zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Eén op de zes online koopjesjagers gedupeerd door malafide websites

24 november 2014 - MarkMonitor presenteerde zijn nieuwste Shopping Report. Dit onderzoek geeft inzicht in de online aankoopintentie van consumenten en de demografische kenmerken van consumenten die namaakproducten op internet kopen.

Het onderzoek richtte zich met name op de online verkoop van kleding en luxe goederen en bouwt voort op het eerste MarkMonitor Shopping report dat e-commerce websites en de verkoop van namaakproducten analyseerde. MarkMonitor werkte bij de totstandkoming van dit rapport nauw samen met Nielsen, de grootste wereldwijde leverancier van data over consumentengedrag, om geanonimiseerde gegevens van meer dan 285.000 leden van het Nielsen-panel uit de Verenigde Staten en Europa over een periode van acht maanden te analyseren.


 
Winkelsessies
In het onderzoek werden bijna negen miljoen winkelsessies gevolgd waarbij gezocht werd naar kleding en schoenen. MarkMonitor maakte voor het onderzoek gebruik van zijn eigen technologie om te bepalen of consumenten websites bezochten die legitieme producten aanbieden of websites die namaakproducten verkopen, de zogenaamde malafide websites. MarkMonitor analyseerde hierbij ook de intentie van consumenten door te bekijken welke zoektermen de shoppers gebruikten. Door termen als ‘goedkoop’, ‘korting’ of ‘outlet’ te scharen onder koopjesjagen en termen als ‘namaak’, ‘nep’ en ‘replica’ toe te wijzen aan consumenten die bewust op zoek gingen naar namaakproducten kon het onderzoeksteam onderscheid maken in de aankoopintentie.

Meer koopjesjagers 
Het meest recente Shopping Report toont aan dat het aantal koopjesjagers is gegroeid. Tegenover 28 koopjesjagers in de Verenigde Staten en Europa staat één consument die bewust op zoek is naar namaakproducten. Dit is een aanzienlijk verschil met het eerste onderzoek waarbij een verhouding van twintig koopjesjagers tegenover iedere namaakzoeker te zien was. Deze stijging wordt naar alle waarschijnlijkheid veroorzaakt door verschillende factoren, waaronder het economische klimaat en de reputatie van het internet als dé plaats om goede aanbiedingen te vinden. Terwijl de zoektocht van consumenten naar aanbiedingen in digitale kanalen voortduurt, lopen de panelleden uit het meest recente onderzoek van MarkMonitor minder kans om op een malafide website terecht te komen dan bij het eerste onderzoek. Het laatste onderzoek laat namelijk zien dat één op de tien koopjesjagers geconfronteerd wordt met malafide websites die namaakgoederen verkopen. In het vorige onderzoek was dit nog één op de vijf. Daarentegen blijkt uit het onderzoek dat wanneer een koopjesjager tijdens de zoektocht naar aanbiedingen terechtkomt op een malafide website, hij evenveel risico loopt om gedupeerd te raken als de koopjesjagers in het eerdere onderzoek. Eén op de zes online koopjesjagers toonde namelijk een aankoopintentie, vanwege de vermeende ‘kwaliteit’ van de malafide website.
 
Online aanbiedingen
"Slimme consumenten zijn continu op zoek naar online aanbiedingen en worden hierbij het slachtoffer van oplichters die zich voordoen als legitieme aanbieders van bepaalde goederen. Dit verandert de rol van merkbescherming," vertelt Fredrick Felman, chief marketing officer bij MarkMonitor. "De resultaten uit het Shopping Report benadrukken het belang van een proactieve strategie waarmee bedrijven hun merk kunnen beschermen en hiermee voorkomen dat het klantvertrouwen wordt aangetast door illegale praktijken op het internet."
 
Demografische kenmerken
Het MarkMonitor Shopping Report onderzocht tevens de demografische kenmerken van consumenten, waaronder leeftijd, geslacht, inkomen, opleidingsniveau en grootte van het huishouden. In zowel de Verenigde Staten als Europa bevindt de grootste groep bezoekers van malafide websites zich in de leeftijdscategorie 31 tot 50 jaar (40 procent in de Verenigde Staten en 43 procent in Europa), gevolgd door de millennials in de leeftijd van achttien tot 30 (30 procent in de Verenigde Staten en 25 procent in Europa). Daarnaast concludeerde MarkMonitor dat vrouwen met 56 procent in de Verenigde Staten en 53 procent in Europa de grootste groep bezoekers van malafide websites vormen. Een andere overeenkomst tussen de Verenigde Staten en Europa is het aantal kinderen in het huishouden. Zo heeft 56 procent van de bezoekers van malafide websites in de Verenigde Staten geen kinderen tegenover 61 procent van de bezoekers in Europa.
"In de digitale wereld van tegenwoordig kunnen malafide websites zelfs de meest ervaren online shoppers voor de gek houden," vervolgt Felman. "Merken die stappen ondernemen om te voorkomen dat merkmisbruikers tussen hen en de consument komen te staan, realiseren een positieve return on investment in alle kanalen."
 
Feestdagenalarm
Nu de feestdagen voor de deur staan, moeten consumenten alert zijn wanneer zij online shoppen. Veel namaakproducten worden zo geprijsd dat het lijkt alsof het gaat om legitieme producten die in de aanbieding zijn. Vaak worden deze namaakgoederen aangeboden met een korting van twintig of 25 procent. Hierdoor zijn de prijzen vergelijkbaar met de jaarlijkse uitverkoopprijzen van legitieme merken. Deze aannemelijke prijzen laten koopjesjagers geloven dat zij een goede aanbieding gevonden hebben, zeker gezien het feit dat oplichters steeds vaker marketingcampagnes en beeldmateriaal van bekende merken kopiëren.
 
Het MarkMonitor Shopping Report kunt u hier downloaden.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zes op de tien Nederlanders ‘besmet’ met online koopjesjacht-virus
 'Nederlanders massaal op koopjesjacht onder werktijd'
 Nederlander shopt regelmatig tijdens werktijd
 De keerzijde van de prijsvechters-strategie
 
 
reacties
 
Winnie  |   | 
2-03-2015
 | 
15:37 uur
''Door termen als ‘goedkoop’, ‘korting’ of ‘outlet’ te scharen onder koopjesjagen en termen als ‘namaak’, ‘nep’ en ‘replica’ toe te wijzen aan consumenten die bewust op zoek gingen naar namaakproducten kon het onderzoeksteam onderscheid maken in de aankoopintentie.''

Omdat deze mensen bewust zoeken naar namaak, nep, en replica, worden ze toch niet gedupeerd?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10