zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bonte Vrouwen: vrouwen op weg naar de top

24 maart 2015 - Zes jonge, hoog opgeleide vrouwen hebben ieder een droom: ze willen de top van het Nederlandse bedrijfsleven bestormen. Ze zijn ambitieus, gedreven en getalenteerd. Maar voor vrouwen liggen de kansen anders dan voor mannen.

In een zesdelige serie legt de NTR de oorzaken bloot en onderzoekt mogelijke oplossingen. In het tweede seizoen van Bonte Vrouwen worden zes jonge vrouwelijke talenten met ambities gevolgd.  Zij nemen de kijker mee in hun persoonlijke verhaal, hun dilemma’s en hun successen. Een breed palet aan bedrijven en organisaties geeft tegelijk een kijkje in de keuken. Hoe zit het met hun diversiteitsbeleid? Zo volgen we vrouwen bij een beursgenoteerde onderneming (Delta Lloyd), het Zweeds-Nederlandse bedrijf Vattenfall Nuon, een advocatenkantoor (Norton Rose Fulbright), een wetenschappelijke onderwijsinstelling (VU),  een zelfstandige bestuursorganisatie (Kadaster) en een echte bèta onderzoeksinstelling (natuurkundig instituut AMOLF).


 
Rolmodellen
Een krachtig rolmodel dat door het glazen plafond heen is gebroken, neemt het talent mee in de wereld van boardrooms en directieraden. Deze topvrouwen hebben al ingrijpende keuzes gemaakt waar de talenten hun voordeel mee kunnen doen. Hoe om te gaan met dilemma’s als onzekerheid en profileringsangst? De kijker krijgt zo een idee hoe het komt dat er nog steeds zo weinig vrouwen in de bovenste lagen van het bedrijfsleven en de universiteiten te vinden zijn.

Aflevering 1 - zondag 29 maart
Sinds 2013 moeten beursgenoteerde ondernemingen streven naar 30 procent topvrouwen (wet bestuur en toezicht). Het landelijk gemiddelde blijft echter steken op zes procent. Laïla Boutaïbi, management trainee bij Delta Lloyd, ambieert een topfunctie maar beseft dat haar kansen klein zijn. Laïla heeft twee masters op zak. In haar vrije tijd doet ze aan boksen, omdat dat haar gedisciplineerd houdt. Hoe kan ze voorkomen dat ze in de bekende valkuilen stapt? Ze legt haar oor te luisteren bij de succesvolle directeur Annemieke Visser-Brons.  Annemieke adviseert Laïla haar eigenheid te koesteren. Voor de spelregels op de werkvloer nodigt ze Laïla uit voor een spelletje Stratego.  

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vrouwen in Oost Europa lopen voorop in de weg naar senior management
 Mannen en vrouwen nog steeds niet gelijk behandeld op de werkvloer
 Zes kenmerken van succesvolle zakenvrouwen
 Nederland zakt opnieuw plaats op Global Gender Gap Index 2014
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10