zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Het verlanglijstje van de kritische millennial

10 september 2014 - Werkgevers die overwegen jonge talenten aan te trekken, moeten zich afvragen of ze wel aantrekkelijk genoeg zijn voor young professionals. Deze werknemers weten precies wat zij willen, maar leidinggevenden zijn daarvan niet op de hoogte.

Voorkom falende wervingsacties en bedenk: wat wil de jonge werknemer? Er is weer licht aan het einde van de arbeidsmarkttunnel. Werkgevers overwegen personeel te werven, uitzendbureaus hebben het weer iets drukker en de arbeidsmarkt lijkt zich te herstellen. Dat blijkt ook uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Eind juni van dit jaar stonden er, gecorrigeerd voor seizoeninvloeden, 108.000 vacatures open. Dat zijn er vierduizend meer dan een kwartaal eerder. Hoewel er sprake is van een lichte toename, is het wel het vierde kwartaal op rij dat het aantal vacatures stijgt.


 Goed nieuws dus. Het betekent dat er werk aan de winkel is voor werkgevers. Als het aantal vacatures de komende jaren blijft stijgen, krijgen werknemers weer de gelegenheid kritisch te zijn over de baan die zij zoeken. De noodzaak om elke vacature te accepteren, omdat er toch geen ander werk beschikbaar is, wordt kleiner. Het gevolg: werkgevers moeten zich weer verdiepen in de wensen van professionals.

‘Jongeren willen uniek zijn’
Dat is niet altijd even gemakkelijk, zegt algemeen directeur Toon Gerbrands van voetbalclub PSV. Voorheen werkte hij onder andere als volleybalspeler en -coach, maar nu schrijft hij ook boeken over leiderschap en ondernemen. Gerbrands geeft aan dat in de sportwereld vooral gewerkt wordt met werknemers die tot de millennial-categorie behoren. "Jongeren willen uniek zijn," zei de PSV-topman onlangs in een gesprek met het FD. "Daarom laten ze bijvoorbeeld een tattoo zetten of gaan ze op pimpelpaarse schoenen voetballen." Volgens Gerbrands moeten werkgevers nog veel leren als zij hun starters willen begrijpen.
Zeker werkgevers die zich richten op getalenteerde starters en young professionals moeten hun wervingsstrategie kritisch bekijken. De jonge werknemers die ook wel de ‘millennials’ genoemd worden, zijn zo ongeveer geboren tussen 1980 en 2000 en hebben een duidelijk beeld van hoe, wanneer en voor wie zij willen werken.

Vaardigheden ontwikkelen
Werkgevers denken dat hun personeel carrière wil maken, maar veel millennials delen die mening niet. Zij hechten vooral waarde aan het ontwikkelen van vaardigheden. Veel bedrijven hebben hun HR-beleid daar nog niet op afgestemd. Dat blijkt uit recent onderzoek van Deloitte.
Personeel inspireren en coachen dat zijn belangrijke taken voor een werkgever. Nu wordt vaak nog de nadruk gelegd op het trainen voor de huidige functie en de daarbij behorende profielen. Leidinggevenden die dat niet voldoende inzien, moeten er rekening mee houden dat hun medewerkers uiteindelijk vertrekken naar een werkgever die daar wel aandacht voor heeft.

Contacten leggen op kantoor
Het ontwikkelen van vaardigheden staat hoog op het verlanglijstje van millennials. Daarnaast hechten ze veel waarde aan het leggen van nieuwe contacten. Samenwerken met interessante collega’s is daarom belangrijk. De leergierige professional wil niet de hele dag alleen achter zijn bureau zitten, maar hecht waarde aan het opbouwen van een netwerk.
Het leggen en onderhouden van sociale contacten betekent dat werknemers continu met hun mobiele telefoon in de weer zijn. Niet alleen om hun Facebookpagina bij te werken, maar ook interessante vacatures in de gaten te houden. Op LinkedIn bijvoorbeeld of via mobiele wervingssites van andere bedrijven.
Dit laatste punt is cruciaal: bijna drie kwart van de werkzoekenden bekijkt vacatures via een smartphone of tablet. De overgrote meerderheid van die groep solliciteert ook digitaal.
Michel Geurts, Head of Accountmanagement Western Europe bij Lumesse, stelt dat de meeste HR-managers zich geen raad weten met de mobiele banenjacht van jonge hoogopgeleide specialisten. Zonde, want daarmee lopen ze goede sollicitanten mis.
Werkgevers die de personeelswensen belangrijk vinden, zullen ook moeten kijken of hun strategie voor mobiel werven in orde is. Een speciale recruitmentwebsite of de mogelijkheid om te chatten met een HR-medewerker doen het goed bij de jonge sollicitant. Het zijn laagdrempelige manieren om met een potentiële werkgever in contact te komen.

Flexibel werken is belangrijk
Bedrijven die het lukt een getalenteerde starter aan zich te binden, komen vervolgens een nieuwe valkuil tegen. Dat is hun eigen wens de werknemer zo snel mogelijk klaar te stomen voor een baan als leidinggevende om zo wervingskosten te besparen. Met de economische crisis nog vers in het geheugen lijkt dit een logische werkwijze, maar het is de ideale manier om ambitieuze starters tegen u in het harnas te jagen.
De millennial wil best hard werken, maar niet tegen elke prijs. Een keer ‘s avonds een project afmaken is geen probleem, maar het betekent wel dat de medewerker de volgende dag eerder naar huis wil. Dat wil zeggen, als hij of zij normaal gesproken op kantoor werkt, want veel millennials hechten waarde aan flexibel werken en het bewaren van de balans tussen werk en privé.

Eigen bedrijf starten
Het zelf kunnen indelen van werktijden is de reden dat een groot deel van de nieuwe werknemers overweegt op een dag een eigen bedrijf te starten. Het sociale netwerk en de vaardigheden die hij bij zijn baas heeft opgebouwd, komen daarbij goed van pas.
Het verlangen zelfstandig ondernemer te worden, is nu al zichtbaar: veel werknemers hebben een parttime baan en werken daarnaast aan hun bedrijf. Dit zal de komende jaren verder toenemen. Gerbrands van PSV herkent dat. "Jongeren kiezen voor hun carrière," zegt hij. "Ze willen heus nog wel een keertje bij een baas bijtekenen, maar ze willen niet hun leven lang bij hetzelfde bedrijf werken."
Sommige werkgevers zien dit als een nadeel: de kans is groot dat een werknemer op een dag vertrekt om voor zichzelf te beginnen. Het is echter een feit waar niet aan te ontkomen valt, want jonge personeelsleden willen niet meer hun hele leven voor dezelfde baas werken. Zelfs de medewerkers zonder ZZP-ambities streven ernaar meerdere keren van functie of werkgever te wisselen om zo meer salaris of interessanter werk te krijgen.
Een belangrijke reden om een bestaan als zelfstandig ondernemer op te bouwen, naast het bewaren van de work-life balance, is de behoefte om autonoom te zijn. In tegenstelling tot hun oudere collega’s, zien jonge professionals hun werkgever minder als een vangnet van (financiële) zekerheid. Zij vertrouwen uiteindelijk liever op zichzelf dan op hun baas.

Millennial kent zijn eigen waarde
Volgens de gegevens van Deloitte besteden werkgevers nu nog te weinig aandacht aan het verlanglijstje van de millennial. "In Nederland wordt minder dan in andere landen gekeken naar de mate waarin werknemers zich betrokken voelen bij het bedrijf," stellen de onderzoekers. Onverstandig, want de millennial is een kritische werknemer die zich bewust is van zijn waarde op de arbeidsmarkt. Werkgevers die niet kunnen of willen meegaan in de eisen van deze medewerkers, zullen moeite krijgen de juiste mensen te werven: de kans is groot dat een andere werkgever er met de beste sollicitanten vandoor gaat. Bovendien zullen reeds aangenomen personeelsleden eerder op zoek gaan naar een nieuwe baan.
Leidinggevenden die wel rekening houden met het verlanglijstje, kunnen rekenen op intelligente en ambitieuze medewerkers. Want voordat een werknemer naar de Kamer van Koophandel stapt om zijn eenmanszaak in te schrijven, is hij meer dan bereid zich in te zetten voor een leidinggevende. Op zijn eigen voorwaarden, dat wel.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Kwart Nederlanders wil liever ander werk
 Geld besparen op dataprotectie kan zorgen voor vervelende verrassingen
 Jongeren hebben meer behoefte aan digitalisering op de werkplek
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Millennial deelt persoonlijke informatie in ruil voor werkzekerheid
 Mobiel talentmanagement, waarom juist nu?
 Millennial verkiest persoonlijke ontwikkeling boven hoog salaris
 Generatie Y is helemaal niet zo anders
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Waar sta jij voor als leider?
Wat heb je als leider van vandaag en morgen nodig om jouw doelen te behalen? Het antwoord op deze en andere vragen, vind je in het boek ‘Leiderschap in Beeld’ door hoogleraar Jan de Vuijst. TIAS deelt de eerste 4 hoofdstukken in een gratis e-book.
Lees verder
Houd als manager grip op de cijfers bij de groei van je organisatie
reacties
Een nieuwe taal leren, maar dan anders (1) 
Wat is er nodig voor échte duurzame en sociale impact? (1) 
De Metaverse: wat kan je er eigenlijk mee? (2) 
Helft Nederlandse werknemers last van mentale problemen, verergerd door kosten levensonderhoud (1) 
Data-savvy organisaties zijn winstgevender, veerkrachtiger en innovatiever (1) 
Hoe laat ik anderen zelf nadenken? (1) 
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (4) 
top10
Een op de drie Nederlanders met hoog inkomen kan door geldgebrek rekening niet betalen
Kwart Nederlanders wil liever ander werk
Organisaties investeren meer in DEI-initiatieven,
Zorgverzekeraar roept bestuurders op om vijf procent werktijd te besteden aan welzijn medewerkers
Organisaties willen SD-WAN, maar laten kansen liggen
HR-professionals staan niet achter huidige wet- en regelgeving
Bedrijven moeten medewerkers meer vrijheid geven om hun eigen productieve werkomgeving te creëren
Marketingmanagers horen na te denken over online nichestrategieën
Acht stappen om een toxische werkomgeving te voorkomen
Top-drie leiderschapstips voor het winnen van het WK voetbal
meer top 10