zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlandse huishoudens besteden steeds meer over de grens

16 januari 2015 - Ruim 30 procent van de Nederlandse huishoudens woonachtig in het grensgebied (gemeenten tot 30 kilometer van de Belgische of Duitse grens) heeft het afgelopen jaar levensmiddelen in het buitenland gekocht.

Gemiddeld doen huishoudens woonachtig in het grensgebied negen keer per jaar boodschappen in het buitenland. Per bezoek wordt er gemiddeld 34,77 euro uitgegeven. De omzetlekkage in het grensgebied is in 2014 met vijftien procent toegenomen ten opzichte van 2013. Vorig jaar werd 2.54 procent van de totale levensmiddelenbesteding over de grens uitgegeven. In 2013 was dit 2.20 procent.Dit blijkt uit onderzoek van Gfk.



Duitsland
Er vloeit vooral veel omzet vanuit het grensgebied met Duitsland naar onze oosterburen. In 2014 deed 37.8 procent van de huishoudens in het Duitse grensgebied gemiddeld 10.7 keer per jaar boodschappen in Duitsland. Per bezoek besteedde men gemiddeld 34,28 euro. Dit is een stijging ten opzichte van 2013 toen 35.1 procent van de huishoudens met gemiddeld 10.5 supermarktbezoeken in Duitsland verantwoordelijk was voor een gemiddeld besteed bedrag van 33,51 euro.
Van elke euro die een huishouden in het grensgebied aan levensmiddelen besteedt, gaat er 3.66 procent de grens over naar Duitsland. In 2013 was dit 3.20 procent.

België
Ook in het grensgebied met België besteden huishoudens meer over de grens. In 2014 deed 19.9 procent van de huishoudens in het Belgisch grensgebied gemiddeld 4.8 keer per jaar boodschappen in België. Per bezoek besteedde men gemiddeld 37,89 euro. In 2013 was 15.7 procent van de huishoudens met gemiddeld 5.2 supermarktbezoeken in België verantwoordelijk voor een gemiddeld besteed bedrag van 38,16 euro.
Van elke euro die een huishouden in het grensgebied aan levensmiddelen besteedt, gaat er 0.93 procent de grens over naar België. In 2013 was dit 0.77 procent.

Vergelijking op provincieniveau
Bij een vergelijking op provincieniveau valt op dat ruim de helft (51.0 procent) van de Limburgers gemiddeld 13.2 keer per jaar over de grens boodschappen doet. Per bezoek wordt er gemiddeld 32,56 euro uitgegeven. Van de totale bestedingen aan levensmiddelen wordt er door Limburgers 6.00 procent in het buitenland uitgegeven. In 2013 was dit 5.23 procent.

Producten
Als men over de landsgrenzen boodschappen doet, koopt met vooral wijn, bier en sanitaire producten. Van elke euro die een huishouden woonachtig in het grensgebied uitgeeft aan wijn, wordt er 9,4 procent over de grens uitgegeven. Dit is bij bier fors minder, namelijk 4,2 procent van elke euro.

Top tien
Een top tien van producten die huishoudens over de grens aanschaffen:
1. Wijn, aperitieven, overige alcoholische dranken
2. Bier
3. Sanitaire producten
4. Dierenvoeding
5. Frisdrank, vruchtensappen, siropen
6. Vleeswaren en salades
7. Overig bij- assortiment (bv. lampen, batterijen, rookwaren)
8. Persoonlijke verzorging
9. Kaas
10. Rijst, deegwaren en houdbare maaltijden

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Parallelimport: goedkoop is duurkoop als het aankomt op garantie
 Tips voor veilig creditcardgebruik in het buitenland
 Recordaantal werkzoekenden emigreert voor baan in buitenland
 Top tien pechgevallen in het buitenland
 
 
reacties
 
Ellen  |   | 
30-01-2015
 | 
13:18 uur
Gek hè?! Je verhoogt in Nederland de brandstofprijzen en iedereen gaat tanken bij de buren. En als je toch daar bent om te tanken, kun je er ook gelijk even winkelen. Want ook dat is meestal net iets gunstiger, het BTW tarief(hoog) is in Duitsland ook lager dan in NL. Dus...

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10