zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Fraude via web neemt sterk toe bij financiële instellingen

16 juni 2015 - Aanbieders van financiële diensten staan onder toenemende druk van frauduleuze gevaren vanaf het web.

IT-managers bij de financiële instellingen geven aan sinds twee jaar steeds grotere financiële verliezen te verdragen door malware, phishing, gegevensdiefstal en sessiehijacking. Dit blijkt uit onderzoek van F5 Networks, uitgevoerd door IDG Connect, onder financiële instellingen in Nederland en andere EMEA-landen.


 
Significante financiële verliezen
De helft van de ondervraagde bedrijven uit Nederland, Duitsland, Frankrijk, Italië, Polen, Spanje, Zweden, Verenigde Arabische Emiraten en Saoedi-Arabië heeft in de afgelopen twee jaar significante financiële verliezen geleden vanwege webfraude. In 48 procent van de gevallen ging het om een schadepost tussen de 50.000 en 500.000 pond (bijna 69.000 tot 690.000 euro). Bij negen procent was dat meer dan 500.000 pond, en drie procent geeft aan dat het zelfs meer was dan een miljoen pond (ongeveer 1,37 miljoen euro).
 
Winstdaling door fraude
Het is dan ook niet vreemd dat 72 procent vreest voor een daling van de winst door deze fraudegevallen. Toch geeft 73 procent aan reputatieschade als belangrijkste zorgpunt te zien. Andere zorgpunten zijn een negatieve impact op klantvertrouwen (64 procent) en boetes door wetgevende of regulerende instellingen (62 procent).
 
Belangrijkste oorzaken en tegenmaatregelen
Meer dan 35 procent van de respondenten legt de oorzaak van de fraudeschade bij verschillende online aanvallen. Malware was volgens 75 procent de boosdoener. Phishing en het achterhalen van gegevens speelden allebei in 53 procent van de gevallen een cruciale rol, en bij 35 procent ging het om sessie-overnames.
Als tegenmaatregel wordt vooral veel verwacht van hybride beveiligingsmethodes die locatie-onafhankelijk bescherming bieden. Zeker in organisaties met meer dan 5000 werknemers richt men zich daar op. In meer dan de helft van de ondervraagde bedrijven is inmiddels meerlaagse fraudepreventie van toepassing. Dit wordt vooral gedaan middels endpoint-oplossingen (62 procent), paginanavigatie-analyse om verdacht gedrag te ontdekken (59 procent), analyse van samenhang tussen gebruikers, accounts en apparaten (59 procent) en gedragsanalyse in specifieke kanalen (55 procent).
 
Grotere bedragen
"Of het nu om phishing, man-in-the-middle, man-in-the-browser of een andere trojan-gebaseerde aanval gaat, webfraude is niet meer weg te denken bij welke organisatie dan ook," aldus René Oskam, directeur Nederland van F5 Networks. "Waar je het voorheen nog kon wegboeken onder kleine verliezen, worden de bedragen en de schade voor de reputatie groter. Webfraudeurs blijven zichzelf ontwikkelen en zich richten op de zwakste schakel: de eindgebruiker. Het is van belang de aard van de bedreiging te snappen en overeenkomstig te handelen. De bedrijven die dat goed voor elkaar hebben profiteren onder aan de streep van grotere klanttevredenheid, en -loyaliteit."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op vijf luncht het liefst alleen
 Werkende Nederlander: 'Alleen kans op loonsverhoging door van baan te veranderen'
 Werkgever trekt personeel over streep met ‘borrels’ en ‘pingpongen’
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Cybercriminelen misbruiken WK voetbal in Qatar nu al voor internetfraude
 Meer maatschappelijke en economische schade door ICT-fraude
 Fraude met internetbankieren gehalveerd
 Helft van alle bedrijven slachtoffer van cyber-aanval;
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Tips & inspiratie voor je decembermailing [white paper]
December biedt marketeers de kans om iets extra’s te doen met email marketing. Maar juist door alle feestdagen is het een drukke maand, dus waar moet je beginnen? Spotler helpt je op weg met dit vrolijke white paper vol inspirerende mailings!
Download het white paper
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Geld opzijzetten voor later
Dit is waarom VPN geen overbodige luxe is voor jouw bedrijf
Collectieve zorgverzekering voor uw werknemers
reacties
Nog weinig oog voor nieuwe technologie in vacatures financieel specialisten (1) 
Hoeveel tijd verlies je door 100 km/h te rijden? Wij zochten het uit (1) 
Nuttig of tijdsverspilling: wat vindt Nederland van vergaderen? (1) 
Vriendschappen op het werk belangrijker dan salaris (1) 
Zo voorkomt u keuzestress (1) 
5G in de logistiek: voorbereiden op de toekomst (1) 
Vrouwen voorop in de rum-sector (1) 
top10
Vijf Praktische tips voor effectieve verkoopgesprekken
Drie voorbeelden van CEO-fraude in Nederland
Nicoline van Leersum wint vijftiende editie van de Young Captain Award
Organisaties gaan Artificial Intelligence verder opschalen in 2020
Meer dan helft cybersecurity-meldingen krijgt niet voldoende aandacht
Hoe kiest een groeibedrijf tussen vast of tijdelijk personeel?
Drie op tien werknemers vinden dat organisatie digitaal achterloopt
Hoe behoudt u medewerkers voor de organisatie?
Uitstelgedrag: energie in de verkeerde dingen
Perry van der Weyden is CIO of the Year 2019
meer top 10