zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlander geniet veel privacy op het werk

2 oktober 2014 - Naast toegang tot informatie, technologische ondersteuning en collega’s om mee samen te werken, vinden kenniswerkers privacy het belangrijkste aspect van hun werkomgeving.

Dit blijkt uit wereldwijd onderzoek onder meer dan 10.000 kantoormedewerkers van grote bedrijven in veertien landen, dat in opdracht van Steelcase is uitgevoerd.  In Nederland is het in vergelijking met de andere landen bijzonder goed gesteld met de privacy op de werkvloer. Nederlanders zijn mobiele werknomaden die, als de taken die zij moeten uitvoeren dat vereisen of als zij daar anderszins behoefte aan hebben,  een rustige werkplek kunnen uitkiezen waar zij ongestoord en zonder onderbrekingen kunnen werken.


 
Productiever
Kenniswerkers die een hoge mate van privacy op de werkvloer ervaren, spreken over een hoger welzijn. Ze zijn meer betrokken en productiever.
Van de ondervraagden met een hoge mate van privacy:
·         kan 98 procent zich goed concentreren;
·         voelt 94 procent zich relaxed en op zijn gemak;
·         kan 94 procent in teamverband werken zonder te worden gestoord of onderbroken;
·         heeft 86 procent een keuze als het gaat om de werkplek; en
·         is 94 procent tevreden over het geluidsniveau op de werkvloer.

Open kantooromgeving
Bij privacy op de werkvloer zijn twee vormen van privacy te onderscheiden: ‘informational privacy’ en ‘stimulation p rivacy’. Bij informational privacy gaat het om de mogelijkheid om persoonlijke informatie voor anderen af te schermen, bij stimulation privacy betreft het mogelijkheden om storende omgevingsinvloeden te voorkomen of te beperken. Het gebrek aan informational privacy is vooral in Aziatische culturen een issue, terwijl in de Westerse wereld vooral de stimulation privacy onder druk staat. Onder meer de  toegenomen mobiliteit, het gebruik van mobiele devices, de information-overload, het feit dat in onze 24/7-economie werk en privé steeds meer in elkaar overlopen, het stimuleren van interactie en samenwerking en de en de doorschoten populariteit van de open kantooromgeving tot steeds minder privacy op de werkvloer.

Keuze
Hoewel de onderzoeksresultaten aantonen dat mensen met een eigen kantoorruimte duidelijk een hoger welzijn ervaren (een score van 7,1 op 10) dan mensen die geen eigen werkplek hebben (een score van 5,8 op 10), betekent dit volgens Chris Congdon, director research communictions bij Steelcase, niet dat we en masse terug moeten naar individuele, afgesloten kantoren: "Het gaat veel meer om de keuze en zeggenschap die iemand heeft om zelf een werkplek te kiezen. Een kenniswerker voert gedurende een werkdag doorgaans verschillende soorten taken uit en zal normaal gesproken door de dag heen verschillende gemoedstoestanden doorlopen. Op basis hiervan zal hij het ene moment de voorkeur geven aan een samenwerkplek en een andere keer aan een concentratiewerkplek."
De onderzoeksresultaten laten zien dat het met deze keuze en zeggenschap over het algemeen slecht gesteld is. Zo werkt 80 procent van de kenniswerkers wereldwijd nog altijd op een desktopcomputer, wat er in feite op neerkomt dat zij gebonden zijn aan één vaste werkplek en niet de mogelijkheid hebben om een meer rustige werkplek op te zoeken als zij dat zouden willen.

Nederland voorbeeldland
Nederland is in vergelijking met de andere onderzochte landen wat dat betreft een positieve uitzondering. Hier werkt een groot deel van de kenniswerkers, al dan niet in combinatie met een desktop, met een of meerdere mobiele devices zoals een laptop, notebook, tablet of smartphone. En behalve dat Nederlanders zo bezien mobieler zijn, hebben ze ook meer keuze als het gaat om de werkplek in vergelijking met kantoorwerkers uit andere landen. Nederlandse kantoren bestaan over het algemeen uit een gebalanceerde mix van private ruimtes (36 procent), een open kantooromgeving (28 procent) en een combinatie van beide (36 procent). Meer dan kenniswerkers in elk ander land is de Nederlander een werknomade die al naar gelang zijn gemoedstoestand en de taken die hij moet uitvoeren zelf zijn werkplek kan kiezen (22 procent). 35 procent van de Nederlandse kenniswerkers werkt bovendien één of meerdere dagen vanuit huis. Logisch gevolg van de hoge mate van mobiliteit is dat slechts een klein percentage (elf procent) van de werkplekken is uitgerust met persoonlijke bezittingen.
 
Extra ruimtes
In vergelijking met de kantoren in de andere onderzochte landen hebben Nederlandse kantoren vaker een restaurant of kantine (80 procent voor Nederland versus een gemiddelde van 62 procent) en ruimtes om bezoekers te ontvangen (57 procent voor Nederland versus een gemiddelde van 48 procent). Dit soort speciale ruimtes helpt het lawaai in de eigenlijke kantooromgeving te beperken. Nederlanders zijn dan ook meer dan gemiddeld tevreden met het geluidsniveau op het werk en met de algehele werkatmosfeer. 29 procent van de Nederlandse kantoorwerkers omschrijft zijn werkomgeving als stimulerend (tegen een gemiddeld van twintig procent voor alle landen).

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Privacy op de werkvloer ver te zoeken - om gestoord van te worden!
 Consument niet geïnteresseerd in Google Glass
 Horeca is leuk voor de gezelligheid, niet als werkplek
 Geluidsoverlast op kantoor maakt inefficiënter
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10