zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Medewerker bereid van baan te veranderen voor minder papieren rompslomp

20 maart 2015 - Een onderzoek onder meer dan 5.000 kantoormedewerkers wereldwijd toont aan dat verouderde bedrijfsprocessen en achterhaalde werkwijzen de productiviteit, efficiëntie en medewerkerstevredenheid negatief beïnvloeden.

Deze bevindingen zijn uitgebreid beschreven in Paper Jam: Why Documents are Dragging Us Down, een nieuw rapport van Adobe. Dit rapport biedt nieuwe inzichten in hoe medewerkers in het bedrijfsleven aankijken tegen bepaalde werkwijzen. 


Uit het onderzoek blijkt dat medewerkers genoeg hebben van verouderde bedrijfsprocessen. Een grote meerderheid (83 procent) van de medewerkers vindt dat hun succes en productiviteit wordt afgeremd door achterhaalde manieren van werken met documenten. 61 procent gaf zelfs aan bereid te zijn van baan te veranderen als het minder document-gedreven en administratief werk zou betekenen. Tevens vindt een kwart van de respondenten dat eentonige taken en omslachtige, inefficiënte processen heb ervan weerhouden zich verder te ontwikkelen in hun carrière.

Document-gedreven taken staan het echte werk in de weg
Het onderzoek laat zien dat document-gerelateerde taken niet alleen een grote bron van frustratie zijn, maar ook echt belemmeren bij het af krijgen van werk. 55 procent van de kantoormedewerkers vindt dat ze door eentonige en inefficiënte processen ervan worden weerhouden om belangrijke taken uit te voeren. Bijna de helft (49 procent) van de respondenten vindt zelfs dat deze inefficiënties hen ervan weerhouden om hun beste werk te leveren. 43 procent vindt dat het aantal bijlagen dat ze per e-mail ontvangen hun werk compliceert. De grootste hekelpunten hierbij zijn het niet terug kunnen vinden van documenten (82 procent) en niet weten welke versie van een bepaald bestand de laatste is (78 procent). 43 procent van de ondervraagde medewerkers is weleens een digitaal bestand of document verloren. In 70 procent van de gevallen werd dit veroorzaakt door het vastlopen van de computer of harde schijf.

Digitale documenten-kloof
Mensen willen op eenvoudige wijze toegang hebben tot hun documenten, net als bij andere populaire vormen van digitale content. Desondanks zijn andere vormen van content en media veel verder met digitalisering dan documenten. 
"Andere vormen van content, zoals muziek en foto’s, zijn op succesvolle wijze overgegaan naar digitaal. Waarom zijn documenten dat niet?" zegt Kevin Lynch, senior vice president en general manager, Document Services bij Adobe. "De verdere opkomst van mobiel zal deze document-kloof verder vergroten. Het wordt daarom hoog tijd dat het bedrijfsleven zich ervan bewust wordt dat dit ten koste gaat van de productiviteit en dat ze hier iets aan moeten doen."
Respondenten geven aan dat het belangrijkste op dit moment is dat ze overal toegang hebben tot informatie, of dit nu voor hun werk is (65 procent) of voor privé-gebruik (60 procent). Desondanks gaf slechts 6 procent van de respondenten aan dat hun documenten in de cloud zijn opgeslagen. 65 procent geeft aan dat hun foto’s digitaal beschikbaar zijn en de meerderheid (57 procent) geeft aan dat ze hun muziek digitaal hebben, maar slechts 41 procent van de ondervraagden heeft documenten digitaal beschikbaar.

Privégebruik
Het privégebruik van allerlei vormen van digitale content is veelal geaccepteerd, maar op het werk houden mensen vast aan traditionele papieren documenten. Vier op de vijf respondenten vindt dat het overstappen naar papierloze werkprocessen tijd zou besparen en sneller en eenvoudiger zou werken. Toch zegt 73 procent van de respondenten dat ze op het werk afhankelijk zijn van papieren documenten. 52 procent geeft zelfs aan emotioneel gehecht te zijn aan papieren documenten. Respondenten voelen zich niet op hun gemak bij het idee dat al hun belangrijke, persoonlijke (55 procent) en werk-gerelateerde (40 procent) documenten alleen digitaal beschikbaar zijn. De helft (50 procent) van de respondenten geeft aan dat ze denken dat ze over vijf jaar nog steeds afhankelijk zijn van papier om hun werk te kunnen doen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Vrouwelijke werknemer verbergt ware gevoelens op het werk
 Een derde van werkend Nederland heeft te maken met grensoverschrijdend gedrag
 CFO's willen kosten besparen vanwege recessiezorgen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Papierloos werken nog geen gemeengoed
 Focus op digitale informatie maakt de weg vrij voor de papierdief
 De vijf belangrijkste voordelen van papierloze werkprocessen
 Duitser gek op papier, Nederlander wil liever digitaal
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Welke rechten heb je bij een arbeidsconflict?
reacties
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (3) 
Timemanagement is eigenlijk grote onzin! (1) 
Citrix onderzoek toont verdeeldheid over werken op kantoor (1) 
Nederlanders willen vooral buiten kantoor kunnen werken (3) 
Drie eenvoudige tips tegen SIM-swapping (1) 
Nederlander bang voor misleidende online reviews (3) 
Werknemer wil fiets in arbeidsvoorwaardenpakket (1) 
top10
Werknemers gestrest, maar welzijnsprogramma’s blijven onderbelicht
Ruim helft Gen Z ervaring met uitbuiting of mishandeling op werk
Video-Leren: het hoe en waarom
Databeheer kritieke uitdaging voor succesvolle inzet AI
Pakt de werknemer meer macht in 2023 ?
Hoe reis je zakelijk zorgeloos en met plezier door Nederland?
Kwart werkend Nederland vindt werkgevers verantwoordelijk voor vitaliteit medewerkers
Nederlander met minimumloon gaat er maandelijks netto 216 euro op vooruit
Dealmakers in Europa optimistisch ondanks moeilijke marktomstandigheden
Week van het Werkgeluk in een extreem krappe arbeidsmarkt
meer top 10