zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De keerzijde van de prijsvechters-strategie

2 september 2002 - Sommige ondernemers is niets te dol om de goedkoopste te worden en te blijven in hun marktsegment. Prijsvechten lijkt lucratief omdat koopjesjagers per definitie nooit alleen komen.

Een geringere marge wordt dan gecompenseerd door een grotere omzet. Prijsvechten heeft echter ook een keerzijde.



Wat u niet over het hoofd moet zien, als u een prijsvechter wordt:

Klantenbestand
Koopjesjagers zijn over het algemeen geen loyale klanten. Ze slaan hun slag als het bij u goedkoop is, en bij een ander als die de beste aanbieding heeft.

Bedrijfsvoering
Als u de goedkoopste wilt zijn, moet u niet alleen de concurrentie goed in de gaten houden, maar ook uw eigen bedrijfsvoering. Scherp onderhandelen, goedkope huisvesting, lage salarissen: het moet wel bij u passen.

Imago
Prijsvechten brengt met zich mee dat het imago van wat er bij u te halen valt, 'goedkoop' wordt. U krijgt de naam kwantiteit boven kwaliteit te verkiezen, hoe goed uw waren in werkelijkheid ook mogen zijn.

Goodwill
Dat u niet op sympathie hoeft te rekenen bij de 'vijand', is - als het goed is - een ingecalculeerd risico, maar u verliest ook goodwill bij collega's die normaalgesproken een heel ander type klant bedienen.


Bron: De Zaak
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10