zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De keerzijde van de prijsvechters-strategie

2 september 2002 - Sommige ondernemers is niets te dol om de goedkoopste te worden en te blijven in hun marktsegment. Prijsvechten lijkt lucratief omdat koopjesjagers per definitie nooit alleen komen.

Een geringere marge wordt dan gecompenseerd door een grotere omzet. Prijsvechten heeft echter ook een keerzijde.



Wat u niet over het hoofd moet zien, als u een prijsvechter wordt:

Klantenbestand
Koopjesjagers zijn over het algemeen geen loyale klanten. Ze slaan hun slag als het bij u goedkoop is, en bij een ander als die de beste aanbieding heeft.

Bedrijfsvoering
Als u de goedkoopste wilt zijn, moet u niet alleen de concurrentie goed in de gaten houden, maar ook uw eigen bedrijfsvoering. Scherp onderhandelen, goedkope huisvesting, lage salarissen: het moet wel bij u passen.

Imago
Prijsvechten brengt met zich mee dat het imago van wat er bij u te halen valt, 'goedkoop' wordt. U krijgt de naam kwantiteit boven kwaliteit te verkiezen, hoe goed uw waren in werkelijkheid ook mogen zijn.

Goodwill
Dat u niet op sympathie hoeft te rekenen bij de 'vijand', is - als het goed is - een ingecalculeerd risico, maar u verliest ook goodwill bij collega's die normaalgesproken een heel ander type klant bedienen.


Bron: De Zaak
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Racisme en exclusie in Nederlandse advertenties
 Nederlandse pensioenstelsel voor derde jaar op rij beste ter wereld
 CIO’s ervaren druk van digitale transformatie en cloudcomplexiteit
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: tips voor meer conversie via e-mail
Er is veel waar je aan kunt denken om de conversie van je mailings te verbeteren. En niet onbelangrijk: hoe zet je al deze aspecten zo optimaal mogelijk in. In dit gratis white paper beschrijft Spotler 21 technieken voor beter scorende e-mails. Benieuwd?
Download het white paper
Lees verder
Gebruik van Easy Up tenten tijdens beurzen: zo creëer je een opvallende beursstand!
Juiste telefoon voor zakelijke doeleinden: iPhone imponeert!
reacties
Racisme en exclusie in Nederlandse advertenties (1) 
Maximaal zes mensen in een vakantiewoning reden voor annuleren (1) 
Bijna één op de tien werknemers voert hobby uit tijdens thuiswerken  (1) 
76 procent van de studenten werkt door coronacrisis in een andere sector (1) 
Aantal vacatures komt steeds dichter bij pre-coronatijdperk (1) 
Analytics is de bewezen grote winnaar (1) 
Hamsterschaamte: Nederlander ontkent te hamsteren tijdens coronacrisis (1) 
top10
Bijna één op de tien werknemers voert hobby uit tijdens thuiswerken
Betere bedrijfsresultaten? Begin bij uw cultuur
Aantal zorgvacatures terug op niveau pre-coronacrisis
Kwaadaardige corona trackers zijn in opmars
Een op de drie medewerkers minder loyaal na eerste coronagolf
Een op drie IT-verantwoordelijken: organisatie maakt ineffectief gebruik van cloudtechnologie
OOBE maar dan wel PnP
Werkzoekers vinden tattoos en piercings bij sollicitatiegesprek geen probleem
Bedrijven zetten vooral in op digitale transformatie
Pandemie versnelt de digitale transformatie
meer top 10