zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zes op de tien Nederlanders ‘besmet’ met online koopjesjacht-virus

7 februari 2014 - Bijna alle Nederlanders (98 procent) maken gebruik van koopjes. Het internet wordt veel geraadpleegd voor de zoektocht naar de beste deals. Zo struinen zes op de tien (61 procent) Nederlanders minstens een keer per maand het internet af voor goede deals en korting.

Dit blijkt uit onderzoek van Groupon onder 1.250 Nederlandse respondenten. Uiteraard is korting op producten en diensten voor 91 procent van de online koopjesjagers de belangrijkste reden om dealsites te gebruiken. Maar ook als er helemaal niets van de prijs afgaat, blijkt 56 procent terug te gaan naar de desbetreffende winkelier of ondernemer waar zij een deal kochten. Een goede prijs-kwaliteitverhouding en ervaring geven daarbij volgens 61 procent van de Nederlanders de doorslag.



Nieuwe ervaringen door deals
Op zoek naar mooie deals komt het avontuurlijke karakter van Nederlanders bovendrijven. Zo blijken online deals op dealsites voor 27 procent van de Nederlanders een goede stimulans te zijn om nieuwe plekken te ontdekken. Een vijfde (21 procent) van de online deal site gebruikers wordt zelfs over de streep getrokken om iets te gaan ondernemen dat zij normaal niet zouden doen. Zo maakt 59 procent van de online koopjesjagers gebruik van deals van bedrijven waar ze nog nooit eerder een product of dienst hebben gekocht of überhaupt van gehoord hebben.

"Uit onderzoek van Knutson et al. uit 2006 blijkt dat een aankoopproces in essentie bepaald door twee structuren in uw hoofd. Een (goed) product activeert uw beloningscircuits, waardoor i onbewust een sterke begeerte naar dat product voelt. De prijs activeert hersenstructuren die ook actief worden als u fysieke pijn (een schop tegen uw been bijvoorbeeld) voelt. Geld uitgeven doet letterlijk pijn. De balans tussen die twee hersendelen – begeerte en prijspijn- bepaalt of u iets koopt of niet. Korting vermindert uiteraard de prijspijn en laat de balans eerder doorslaan naar aankoop," aldus Hoogleraar cognitieve neurowetenschappen UvA  Prof. Dr. Lamme en auteur van het boek ‘Vrije wil bestaat niet’.

Online deal maakt aanbieder aantrekkelijker
Het aanbieden van een deal draagt bij aan positieve beeldvorming van het bedrijf dat zijn product of dienst via een online kortingssite aanbiedt. Zo heeft 32 procent van de online koopjesjagers een positiever beeld van een aanbieder nadat ze gebruik hebben gemaakt van een deal, voor 64 procent verandert het beeld niet. Een goede prijs, goede ervaring en hoge kwaliteit zijn volgens 61 procent van de Nederlanders de drie belangrijkste redenen om terug te gaan naar de aanbieder die zij via een online kortingssite bezochten. Een beetje reistijd houdt de Nederlander daarbij overigens niet tegen, aangezien zes op de tien Nederlanders bereid zijn om tot 25 km te reizen voor een deal die zij online gekocht hebben. Eén op de vijf Nederlanders is zelfs bereid om 50 km of verder te reizen

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 'Kleine' overtreding, torenhoge autoverzekeringspremie
 WiFi op vakantieparken steeds vaker voorzien van snelheidslimiet
 Vijf stappen om relevant te blijven in het digitale tijdperk
 

Gerelateerde nieuwsitems

 'Nederlanders massaal op koopjesjacht onder werktijd'
 Nederlander shopt regelmatig tijdens werktijd
 De keerzijde van de prijsvechters-strategie
 Nederlander koopt niet snel op basis van e-mailaanbieding
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
40 procent werknemers ervaart grote afstand tot baas (1) 
Hoe je je kunt vertillen aan je coachende rol (1) 
Werkgevers worstelen met gespannen arbeidsmarkt (1) 
Solliciteren? Vertel uw persoonlijke verhaal (1) 
Haastige spoed is ook in de verkoop zelden goed (2) 
Hoe om te gaan met de kliek waarin ik ben beland? (1) 
Leaseauto gaat vaak mee op vakantie, behalve een elektrische (1) 
top10
De drie grootste uitdagingen in de transportsector en hoe u ze kunt aanpakken
Vier tips om jongeren te werven
Cultuurverandering grootste struikelblok voor managers bij AVG-compliance
Extra aflossing hypotheek leidt tot oververzekering overlijdensrisicoverzekering
Drie verschillen tussen investeerders in crowdfunding en crypto’s
Elektrische auto verzekeren nog altijd duurder
Scrum Masters gezocht: aantal vacatures groeit 65 procent
Endpoints zijn de kwetsbaarste schakel in het Industrial Internet of Things
Kwart werkgevers houdt geen rekening met werknemers tijdens hittegolf
Hittegolf: stijging zoekopdrachten occasions met airco
meer top 10