3 december 2013 -
Nederlanders zijn bezorgd over hun ziektekosten. De Nederlandse consument wijst de ziektekosten aan als één van de belangrijkste veroorzakers van financiële problemen. Hiermee neemt ons land een uitzonderingspositie in vergeleken met de rest van Europa.
Dit blijkt uit het European Consumer Payment Report van Intrum Justitia naar het betaalgedrag van consumenten in Europa.
Daling van inkomen
"Vooral als u te maken krijgt met een daling van inkomen of werkloosheid, drukken ziektekosten zwaar op het maandelijkse budget. En dit geldt des te meer als uwvoormalige werkgever ook nog een deel van de premie betaalde. Bovendien kunnen, wanneer je ziek wordt, de kosten snel hoog oplopen, omdat het basispakket met de jaren steeds verder is uitgekleed en men vaak onvoldoende aanvullend is verzekerd. Heb je dan ook nog een hoog eigen risico, dan kost ziek worden je veel geld. De Nederlandse consument doet er daarom verstandig aan de komende weken nog eens alles goed op een rijtje te zetten. Men heeft tot en met het einde van het jaar de tijd om over te stappen naar een andere zorgverzekeraar. Oriënteer je goed, vergelijk en kijk vooral naar wat wel en niet in een aanvullend pakket zit. Staar je niet blind op de lage basispremie of een hoge korting bij een hoog eigen risico," aldus Edwin Prevoo, managing director van Intrum Justitia in Nederland.
Werkloosheid
Samen met de ziektekosten (70 procent) vormen werkloosheid (83 procent) en te veel geld uitgeven (66 procent) dé voornaamste oorzaken van financiële problemen. Bij onze mede-Europeanen ligt dit anders. Zij vinden de grootste boosdoeners: werkloosheid (83 procent), de prijzen voor energie (80 procent) en brandstof (79 procent). In ons land komen deze laatste twee op respectievelijk de achtste (59 procent) en zesde (63 procent) plaats.
"In ons werk hebben wij dagelijks te maken met huishoudens waar rekeningen blijven liggen en te laat of niet worden betaald." Ons onderzoek laat zien dat er behoefte bestaat aan oplossingen voor cashflowproblemen bij zowel consumenten als bedrijven. Maatregelen waardoor consumenten aan de ene kant minder snel in financiële problemen raken en aan de andere kant sneller uit financiële problemen worden geholpen. Voor het bedrijfsleven zijn oplossingen nodig die enerzijds risico en verlies beperken en anderzijds meer werkgelegenheid en omzet opleveren. Het niet-betalen van rekeningen kost bedrijven naar schatting op jaarbasis 14,3 miljard euro (bron: Intrum Justitia European Payment Index 2013). In deze tijd een steeds groter wordend probleem.