zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bedrijfsrisico’s en aansprakelijkheid in het ‘hyperconnected’ social media tijdperk

10 februari 2014 - "…U gaat het pas zien, als u het door hebt." Dit gaat ook op voor bedrijfsschade als gevolg van de risicovolle wereld van social media. In dit ‘hyperconnected’ tijdperk maakt iedereen gebruik van social media; klanten, werknemers, opinieleiders, toezichthouders, en het bedrijf of organisatie zelf.

De mogelijkheden om te klagen over service of producten, de risico’s van het lekken van informatie, en de kans op aansprakelijkheid worden door het gebruik van social media alleen maar groter. Een dergelijk social media incident kan een bedrijf of organisatie aanzienlijke schade opleveren, wanneer er niet op tijd aandacht aan wordt besteed en tijdig interventies worden ingezet. Om deze reden is het des te opvallender dat bestuurders en toezichthouders van bedrijven en organisaties nog weinig aandacht besteden aan de risico’s van social media.



Incidenten en sociale media
Aan de hand van een door Foster & Fleming recent uitgevoerd verkennend marktonderzoek is onderzocht hoe men op verschillende kanalen sprak over een liefdadigheidsinstelling ten tijde van een incident waarbij deze organisatie betrokken was.  De scan is uiteraard globaal, maar levert een aantal opmerkelijke bevindingen met betrekking tot negatieve berichten op social media op.
De pieken van negatieve berichtstromen over het incident op social media zijn duidelijk gedefinieerd, evenals de dominante social media kanalen. Dit betekent dat de organisatie in kwestie initieel had kunnen voorzien waar en wanneer  incidenten zich zouden manifesteren.
De negatieve berichtenstroom is beperkt gebleven tot de tijd rondom het plaatsvinden van het incident en is niet zoals andere voorbeelden in de markt bovenmatig geëscaleerd/geëxplodeerd.
De directe financiële gevolgen van de social media incidenten voor de organisatie:
Inmiddels is duidelijk geworden dat de negatieve beeldvorming op social mediavoeding is geweest voor een deuk in de reputatie van de organisatie.
Het incident heeft geleid tot een meer kritische houding bij het publiek ten aanzien van goede doelen in het algemeen en de betreffende organisatie in het bijzonder.
Uiteindelijk heeft het incident geleid tot minder inkomsten/giften voor deze organisatie.
Kortom, de risico impact van social media is – achteraf - pijnlijk duidelijk geworden.

Veel meer risico's
Dit voorbeeld staat uiteraard op zichzelf, maar laat overduidelijk zien dat door de toenemende digitalisering van de maatschappij, met name door een verhoogd social media gebruik, de risico’s voor organisaties sterk zijn toegenomen. Uit deze analyse volgt dan ook de vraag: kunnen bestuurders van bedrijven en organisaties de financiële gevolgen en risico’s van social media voorzien, voorkomen, of beperken?

Proactieve aanpak
Op basis van deze vraag heeft Foster & Fleming een in de praktijk ontwikkelde aanpak opgezet. Deze aanpak wordt bevestigd in een recent onderzoek naar cyberrisico’s van McKinsey Company in samenwerking met het World Economic Forum. In dit onderzoek worden de economische en strategische implicaties van de risico’s van cyberaanvallen beoordeeld en wordt een aanpak gedefinieerd.
Deze aanpak bestaat, zoals ook uiteengezet in het onderzoek van McKinsey, uit een aantal proactieve stappen:
- Stel vast wat het actuele social media risico profiel is van de organisatie en breng de mogelijke social media bedreigingen vanuit  financiële bedrijfsvoering vooraf in kaart. 
- Beperk de aanpak tot een aantal realistische risicoscenario’s. Niet alles hoeft beveiligd en gemonitord te worden: 'To protect everything is to protect nothing'.
- Integreer de aanpak in de bestaande ICT omgeving van het bedrijf of de organisatie. Op deze manier is opschaling mogelijk, kan men leren van eigen en ervaringen van andere organisaties, en kan snel en effectief ingegrepen worden.
- Richt van tevoren interventiemaatregelen en escalatieprotocollen  in om bij een incident of crisis snel en effectief in te kunnen grijpen en om zodanig continuïteit van de bedrijfsvoering te managen.
- Test en simuleer regelmatig de verwachte social media bedreigingen, de risicoscenario’s en de beoogde maatregelen om in geval van crisis effectief in te kunnen grijpen. Pas deze zo nodig aan voor een optimale werking.
- Zorg dat het personeel dat dagelijks in contact staat met bij de organisatie betrokken partijen, zoals klanten, patiënten, collega’s, leveranciers en concurrenten, bewust is van de risico’s van het gebruik van social media.
- Integreer of zorg dat de social media risk aanpak aansluit op de bestaande, organisatie brede, risk management en governance processen en procedures.
Met behulp van deze aanpak zullen bedrijven en organisaties een belangrijke stap zetten in de voorbereiding op het eventueel plaatsvinden van een social media incident.

Belangrijk aandachtspunt
Social media risk management moet een belangrijk aandachtsgebied zijn voor de CEO van vandaag en morgen.Gezien de groei en invloed van de digitale hyperconnected samenleving, en de groeiende dominantie van social media hierbinnen, zal de kans op risico’s en aanzienlijke schade voor organisaties en bedrijven toenemen. Daarmee zal het de continuïteit van bedrijven en organisaties bedreigen. Om deze reden moet social media risk management niet alleen de taak van technische experts zijn, maar een belangrijk onderdeel van het aandachtsgebied van de CEO, het bestuur, en de toezichthouders.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vijf managers let op etniciteit bij aannemen medewerkers
 COVID-19 brengt nieuwe cyberdreigingen aan het licht
 Nederlandse sollicitant omschrijft zichzelf het vaakst als ‘teamplayer’, ‘gemotiveerd’ en ‘ambitieus’
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Gebruik social media nadert hoogtepunt
 'Ondernemingen begrijpen social media nog steeds niet'
 Kwart werkzoekenden afgewezen vanwege online uitlatingen
 Social media op werkvloer: jurisprudentie groeit
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Plan van Aanpak: 3 stappen voor meer e-mail marketingsucces
In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist.
Download het Plan van Aanpak
Lees verder
5 redenen waarom het aanhaken van een freelance online marketeer de juiste keuze is
Wat je allemaal moet weten bij het verbouwen van je kantoorruimte
reacties
'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
Subsidie voor ondernemende uitvinders (1) 
Optimisme technische bedrijven overstijgt coronacrisis (1) 
Een vijfde keurt tattoos op kantoor af (1) 
Marketeer mist kennis van online marketing (1) 
Nederlander werkt na corona liever niet meer tegelijk met partner vanuit huis (1) 
Huizenkopers wijken steeds meer uit naar Overijssel, Groningen, Flevoland en Drenthe (1) 
top10
Pandemie inspireert Nederlanders tot gerichte om- en bijscholing naar banen van toekomst
Nederland stijgt zeven plaatsen op Global Gender Gap Index
De toekomst van IT innovaties in vijf opvallende steden
Nederlandse werknemer wil nieuwe digitale vaardigheden
Logisch dat we zo vaak onlogisch denken
Bijna 900 procent meer aanvallen met fileless malware
CXO’s in EMEA zetten fors in op cloudgebaseerde back-up
Nederlandse sollicitant omschrijft zichzelf het vaakst als ‘teamplayer’, ‘gemotiveerd’ en ‘ambitieus’
Marketing- en salesafdelingen werken langs elkaar heen
De belangrijkste trends in mobile voor de zakelijke markt
meer top 10