zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf manieren om meer privacy op de werkplek te realiseren

28 oktober 2014 - Op basis van wereldwijd onderzoek naar privacy, onder meer dan 10.000 kantoormedewerkers van grote bedrijven in veertien landen, heeft Steelcase vijf verschillende manieren onderscheiden waarop kantoorwerkers privacy voor zichzelf trachten te bewerkstelligen.

Privacy die ze nodig hebben om taken uit te voeren waarbij een hoge mate van concentratie is vereist, om zaken te kunnen laten bezinken en te reflecteren of simpelweg om nieuwe energie op te doen.



Universele basisbehoefte 
Privacy is een universele basisbehoefte die zich ook uitstrekt tot op de werkvloer. Vrijwel iedere kantoorwerker heeft behoefte aan een rustige, private werkplek waar ze gedurende de werkdag met regelmaat ongestoord en geconcentreerd kunnen werken. Privacy op de werkvloer valt op te telen in ‘informational privacy’ en ‘stimulation privacy’. Bij informational privacy gaat het om de mogelijkheid om persoonlijke informatie voor anderen af te schermen, bij stimulation privacy betreft het mogelijkheden om storende omgevingsinvloeden te voorkomen of te beperken. De wijze waarop mensen privacy nastreven is afhankelijk van iemands persoonlijkheid, gemoedstoestand en de taken die hij op dat moment moet uitvoeren.

Vijf manieren om meer privacy te genieten
De onderzoekers van Steelcase onderscheiden vijf verschillende manieren waarop kantoorwerkers privacy nastreven:

Strategic anonymity (strategische anonimiteit) – Voor een bepaalde periode ‘onbekend’ of  ‘onzichtbaar’ zijn om normale sociale afleidingen en onderbrekingen te vermijden. Voorbeelden van strategic anonumity zijn in een café of andere openbare ruimte werken en onder een aangenomen identiteit participeren in een online discussie.

Selective exposure (selectieve openheid) – Zeggenschap houden over wat anderen van u zien en weten door selectief te zijn in uw gedragingen en de informatie die u deelt. Voorbeelden van selective exposure zijn in plaats van video conferencing een telefoongesprek voorstellen, terughoudend zijn in de zaken die u online deelt via social media en persoonlijke items die u wel of niet op uw werkplek toont.

Entrusted confidence (wederzijds vertrouwen) – Vertrouwelijke of persoonlijke informatie delen binnen een relatie die is gebaseerd op wederzijds vertrouwen. Voorbeelden van entrusted confidence zijn persoonlijke informatie delen met een collega en een functioneringsgesprek met je manager.

Intentional shielding (bewuste afscherming) –Uzelf afsluiten voor de zienswijzen van anderen om te voorkomen dat uw denkpatroon of gedrag daardoor wordt beïnvloed. Voorbeelden van intentional shielding: het dragen van koptelefoons, uew beeldscherm wegdraaien voor anderen, met uw rug naar collega’s zitten.

Purposeful solitude (fysiek solitair) – U fysiek afzonderen van collega’s om te kunnen concentreren, uiting te geven aan emoties, zaken te reflecteren, privéaangelegenheden af te handelen of nieuwe energie op te doen. Voorbeelden van purposeful solitude zijn een privéruimte opzoeken, naar buiten gaan of in de verste hoek van een ruimte plaatsnemen.

Vijf privacy-uitingen
Omdat de manier waarop mensen privacy nastreven per individu verschilt, zou iedere werkgever eigenlijk een kantooromgeving moeten bieden die alle vijf bovengenoemde privacy-uitingen ondersteunt. Volgens Chris Congdon, director research communictions bij Steelcase, betekent dit dan ook niet dat we terug moeten naar alleen maar individuele, afgesloten kantoren: "Het gaat veel meer om de mogelijkheid die iemand heeft om zelf een werkplek te kiezen en zo zeggenschap uit te oefenen over het niveau van information- en stimulation privacy. Een kenniswerker voert gedurende een werkdag doorgaans verschillende soorten taken uit en zal normaal gesproken door de dag heen verschillende gemoedstoestanden doorlopen. Op basis hiervan zal hij het ene moment de voorkeur geven aan een samenwerkplek en een andere keer aan een concentratiewerkplek. Voor het welzijn van de medewerkers en het innovatievermogen van een organisatie is het belangrijk dat er een goede balans bestaat tussen samenwerkplekken en plekken waar medewerkers zich terug kunnen trekken."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Stap uit de sprookjeswereld en stop het (digitale) zwart-wit-denken
 2020 wordt het jaar van gepersonaliseerd entertainment
 Dit jaar nog geen advertenties op WhatsApp
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlander geniet veel privacy op het werk
 Privacy op de werkvloer ver te zoeken - om gestoord van te worden!
 Recordaantal klachten over privacy
 Horeca is leuk voor de gezelligheid, niet als werkplek
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Tips om meer uit e-mail te halen met een CRM-koppeling
Wil je je in 2020 meer focussen op klantengagement? Dan heb je zowel een CRM- als een email marketingsysteem nodig. In dit white paper legt Spotler uit waarom een koppeling zo waardevol is én hoe je dit goed aanpakt. Benieuwd naar de tips?
Download white paper
Lees verder
Personeel inwerken met behulp van een onboard-programma
Waarom kiezen voor een agile werkwijze bij de ontwikkeling van software
Het belang van een goede online marketing partner
reacties
Onbekend maakt onbemind (1) 
Geef uw jaaromzet nog een extra boost met inzet van data  (1) 
De kunst van het complimenteren (4) 
Eén op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan (2) 
Helft Nederlanders ziet op tegen functioneringsgesprek (1) 
Soft Skills: programmeur moet teamspeler zijn, salesmedewerker coole kikker  (1) 
Loonafspraken voor 2020 hoger dan 2019 (1) 
top10
Driekwart onderschat financiële veranderingen bij nieuwe baan
Hoe moet het uitvoerend-, midden- en topmanagement zich kleden?
Waar kandidaten zich aan storen tijdens een sollicitatiegesprek
Low-code in 2020: hoe om te gaan met de dreigende softwarecrisis?
IT-trends in 2020: hoe AI alle andere trends gaat beďnvloeden
De top-100 snelst groeiende beroepen van de toekomst: Mensenwerk blijft groeien
Posities in zorg overheersen in top tien snelst groeiende banen
Duurzame kijk op HRM oplossing voor burn-outklachten?
Bedrijven plukken steeds vaker voordelen van mobiele CRM-apps
Ziekenhuizen schieten tekort op digitale toegankelijkheid
meer top 10