zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werkgevers moeten privéproblemen van medewerkers bespreekbaar maken

14 november 2014 - Werkgevers die ziekteverzuim willen voorkomen, leggen nog altijd te snel de focus op de medische aspecten van verzuim. Langdurig ziekteverzuim (vanaf vier weken) heeft echter voor het grootste deel een niet-medische oorzaak.

Zaken als privéproblemen zoals een scheiding of conflicten op de werkvloer en gebrek aan motivatie zijn de oorzaak van 61 procent van het totale langdurige ziekteverzuim. Wat opvalt, is dat vrouwen drie keer zo vaak langdurig verzuimen als gevolg van overbelasting door de zorg voor anderen (0,9 procent tegen 0,3 procent bij mannen). Dat blijkt uit onderzoek van Aon naar honderden dossiers van langdurig ziekteverzuim tussen 2011 en 2013.



Wetswijzigingen
Door diverse wetswijzigingen komen de kosten van langdurig ziekteverzuim in toenemende mate voor rekening van werkgevers. In het voorkomen van ziekteverzuim leggen zij echter vooral de focus op medische preventie, zoals een preventief medisch onderzoek, gezond eten in de kantine of het stimuleren van sporten, stelt Aon. Dat is op zichzelf prima om chronische welvaartsziekten te voorkomen, maar het biedt geen oplossing voor uitval als gevolg van privéproblemen.

Bied ruimte voor zorg- of calamiteitenverlof
Uit het onderzoek van Aon blijkt dat langdurig verzuim als gevolg van mantelzorg aan familie in de eerste en tweede lijn bij vrouwen drie keer zo vaak een oorzaak van afwezigheid is (0,9 procent) als bij mannen (0,3 procent). "Met name op medewerkers van 40 jaar en ouder kan dit een zware wissel trekken," zegt Mario Hooglugt, Managing Director Corporate Wellness bij Aon. "Zij hebben er in sommige gevallen haast een tweede baan bij doordat zij voor hulpbehoevende familieleden zorgen. Dit geldt met name voor vrouwen. Op lange termijn leidt dat tot uitval." Aon adviseert werkgevers om daar rekening mee te houden. "Langdurig ziekteverzuim kan in zo’n geval voorkomen worden door ruimte te bieden voor zorg- of calamiteitenverlof."
"Het lijkt erop dat werkgevers terughoudend zijn in het bespreken van privéproblemen van medewerkers," zegt Mario Hooglugt. "In de praktijk blijkt echter dat een probleemsituatie thuis grote invloed heeft op langdurig ziekteverzuim. Door op tijd in alle openheid het gesprek daarover aan te gaan en naar oplossingen te zoeken, voorkomt u veel problemen."
Gaan werkgevers het gesprek niet of te laat aan, dan lopen de kosten van het ziekteverzuim al snel op. Zo neemt een langdurig verzuimdossier met meerdere klachten, waarbij een echtscheiding de feitelijke reden achter het verzuim is en niet één van de andere aanwezige klachten, gemiddeld 150 tot 200 kalenderdagen in beslag. Per dossier kost dat werkgevers al snel meer dan 30.000 euro. Langdurig verzuim als gevolg van relatieproblemen komt bij mannen en vrouwen overigens even vaak voor, maar vrouwen verzuimen in die gevallen gemiddeld 130 dagen langer.

Oprechte aandacht
Aon adviseert werkgevers in gesprek te gaan met medewerkers over hun persoonlijke situatie op het werk én daarbuiten. "Oprechte aandacht voor de mens kan een hoop verzuim voorkomen. Dat betekent wel dat de aanpak van verzuim steeds meer maatwerk wordt."
Als voorbeeld noemt Hooglugt iemand met een kostbare leaseauto die door een echtscheiding de kosten van levensonderhoud fors ziet stijgen. "Een werkgever die dan bereid is om een goedkopere leaseauto ter beschikking te stellen, geeft zo’n medewerker weer lucht en een zorg minder in een toch al zeer stressvolle situatie. Niet alleen wordt daarmee ziekteverzuim voorkomen, het zorgt er ook voor dat de medewerker zich meer verbonden voelt met zijn werkgever."

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Millennial deelt persoonlijke informatie in ruil voor werkzekerheid
 Werknemer verzwijgt financiële problemen voor werkgever
 Nederland bezorgd over ziektekosten
 Werkgever moet grotere rol spelen bij aanpak financiële problemen werknemer
 
 
reacties
 
Ellen  |   | 
18-11-2014
 | 
20:00 uur
Mijn ervaring is dat je er heel veel over kunt praten met medewerker, maar dat dit het uitvalproces alleen maar uitstelt als de echte oorzaak niet medisch is. Alle tijd en energie die in gesprekken en interventies gaan en de tijd die in deeltijdarbeid of functiekleien zit om de medewerker op de been te houden kun je dan ook meetellen als kosten. Ik merk dat medewerkers te snel voorbij gaan aan t nemen van echte besluiten vwb invloed nemen op zijn/haar leven. Enige wat je met deze aanpak wint is dat je als werkgever als meelevend wordt ervaren. Rest is m.i. afhankelijk van mentaliteit medewerker, t thuisfront en hoop op een positieve draai in de situatie. Als daar een oplossing of advies voor is, hoor ik dat graag.
Tom  |   | 
20-11-2014
 | 
10:06 uur
Ik vermoed, dat het Aon zeer goed zou uitkomen als de werkgever dit soort acties zou ontplooien richting zijn ''zieke'' werknemer..
Aan de ene kant kan je (Aon) lekker incasseren via de premie van de ziektekostenverzekering terwijl aan de andere kant de werkgever zo mogelijk de kastanjers voor je uit het vuur haalt en bij een gunstig resultaat ervoor zorgt dat Aon niet hoeft uit te betalen. win win situatie voor Aon!

Tom van der Salm

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10