zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Opkomst maatwerk SaaS-producten voor nichemarkten

28 mei 2015 - De markt voor Software-as-a-Service (SaaS) zal volgens Forrester in 2020 wereldwijd meer dan 130 miljard dollar waard zijn.

Volgens het onderzoeksbureau kleven er ook risico’s aan de populariteit van SaaS, namelijk die van dreigende monoculturen en monopolies. De Amsterdamse softwareontwikkelaar GlobalOrange ziet echter een groeiende vraag naar SaaS-producten voor nichemarkten, waarbij user experience en conversie centraal staan.   


 
Voordelen cloud computing
De voordelen van cloud computing en mobiele apps hebben bedrijven inmiddels ruimschoots overtuigd van de meerwaarde van SaaS-producten. Er zijn zelfs vendoren, CIO’s en analisten die stellen dat SaaS de toekomst is van alle applicaties. Ook al groeit het aanbod van generieke SaaS-oplossingen, toch beantwoorden deze producten slechts aan een deel van de bedrijfswensen. Volgens Yvo Gortemaker, directeur van GlobalOrange, zijn er steeds meer organisaties die bij het ontwikkelen van een online bedrijfsmodel besluiten om hun bedrijfsapplicaties in een SaaS-dienst te verwerken. "Generieke SaaS-producten bieden vaak maar beperkte mogelijkheden," zegt Gortemaker. "Verwacht je meer functionaliteit of allerlei koppelingen met bedrijfsapplicaties of online diensten, dan is er toch maatwerk nodig. Het ontwikkelen van een eigen SaaS-applicatie op maat kan dan een veel efficiëntere optie zijn."
 
Conversie is leidend
Door het flexibele verkoopmodel van SaaS zijn gebruikersgemak en conversie uiterst belangrijk om gebruikers te winnen en vast te houden. Gortemaker: "Het gebruik van een SaaS-product kun je in principe elk moment stopzetten. Laat het gebruiksgemak te wensen over of ontbreken er mogelijkheden, dan is een concurrerend product snel gevonden."
Om die reden is het ontwikkelen van SaaS-producten radicaal anders dan traditionele softwareontwikkeling. De software wordt via het internet geleverd en moet daarom, zeker voor zakelijk gebruik, uiterst betrouwbaar en altijd beschikbaar zijn. Daarnaast ligt de nadruk bij SaaS op het feit dat het in de eerste plaats een ‘product’ is, niet zomaar een bedrijfsmiddel dat een bepaalde functionaliteit moet leveren. "Een succesvol SaaS-product is gebaseerd op een doordacht businessplan, dat vaak aansluit op een heel specifiek gebruiksscenario," zegt Gortemaker. "Zo’n oplossing is veelal niet standaard beschikbaar. Maar bovendien moet de focus echt liggen op het optimaliseren van de user experience en het continu verbeteren van de conversie. Vrijwel geen enkel SaaS-product zou slagen als het volgens de ouderwetse watervalmethode werd ontwikkeld."

Meer informatie over het ontwikkelen van SaaS-producten is te lezen in deze whitepaper.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Zoomend op weg naar het nieuwe normaal
 High performance teams kunnen organisaties door crisis loodsen
 Slechts vijf procent vindt innovatie het belangrijkst bij keuze financiële dienstverlener
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Europese organisaties gebruiken meer dan 1. 000 cloudapplicaties
 Werknemers ontevreden over applicaties
 Cloud booming binnen Nederlandse software sector
 SaaS: verschuiving van kostenbesparing naar concurrentievoordeel
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: Segmentatie en profielverrijking in e-mail marketing
Je weet ongetwijfeld dat gesegmenteerde mailings beter aansluiten op je lezerspubliek en om die reden betere ratio’s scoren, maar waar moet je beginnen? Laat dit Spotler white paper je inspireren en op weg helpen.
Download het white paper
 
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
Slechts vijf procent vindt innovatie het belangrijkst bij keuze financiële dienstverlener (1) 
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg (1) 
Corona-klagen (1) 
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’  (2) 
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
top10
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’
Vacaturetrend: op weg naar herstel
Bedrijfseconomisch ontslag: wat nu?
Onderzoek naar communicatie in crisistijd: laat vooral van u horen!
Respons jongeren op direct mail hoger dan oudere generaties
Consumentenuitgaven in juni nog steeds tien procent lager dan in 2019
Een vijfde verzwijgt kinderwens tijdens sollicitatieproces
Ruimbagage meenemen bijna twintig procent duurder in drie jaar
Mismatch talent nog nooit zo groot door snelle technologische ontwikkelingen
meer top 10