zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Beter en sneller innoveren door experience centers

12 juni 2015 - Organisaties zijn nog altijd gericht op de klassieke manieren van leren. Maar om echte innovatie te realiseren, is learning by doing nog altijd het beste devies. En dat kan tegenwoordig dankzij de opkomst van experience centers.

Mark Raben, Head of Customer Innovations bij SAP Nederland, geeft drie voorbeelden van wat managers kunnen leren in een experience center.


 
Experience center
Mark Raben: "Voor managers is het opdoen van interactieve, fysieke, en digitale ervaringen essentieel in het vinden van inspiratie. Zodat zij zaken als big data, IT en connectivity ook in de toekomst op een innovatieve manier kunnen inzetten. Een experience center brengt technologie op een vermakelijke en vooral leerzame manier tot leven. Hun zintuigen worden geprikkeld en het verbreedt hun blik op de wereld en haar uitdagingen."
Inmiddels bouwen diverse bedrijven op meerdere plekken ter wereld experience centra. Zoals de naam doet vermoeden, hebben deze centra tot doel om managers en geïnteresseerden ervaringen te laten opdoen. 
 
1. Verschil tussen winnen en verliezen
Het analyseren van big data en technologie is overal om ons heen. Maar weten we ook daadwerkelijk hoe bedrijven het inzetten? Wat ermee gebeurt? En hoe het in de toekomst wellicht nog effectiever kan bijdragen aan het verbeteren van ons dagelijks leven? Nee, dit moeten we volgens Raben zelf ervaren. Vanaf de eerste rij.
Hij geeft als voorbeeld de Formule 1-sport. "Hierin hangt het verschil tussen winnen en verliezen af van enkele milliseconden. Door zelf te racen tegen Jenson Button op het circuit van Abu Dhabi ervaren managers wat er in die sport allemaal nodig is voor het optimaliseren van prestaties."
Tijdens de race worden hun eigen data in real-time gemeten en verzameld. Door dit te vergelijken met Jenson kunnen mensen hun eigen prestaties verbeteren.
 
2. Maatschappelijk verantwoord ondernemen / duurzaamheid
Naast sport- of entertainmentdoeleinden bestaan er ook experiences waarin een serieuzer thema centraal staat: de natuur. "De aardbeving in Nepal afgelopen maand doet ons wederom beseffen dat de aarde in enkele ogenblikken onze levens totaal kan verwoesten. Met alle vreselijke gevolgen van dien. Het enige dat we kunnen doen, is leren van het verleden en ons voorbereiden op de toekomst."
"Een natuurrampsimulatie draagt dan bij aan het verwerven van kennis over zulke tragische gebeurtenissen – op lokaal niveau of op wereldwijde schaal. Daarnaast toont het hoe data helpen bij het sneller leveren van hulp en bij het monitoren van natuurrampen als orkanen, aardbevingen, tsunami’s en bij overbevolkingsproblemen."
 
3. Misdaden oplossen in de toekomst
Weer een hele andere tak waar technologie een belangrijke rol vervult, is bij het oplossen van misdaden. Tegenwoordig zijn misdaadseries zoals CSI enorm populair. Die hernieuwde aandacht is aanleiding voor bedrijven om na te denken of hun technologie of big data hierin eveneens van toegevoegde waarde kon zijn. En dat kan het zeker.
"In samenwerking met politie en rechercheurs helpt big data-analyse immers bij het eerder oplossen van misdaden en bij het voorkomen van criminaliteit in de toekomst. Tijdens de simulatie ervaren managers hoe het is om rechercheur te zijn bij een misdaadzaak in het jaar 2020. Via analytics tools leren ze om aanwijzingen te herkennen en om uiteindelijk de dader in de kraag te vatten."
 
Hulpmiddel voor innovatie
Het opdoen van ervaringen helpt dus zicht te krijgen op relevante, actuele uitdagingen waarmee de wereld bijna dagelijks geconfronteerd wordt. Alleen door het zelf mee te maken, ontstaan nieuwe ideeën en doen managers inspiratie op. Die ze door middel van brainstormsessies kunnen omzetten in daadwerkelijke oplossingen.
Experience centers helpen ons zo innovatieve producten en dienstverlening te ontwikkelen en ons leven stap voor stap te verbeteren. Voor nu en in de toekomst. Tijd dus om de (big data) experience aan te gaan. En te kijken hoe uw bedrijf kan bijdragen aan een betere wereld.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Ik zie ik zie wat jij niet ziet… de end user experience
 Data Driven Marketing essentieel voor zakelijk succes
 Topbestuurders en motieven voor innovaties nog steeeds gewantrouwd
 Innovatieve bedrijven positiever over groei
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10