zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Fraude met internetbankieren gehalveerd

19 maart 2015 - De schade als gevolg van fraude in het Nederlandse betalingsverkeer is in 2014 bijna gehalveerd ten opzichte van het jaar ervoor. De procentuele daling was voor alle elektronische betaalmiddelen nagenoeg gelijk, zowel voor betaalpassen, creditkaarten als voor internetbankieren.

Sinds 2012 is de totale schade stelselmatig gezakt van 81,8 miljoen euro in 2012 en 33,3 miljoen euro in 2013 naar 17,3 miljoen euro in 2014. Betaalvereniging Nederland en de Nederlandse Vereniging van Banken maakten deze cijfers over fraude in het betalingsverkeer bekend.



Antiskimmingmaatregelen sorteren effect
In lijn met de verwachtingen is het skimmen van betaalpassen in 2014 fors teruggedrongen. De schade door skimmen is met 82 procent gedaald van ruim 6,8 miljoen euro in 2013 tot minder dan 1,3 miljoen euro in 2014. Door de invoering van de EMV-betaalchip op alle betaalpassen, 'geoblocking' van pinnen buiten Europa en extra antiskimmingmaatregelen op onbemande betaal- en geldautomaten, is het skimmen niet aantrekkelijk meer voor fraudeurs. Het laatste geval van skimmen bij bemande betaalautomaten aan de toonbank was al in 2012. Eind 2013 is voor het laatst bij een geldautomaat geskimd. Omdat skimmen in Nederland nagenoeg niet meer voorkomt, is het Landelijk Skimming Point eind 2014 opgeheven. Geskimde betaalpassen kunnen uitsluitend nog buiten Europa te gelde worden gemaakt.

Grootste schadepost
De grootste schadepost bij betaalpassen is de schade als gevolg van gestolen of verloren bankpassen: 3,3 miljoen euro in 2014. Vaak wordt daarbij de pincode afgekeken en vervolgens de pas gestolen. Daarom zullen de banken in 2015 de voorlichting over deze vorm van fraude verder opschroeven. Contactloos betalen zonder pincode voor kleine bedragen en 'dip&go' bij het parkeren kunnen bijdragen aan het terugdringen van het afkijken van pincodes.

Nauwelijks schade door malware
Ondanks de voortdurende sterke groei van het internetbankieren is ook daar de schade door fraude ruim gehalveerd: van 9,6 miljoen euro in 2013 naar 4,7 miljoen euro in 2014. Dat is een afname van 51 procent. Doordat Nederlandse banken fraude met malware steeds beter geautomatiseerd kunnen detecteren en voorkomen, is de schade door malware zelfs met 90 procent gedaald, tot minder dan 500.000 euro. In 2014 werd de meeste schade door phishing veroorzaakt: 3,9 miljoen euro. In 2013 was dat nog 4,7 miljoen euro.

Samenwerking sleutel tot succes
De banken benadrukken dat goede samenwerking de sleutel is tot het veilig houden van het betalingsverkeer. "De gezamenlijke inspanningen van de banken en andere instanties werpen hun vruchten af. Publiek-private samenwerking, zoals bij het Nationaal Cyber Security Centrum en de Electronic Crimes Task Force, leveren daar een belangrijke bijdrage aan. Evenals interbancaire detectiesystemen zoals de Cybercrime Monitoring & Investigation Services,", aldus Piet Mallekoote, directeur Betaalvereniging Nederland en Chris Buijink, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Banken.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 De top-100 snelst groeiende beroepen van de toekomst: Mensenwerk blijft groeien
  Nederland ideale vestigingsplek dankzij digitale infrastructuur
 Duurzame kijk op HRM oplossing voor burn-outklachten?
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Scherpe daling fraude internetbankieren
 iPad wordt steeds functioneler gebruikt
 Organisaties nauwelijks voorbereid op digitale risico’s
 Contant geld nog veruit belangrijkste betaalmiddel
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Tips om meer uit e-mail te halen met een CRM-koppeling
Wil je je in 2020 meer focussen op klantengagement? Dan heb je zowel een CRM- als een email marketingsysteem nodig. In dit white paper legt Spotler uit waarom een koppeling zo waardevol is én hoe je dit goed aanpakt. Benieuwd naar de tips?
Download white paper
Lees verder
Personeel inwerken met behulp van een onboard-programma
Waarom kiezen voor een agile werkwijze bij de ontwikkeling van software
reacties
Onbekend maakt onbemind (1) 
Geef uw jaaromzet nog een extra boost met inzet van data  (1) 
De kunst van het complimenteren (4) 
Eén op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan (2) 
Helft Nederlanders ziet op tegen functioneringsgesprek (1) 
Soft Skills: programmeur moet teamspeler zijn, salesmedewerker coole kikker  (1) 
Loonafspraken voor 2020 hoger dan 2019 (1) 
top10
Eerder stoppen met werken: wat zijn de mogelijkheden?
Driekwart onderschat financiële veranderingen bij nieuwe baan
Hoe moet het uitvoerend-, midden- en topmanagement zich kleden?
Waar kandidaten zich aan storen tijdens een sollicitatiegesprek
Low-code in 2020: hoe om te gaan met de dreigende softwarecrisis?
Handelsoorlog: na China is nu Europa aan de beurt
IT-trends in 2020: hoe AI alle andere trends gaat beďnvloeden
Service heeft sterke invloed op customer loyalty
Posities in zorg overheersen in top tien snelst groeiende banen
Bedrijven plukken steeds vaker voordelen van mobiele CRM-apps
meer top 10