zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Parallelimport: goedkoop is duurkoop als het aankomt op garantie

24 december 2014 - Wie zijn kerstinkopen zo goedkoop mogelijk probeert aan te schaffen, loopt het risico van een koude kermis thuis te komen. Meer dan eens krijgen consumenten van een elektronicaproducent te horen dat een defect niet onder de garantie gerepareerd kan worden, omdat het product een buitenlands model betreft.

Parallelimport, waarbij producten buiten de officiële distributiekanalen om worden ingevoerd, is een belangrijke handel in Nederland. De totale omzet afkomstig uit deze ‘grijze markt’ wordt geschat op een miljard euro.  Producenten die hun goederen wereldwijd verkopen, hanteren verschillende prijzen per land. Zo is elektronica in Europa over het algemeen duurder dan in de VS. Ook in Azië liggen de prijzen een stuk lager. Parallelimporteurs maken gebruik van de bestaande prijsverschillen. Ze kopen artikelen goedkoop in het buitenland in, om ze vervolgens op de Nederlandse markt af te zetten. De verkoopprijs van de parallel geïmporteerde producten ligt hierbij ruim onder de adviesprijs van de officiële Nederlandse importeur of fabrikant. 



Schijn bedriegt
Op het eerste gezicht lijken consumenten te profiteren van parallelimport. Deze vorm van handel bevordert de marktwerking en dure merkproducten worden tegen bodemprijzen aangeboden. Echter, kopers komen regelmatig voor verrassingen te staan. Niet compatibele producten, software die niet werkt, problemen met aansluitkabels en handleidingen in een vreemde taal. Een producent kan de kwaliteit van parallelgoederen niet garanderen, waardoor er bovendien geen after sales ondersteuning geboden wordt.

Een gewaarschuwd koper telt voor twee
Ook als het aankomt op garantie is de consument in het nadeel. De verkopende partij geeft vaak ‘niet thuis’ als een klant met een garantieclaim bij hem aanklopt. De importeur of fabrikant, die bovendien omzet is verloren vanwege de parallelle handel, heeft wettelijk gezien geen enkele verplichting naar de consument. In geval van nevenimport vormen deze partijen namelijk geen schakel in de garantieketen. Besluit een importeur of fabrikant uit coulance tóch over te gaan tot reparatie, dan kunnen consumenten geconfronteerd worden met zeer hoge kosten.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Garantie blijft vragen oproepen
 iPhone goedkoopste smartphone voor bedrijven
 Acht tips om het beste uit uw stagiairs te halen
 Nederlander shopt regelmatig tijdens werktijd
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10