zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Helft van alle bedrijven slachtoffer van cyber-aanval;

5 december 2014 - Bijna de helft van alle bedrijven is afgelopen jaar doelwit geweest van een bedreiging gericht op hun netwerk. De aanvallen liepen uiteen van DDoS-aanvallen tot trojans/virussen en fraude.

Grootste zorg van beheerders is het niet naleven van het (interne) security-beleid, terwijl reputatieschade als belangrijkste risico wordt gezien. Dat blijkt uit onderzoek van F5 Networks onder security-deskundigen. Een kwart van de ondervraagde bedrijven heeft afgelopen jaar te maken gehad met een DDoS-aanval. Trojans en virussen spelen met 22 procent ook nog steeds een belangrijke rol. Fraude komt steeds vaker voor; nu al in dertien procent van de gevallen. Opvallend is dat vijftien procent aangeeft wel te zijn aangevallen, maar niet precies weet op welke manier.



Oorzaak van internetbedreigingen
De oorzaak voor het blootstaan aan gevaren wordt met name intern gezocht. Bijna 43 procent van de ondervraagden maakt zich zorgen om het niet naleven van het security-beleid. Fraude door werknemers volgt op de voet met 38 procent. Een derde geeft aan dat het gebruik van mobiele apparatuur buiten het beschermde netwerk zorgwekkend is.

Belangrijkste risico’s
Aangezien DDoS-aanvallen steeds vaker voorkomen, werd de respondenten ook gevraagd wat de grootste zorg zou zijn in geval van een aanval. Alle technische gevolgen worden hier als bijzaak gezien, terwijl 63 procent reputatieschade als grootste risico noemde. Impact op dienstverlening (36 procent) en dataverlies (30 procent) werden ook vaak genoemd. De website offline, extra druk op de IT-afdeling en het niet nakomen van de SLA werden het minst vaak als zorg gezien. Vorig jaar, toen een vergelijkbaar onderzoek werd uitgevoerd, scoorde de impact op de IT-infrastructuur nog hoger.
"Alle waarschuwingen, beleidsmaatregelen en technologische hulpmiddelen ten spijt worden werknemers nog steeds gezien als belangrijke risicofactor. En terecht als je kijkt naar de cijfers van gerichte aanvallen op bedrijfsnetwerken het afgelopen jaar. De oorzaak ligt vaak intern," aldus Rene Oskam, directeur Nederland van F5 Networks. "Wel zien we een verschuiving in de beoordeling van de gevolgen van een cyber-aanval. Waar security-specialisten voorheen met name de technische problemen zagen, is het begrip gegroeid dat een aanval grote impact kan hebben op de bedrijfsvoering als geheel en dus op het imago van het bedrijf. Dit besef is van belang om de noodzaak van security hoog op de agenda te krijgen en te houden."

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Phishing op de werkvloer: zo voorkomt u ellende
 Ethical hacking: effectief cybercrime tegengaan
 Cybercrimekosten stijgen 96 procent
 'Grootste hack ooit' vraagt om geïntegreerde aanpak
 
 
reacties
 
Gerwin Broeck  |   | 
17-02-2015
 | 
14:15 uur
Dit hoeft geen ernstige ontwikkeling te zijn gezien de overvloed vaan anti spyware en soortgelijke software. Probleem is echter dat veel bedrijven deze niet goed inzetten, ze laten de software overlappen waardoor er lekker in het systeem ontstaan.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10