Griffioen, Benelux-manager bij Okta, stipt vijf aandachtspunten aan die voor elke IT-verantwoordelijke belangrijk zijn bij het benutten van de mogelijkheden die cloudsoftware biedt. 



1) Geef medewerkers alles wat ze nodig hebben, zolang ze medewerker zijn
Marcel Griffioen: "Zorg dat medewerkers de volle potentie van de cloud kunnen benutten, zolang ze werknemer zijn. U wilt niet dat (al dan niet kwaadwillende) ex-werknemers nog toegang hebben tot cloudapplicaties en daarmee mogelijk tot gevoelige informatie die niet meer voor hen bestemd is. IT-afdelingen kunnen vaak snel een e-mailaccount of toegang tot het netwerk uitschakelen, maar in het geval van cloudsoftware is dit doorgaans per applicatie geregeld. Het is van groot belang om accounts snel en eenvoudig af kunnen schermen van alle applicaties. Als u zorgt dat individuele eindgebruikers één ‘cloud-identity’ hebben, krijgen zij volledige toegang wanneer dat nodig is. Ook kunt u hen die toegang ontzeggen op het moment dat ze geen verantwoordelijkheid bij uw organisatie meer hebben. Dat is wel zo veilig."

2) De medewerker is een klant, dus benader hem ook zo
"Een belangrijke ontwikkeling onder professionals is dat zij toegang willen op hun eigen mobiele apparaten, zoals bijvoorbeeld tablets of de privételefoon. Organisaties gaan hun medewerkers hier steeds meer in faciliteren, wat ook wel het Bring Your Own Device-principe genoemd wordt. Zorg dat werknemers overal én altijd toegang hebben tot de cloudapplicaties, of dat nou via hun eigen devices is of via hardware die hun werkgever hen verstrekt. Om dit in goede banen te leiden, is het belangrijk dat de toegang centraal geregeld wordt."

3) Zorg dat alle data veilig is
"De doorsnee organisatie gebruikt vandaag de dag tientallen cloudoplossingen. Daardoor heeft iedereen, zowel professioneel als privé, te maken met een wirwar aan logins, accounts en wachtwoorden. Dit brengt risico’s met zich mee: bestaande of zwakke wachtwoorden worden hergebruikt, opgeslagen of opgeschreven. Logins komen onder druk te staan en daarmee ook data en werk dat binnen de betreffende oplossing is gedaan. Dit is te voorkomen door beveiligde toegang eenvoudig te maken, en tegelijkertijd veilig. Er blijft echter altijd één moment van identificatie over. U kunt dit moment beveiligen door ‘multi factor authentication’ toe te passen. Een wachtwoord wordt dan aangevuld met een andere identificatiemethode. Zorg hierbij dat de ervaring van de eindgebruiker er niet onder lijdt door gebruiksgemak de prioriteit te geven."

4) De IT-afdeling moet flexibel zijn, dus ook in software
"Om alle mogelijkheden van cloudsoftware te benutten is flexibiliteit van groot belang. Vroeger was flexibel zijn op het gebied van software niet eenvoudig. Als een afdeling een applicatie of oplossing nodig had, werd dat intern aangevraagd. Dit bracht wachttijden met zich mee en tijdens die wachttijd kon de behoefte al weer veranderd zijn. SaaS tackelt dit probleem. De rol van de IT-afdeling daarbij is om eindgebruikers te faciliteren in het aanvragen en gebruik van cloudsoftware en de manier waarop zij toegang verkrijgen is daarbij essentieel. Met tientallen cloudoplossingen per organisatie levert het zowel bij IT als eindgebruikers aanzienlijke tijdswinst op als applicaties centraal worden beheerd en het verschaffen van toegang geautomatiseerd verloopt."

5) Maak ‘Shadow-IT’ zichtbaar, voordat het onbeheersbaar wordt
"Het is belangrijk om de kritische interne klanten goed in hun werk te faciliteren. Mijn ervaring leert me dat mensen, als zij complexiteit ervaren, op zoek gaan naar een eigen oplossing. Ze benaderen dan op eigen houtje de software die ze nodig hebben. Dat kan tegenwoordig beter dan vroeger omdat applicaties via de cloud steeds toegankelijker en completer worden. Als eindgebruikers daar op grote schaal zelfstandig mee aan de slag gaan, ontstaat er een ‘Shadow IT’, die moeilijk te controleren is en daardoor risico’s met zich meebrengt. De IT-afdeling raakt letterlijk het zicht over alle gebruikte software en oplossingen kwijt. Support leveren wordt erg complex. Breng daarom in kaart welke eindgebruikers zelf al toegang hebben verkregen, en zorg dat ze via de officiële kanalen nóg beter bediend worden. Op die manier wordt onzichtbare IT weer zichtbaar en daarmee beheersbaar en neem je de behoefte om zelfstandig in de weer te gaan weg."

Zelfredzame eindgebruiker
De ontwikkeling in de manier waar professionals software gebruiken verloopt erg snel. Dat levert kansen op, maar tegelijkertijd ook nieuwe beheeruitdagingen. Het valt op dat de aandachtspunten die Griffioen noemt allemaal samenhangen met de kritische, zelfredzame eindgebruiker. Die is technologisch steeds beter onderlegd en krijgt toegang tot steeds beter bruikbare oplossingen. De IT-afdeling is dan ook niet langer de kapitein op het schip die bepaalt wat er wel en niet kan, maar heeft als functie om medewerkers in staat te stellen het maximale uit hun werk te halen. Het is belangrijk om in te zien dat IT een ‘businesss enabler’ is geworden. De moderne eindgebruiker heeft dat immers al in de gaten!

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Vier redenen waarom het nieuwe werken beter is
 Skillspaspoort gaat cv vervangen
 “Digitale les heeft positieve invloed op prestaties leerlingen”
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Slechts een op de tien grotere Europese ondernemingen gebruikt publieke cloud
 Vage exit scenario’s doorn in oog bij migratie uit cloud
 Europese organisaties gebruiken meer dan 1. 000 cloudapplicaties
 Nederland loopt in Europa achter met adoptie van de cloud
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: Segmentatie en profielverrijking in e-mail marketing
Je weet ongetwijfeld dat gesegmenteerde mailings beter aansluiten op je lezerspubliek en om die reden betere ratio’s scoren, maar waar moet je beginnen? Laat dit Spotler white paper je inspireren en op weg helpen.
Download het white paper
 
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (1) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
Helft Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekering (1) 
Helft bedrijven heeft moeite met datamanagement (1) 
Ook Renault en Nissan snijden in prijzen elektrische auto's (1) 
Vier op de tien vinden klantenservice financiële dienstverleners ondermaats  (2) 
top10
Pandemie heeft drastische gevolgen voor werk en inkomen Millennials en Generatie Z
Iedereen aan de slag, aan de slag voor iedereen
Welke HR-banen verschijnen de komende tien jaar?
De toetsstenen voor leiderschap in vier criteria
De onstuitbare opmars van de barcode in het dagelijks leven
Wat zijn de regionale gevolgen van corona?
Platform de Toekomst van Arbeid geeft boost aan hervormingen werken, leren en sociale zekerheid
Nauwelijks beweging in de luchtvaart in mei
CEO’s moeten technologie in hun DNA hebben om succesvol te zijn
Thuiswerker is zich tijdens lockdown meer bewust geworden van cybersecurity
meer top 10