zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De vijf meest inspirerende quotes over innovatie

2 juli 2015 - Op een andere manier kijken naar bestaande problemen, dat is misschien wel waar het echt om draait in innovatie. "Innovatie betekent vaak het vinden van nieuwe oplossingen voor oude problemen," zegt Lammert Vinke, Commercieel Unit Manager bij Info Support.

Vinke:  "Dat je het wiel niet opnieuw hoeft uit te vinden, realiseerde ik me onlangs tijdens een presentatie van Jeff Gaspersz van Nyenrode. Hij sprak over het verweven van innovatie in alle lagen van organisaties. Alle problemen die we vandaag tegenkomen, zijn ooit al eens opgelost. Waarom dan niet putten uit legendarische woorden van creatieve en innovatieve geesten uit de geschiedenis? Wie hun historische quotes over innovatie naast elkaar legt, komt erachter dat die een coherent verhaal vertellen."


 
‘The difficulty lies not so much in developing new ideas as in escaping from old ones.’
(John Keynes, 1883-1946)
 
Vinke: "Vanaf de basisschool worden we getraind om in een bepaald stramien te denken en problemen op te lossen. Voordat je nieuwe ideeën kunt bedenken, moet je de oude kunnen loslaten. Kinderen kunnen dat als geen ander, omdat ze minder zijn geconditioneerd dan volwassenen. Nodig maar eens een aantal kinderen uit om een dag mee te lopen in uw organisatie. De vragen die zij stellen, zijn waarschijnlijk ontzettend waardevol. Een beroemd voorbeeld dat vaak wordt aangehaald is Henry Ford, die ooit zei over de T-Ford: ‘If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.’"
 

‘The important thing is to not stop questioning. Curiosity has its own reasons for existing.’
(Albert Einstein, 1879-1955)
 
"Van Einstein is bekend dat hij een wijsneus was, die altijd door bleef gaan met vragen. Als hij een naald in een hooiberg had gevonden, ging hij door met zoeken om er misschien nóg eentje te ontdekken. Doorvragen en nieuwsgierig blijven zijn het fundament van innovatie. De grootste dooddoener is de zin ‘we doen het nu eenmaal al jaren zo’. Blijf uzelf afvragen waarom u doet wat u doet, hoe het misschien beter of slimmer kan, en waar u over vijf jaar wilt staan," zegt Vinke. "De uitvinders van Airbnb, bijvoorbeeld, kwamen op het idee omdat er vaak conferenties worden gehouden in San Francisco, wat ervoor zorgt dat er bijna geen hotelkamers meer te krijgen zijn. Zij vroegen zich af: hoe lossen we dat probleem op? Met hun platform veranderden ze de complete toeristische sector."

 
‘Chance favours only the prepared mind.’
(Louis Pasteur, 1822-1895)
 
"Misschien herkent u dit: als u een nieuwe auto koopt, valt het pas op hoeveel auto’s van dat type er eigenlijk rond rijden," aldus Vinke. "Niemand is zich ervan bewust hoe vaak hij of zij een rode Volvo 740 stationcar op de weg ziet, totdat men zelf zo’n type koopt. Het is precies dit effect dat in succesvolle innovatieve organisaties wordt gebruikt. Elke dag kom je verschillende kansen tegen om dingen beter te doen; in innovatieve organisaties worden deze kansen herkend, zoals een rode Volvo 740. Het gaat om het programmeren van de waarneming: kijk door een innovatieve bril naar de wereld om u heen, en u zult kansen ontdekken."

 
‘Ask yourself what irritates people.’
(Richard Branson, 1950)
 
Vinke: "De oprichter van Virgin was één van de gasten van het tv-programma College Tours. Een aanwezige student vroeg aan Branson wat de allerbelangrijkste vraag is die men zichzelf moet stellen. Zijn antwoord: ‘wat irriteert mensen?’ Probeer voortdurend barrières weg te nemen voor mensen om klant bij u te worden. Zo zag ik laatst dat werknemers van Ikea handmatig een lijstje bij hielden met de meest gestelde vragen aan de kassa. Zo zorgt u ervoor dat belangrijke informatie (wat is onduidelijk voor klanten?) wordt gewonnen wordt bij de mensen die daar het meeste inzicht in hebben."
 

 ‘Wat heb ik vandaag geleerd?’
(Paul de Blot, 1924)
 
"Misschien wel de minst bekende persoon in dit rijtje, maar daarom zeker niet minder inspirerend: Paul de Blot promoveerde op zijn 80ste, de jaren daarna gebruikte hij om Cliniclown te worden en te leren vliegen. Hij is een voorbeeld van iemand die kansen ziet en dat ook daadwerkelijk gaat doen.
Zijn geheim? Hij stelt zichzelf elke dag twee vragen voordat hij gaat slapen, en het antwoord schrijft hij op in een boekje. Vraag 1 is: ‘Wat heb ik vandaag geleerd?’ en vraag 2: ‘Is er iets wat ik morgen anders ga doen?’.
Door deze twee vragen zorgt hij ervoor dat hij al zijn energie blijft steken in leren," besluit Vinke.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Beter en sneller innoveren door experience centers
 Technologie vraagt andere rol overheid
 Topbestuurders en motieven voor innovaties nog steeeds gewantrouwd
  Innovatie vraagt om consistente communicatie
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10