zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Innovatie vraagt om consistente communicatie

24 juli 2014 - Baanbrekende innovaties. Nieuwe kansen. We hebben er allemaal oren naar, al lopen veel organisaties tegen definitieproblemen aan. Want wat is innovatie precies in onze organisatie? Waar staat het voor, welke koers moeten we er voor varen?

Er is daarom op het vlak van interne communicatie nog veel te winnen, stelt Mark Raben van SAP Nederland.



Innovatie heeft prioriteit 
Innovatie staat bij veel bedrijven hoog op de agenda. Mark Raben pakt er het onderzoek bij dat IX Research onlangs verrichtte onder bedrijven wereldwijd. Het onderzoek is gericht op het thema innovatie, met de focus op interne communicatie. Raben: "IX Research vroeg bedrijven welke onderwerpen prioriteit hebben. Daarbij kwam innovatie heel vaak naar voren. Bij 68 procent van de bedrijven staat het thema zelfs in de top drie."
Raben is Head of Customer Innovations bij SAP Nederland. Zijn werkveld reikt ver, als gevolg van het brede begrip dat innovatie is. Het maakt Rabens werkzaamheden uitdagend en dynamisch, al kent hij ook de valkuilen van die brede interpretatie. "Termen als innovatie, co-creatie en crowdsourcing: we weten allemaal wat ze betekenen. Toch geeft in het onderzoek de helft van de ondervraagden aan dat collega’s er ieder hun eigen omschrijving aan geven. Die onduidelijkheid zorgt voor vertraging in het innovatieproces, wat leidt tot frustratie bij de betrokkenen. Maar denk ook aan verlies van arbeidsproductiviteit, naast gemiste deadlines en verkwisting van financiële bronnen."
 
Eenduidige koers
Als de consensus over begrippen rondom innovatie ontbreekt, hoe kunnen we op dat vlak dan een eenduidige koers uitzetten? Het is een vraag die volgens Raben speelt bij veel organisaties. "Goede interne communicatie over innovatie blijkt vaak een moeilijk verhaal. Het onderzoek laat dat ook zien: twee derde van de ondervraagden heeft er in het afgelopen jaar de nadelen van ondervonden. Miscommunicatie leidde tot verwarring en vertraging."
Op zich is dat alles nog niet eens zo’n probleem, stelt Raben. "Totdat u ziet hoe váák mensen tegen die moeilijkheden aanlopen. Negen op de tien ondervraagden heeft elk kwartaal te maken met problemen op het vlak van interne communicatie. De helft ondervindt ze maandelijks. En vijftien procent zelfs elke week."

Nadelige gevolgen
Juist nu innovatie een steeds grotere rol speelt, is het zaak aan al die nadelige gevolgen iets te doen. "Geef daarom ruim aandacht aan consistentie," zo benadrukt Raben. "Zorg ervoor dat er overeenstemming is over begrippen en ga er niet te snel aan voorbij. Er is nog veel te winnen – en gelukkig met niet eens zoveel moeite te bereiken. Vertraging door slechte interne communicatie is simpelweg onnodig."  

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Hoe thuiswerken intelligenter – en veiliger – wordt
 Vier adviezen die organisaties tijdens en na corona-crisis laten excelleren
 Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Innovatie meer dan incidenteel succes of technisch vernuft
 Nederland weer in Top vijf WEF Global Information Technology
 Innoveren is vooral sociaal proces
 Crisis goed voor vernieuwing en innovatie
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Doorontwikkeling en zelfontplooiing blijft belangrijk, ook voor managers
reacties
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
Het beste van twee werelden: een ondernemerscultuur bouwen in uw organisatie (1) 
1,6 miljoen Nederlandse auto's rijden nog door op winterbanden (1) 
Nederland slecht voorbereid op zomerhitte (2) 
top10
Weg met CV’s en brieven!
Het beste van twee werelden: een ondernemerscultuur bouwen in uw organisatie
Wildgroei psychologische dienstverlening leidt tot rommelige aanpak stressklachten
IoT: vijf stappen om operationele processen opnieuw vorm te geven en resultaten te verbeteren
Top vijf banen die meest in trek zijn bij sollicitanten
Sales, marketing en corona: licht aan het einde van de tunnel?
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis
Vijf manieren waarop dienstverleners hun businessmodel kunnen aanpassen aan de 1,5 meter economie
Van data verzameling naar gegevensminimalisatie
De impact van het coronavirus op het vak van Assistants
meer top 10