zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Mobiliteitsbeleid: twee vliegen in één klap

26 maart 2015 - Organisaties kunnen op allerlei manieren een duurzaam karakter uitdragen. Denk aan een papierloze organisatie, het stimuleren van thuiswerken of gebruikmaken van duurzame energiebronnen voor klimaatinstallaties.

Ook een goed doordacht mobiliteitsbeleid kan hier aan bijdragen. Dirk Grevink, CEO van BNV Mobility, geeft aan hoe dit op verschillende niveaus inzetbaar is.


 
Persoonlijk budget
Als onderdeel van dit beleid kunnen organisaties een mobiliteitsbudget introduceren bij hun werknemers. Iedere werknemer heeft een vast bedrag tot zijn beschikking en kan dat inzetten voor mobiliteit. "Doordat iedereen dit naar eigen inzicht kan uitgeven, is men eerder geneigd te kiezen voor besparende maatregelen en een betere afweging te maken in de keuze voor het soort vervoer," geeft Grevink aan. Werknemers die dichtbij wonen hebben baat bij een fietsplan, terwijl voor anderen een OV-kaart het meest rendabel is.
Voor automobilisten zijn er ook diverse mogelijkheden. Zo zijn er bijvoorbeeld verschillende initiatieven die het mijden van de spits stimuleren en zelfs belonen. In combinatie met technologieën die maken dat we niet meer aan een vaste werkplek gebonden zijn, opent dit mogelijkheden. 

 Monitoren rijgedrag
"Organisaties hoeven hun werknemers alleen maar te attenderen op het bestaan van dit soort projecten om het belang van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) uit te dragen, aldus Grevink. "Een e-mail sturen is al voldoende." De inzet van dit soort initiatieven verkleint de CO2 Footprint van een organisatie. Door aan te tonen dat deze informatie gedeeld wordt met het personeel, komt een bedrijf simpel hoger op de MVO prestatieladder.

Rijgedrag monitoren
Zo zijn er verschillende initiatieven die rijgedrag monitoren en dat inzichtelijk maken voor de automobilist. Hierdoor gaan gebruikers over het algemeen bewuster autorijden. Grevink ligt toe: "Als het positieve effect van het veranderde rijgedrag zichtbaar wordt, zal iedereen geneigd zijn dit door te zetten."
Bijkomend voordeel is dat dergelijke diensten ook in te zetten zijn voor bijvoorbeeld ritregistratie en e-support. "Daarmee is het niet langer alleen interessant vanuit duurzaamheidsoogpunt, maar voegt het ook wat toe aan de zakelijke praktijk," geeft Grevink aan. Medewerkers kunnen zo eenvoudig een uitdraai maken van het aantal zakelijke kilometers dat ze maken. Dat beduimelde notitieboekje met kilometerstanden kan dus weg.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Zoomend op weg naar het nieuwe normaal
 High performance teams kunnen organisaties door crisis loodsen
 Slechts vijf procent vindt innovatie het belangrijkst bij keuze financiële dienstverlener
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vrouw minder bewust van mobiliteitskosten dan man
 Eén op drie leaseauto’s staat stil
 Mobiliteitsbudgetten onder de loep
 Bedrijfsleven wil over op Persoonsgebonden Mobiliteitsbudget
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: Segmentatie en profielverrijking in e-mail marketing
Je weet ongetwijfeld dat gesegmenteerde mailings beter aansluiten op je lezerspubliek en om die reden betere ratio’s scoren, maar waar moet je beginnen? Laat dit Spotler white paper je inspireren en op weg helpen.
Download het white paper
 
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
Slechts vijf procent vindt innovatie het belangrijkst bij keuze financiële dienstverlener (1) 
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg (1) 
Corona-klagen (1) 
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’  (2) 
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
top10
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’
Vacaturetrend: op weg naar herstel
Bedrijfseconomisch ontslag: wat nu?
Onderzoek naar communicatie in crisistijd: laat vooral van u horen!
Respons jongeren op direct mail hoger dan oudere generaties
Consumentenuitgaven in juni nog steeds tien procent lager dan in 2019
Een vijfde verzwijgt kinderwens tijdens sollicitatieproces
Ruimbagage meenemen bijna twintig procent duurder in drie jaar
Mismatch talent nog nooit zo groot door snelle technologische ontwikkelingen
meer top 10