zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Accountancykantoren zijn geen populaire werkgevers

11 februari 2015 - Shell is voor het derde jaar op rij de meest favoriete werkgever van Nederland. In 2012 heeft Shell het stokje van de Rabobank overgenomen, die inmiddels gedaald is van plek nummer twee naar vier.

De top drie wordt met twee nieuwkomers verwelkomd, te weten KLM ( twee) en het Rijk. Het Rijk heeft een sterke stijging doorgemaakt van plek zeven naar drie. Dit blijkt uit analyses van Intelligence Group naar aanleiding van een onderzoek onder 15.000 respondenten in 2014.



Sterke werkgeversmerken
Opvallend is dat traditioneel zeer sterke werkgeversmerken als PWC, Deloitte, EY en KPMG uit de top-50 zijn verdwenen. PWC daalt 116 plekken naar 150 en KPMG daalt 45 plekken naar plek 63. EY staat op 72 en Deloitte op 59. Daar waar de banken zich lijken te herstellen, zijn de accountancy kantoren in een vrije val gekomen.

Bankencrisis
Na de (banken)crisis hebben ABN AMRO en ING te maken gehad met een (sterke) daling van de populariteit. Deze daling is in 2014 bij beide gekeerd in een verbetering van de voorkeurspositie. ING stijgt naar plek zeven terwijl ABN stijgt naar zeventien. De Rabobank heeft pas later echte imagoschade opgelopen en daarvan zie je nu de gevolgen. Rabobank was tot 2011 de meest favoriete werkgever en is sindsdien dalend.

Overheid
De overheid doet het ondanks alle bezuinigingen en reorganisaties nog steeds erg goed, met vier werkgevers in de top-tien: het Rijk, de belastingdienst, de politie en Defensie. Verder zijn het ministerie van OCW, de Douane, het ministerie van Financiën en het ministerie van Buitenlandse Zaken nieuwkomers in de top-50.

Opvallende stijgers
Andere opvallende stijgers zijn de Nederlandse Spoorwegen (+vijf plekken), GGZ (+dertien), Schiphol (+vijftien), KPN (+zes) en Ikea (+acht) in de top-25. Verder zagen we tien opvallende nieuwelingen in de top-50 die de voorkeur van Nederlandse beroepsbevoling winnen (en daar met employer branding en arbeidsmarktcommunicatie ook flink op inzetten): FrieslandCampina, Jumbo, Efteling, Mars, het ErasmusMC, het LUMC, ExxonMobil, Sabic, IBM en RTL Nederland.

Dalers
Behalve stijgers zijn er natuurlijk ook dalers. Na jaren een van de grootste succesverhalen van employer branding te zijn geweest, zien we dat Albert Heijn (elf plekken gedaald) en Ahold (-61) hun voorkeurspositie aan het kwijt raken zijn. Andere grote dalers zijn Unilever (-acht), Achmea (-zes), Akzo (-acht) en Microsoft (-vijftien).

Strategische arbeidsmarktcommunicatie
Geert-Jan Waasdorp, directeur Intelligence Group: "In tegenstelling tot de afgelopen jaren, zien we nu weer dat employer branding en strategische arbeidsmarktcommunicatie het verschil maken in de voorkeurspositie op de arbeidsmarkt. Organisaties als Shell, het Rijk, ING, ABN AMRO, en de Belastingdienst zijn bedrijven die laten zien hoe u strategisch bouwt aan uw positie als werkgever. Niet de sector of (tijdelijke) krimp en reorganisaties bepalen hoe de beroepsbevolking u ziet als werkgever, maar de manier waarop u uw werkgeverschap intern en extern uitdraagt."

Download de hele ranking (top 50 2014) of de top-25 Meest Favoriete Werkgevers sinds 2012

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Werknemer wordt niet getraind op weerbaarheid tegen cyberdreigingen
 Meer dan een derde van werkend Nederland sport niet
 Werknemers gefrustreerd door IT-oplossingen van hun werkgever
 

Gerelateerde nieuwsitems

 RvC: werkgeversrol werd dit jaar leidend
 Finance professionals willen van werkgever wisselen
 Belastingdienst opnieuw populairste werkgever voor fiscalisten
 Studenten starten carrière het liefst bij Shell
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Houten wandpanelen voor een warme en huiselijke sfeer
reacties
Weg met de werkdip: vijf tips voor meer plezier in je werk (1) 
Nog maar één op de negen starters kan eigen huis kopen (1) 
Bijna de helft van de Nederlanders zet vakantiegeld op spaarrekening (3) 
Hoe zorg je ervoor dat werknemers cybersecurity serieus nemen? (1) 
Een beter salaris trekt Nederlander over de streep om een carrièreswitch naar de zorg te maken (1) 
Nederland is koploper flexibel werken (1) 
Zes competenties bij veerkracht (1) 
top10
Organisaties ergeren zich aan onbekwame sollicitanten op technische vacatures
Groeiende genderkloof voor werkbaar werk
Niets verdeelt mannen en vrouwen zo als de auto. Maar hoe zit het echt?
‘AI en ML zijn onmisbaar geworden in cybersecurity’
Digitale platforms verhogen de werkstress bij 33 procent van de Nederlandse medewerkers
Succesvolle modernisering vraagt om observability
Finance professionals opgelucht naar kantoor
Internationale betalingen bij twee op de vijf cash managers van de baan door verbroken relatie bank
Vaker volgen van security-trainingen voorkomt cyberincidenten
In zes stappen naar een duurzamere bedrijfsvoering met behulp van data
meer top 10