zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Aanspreken frequente snelheidsovertreders werkt

3 oktober 2014 - Het aantal snelheidsovertredingen van frequente verkeersovertreders neemt af wanneer zij met een brief worden aangesproken op hun rijgedrag. Dit blijkt uit de evaluatie door INTRAVAL van een pilot in enkele eenheden van de politie gericht op de aanpak van veelplegende snelheidsovertreders.

Door gericht gebruik te maken van persoonsinformatie uit beschikbare registraties van de politie is aan deze verkeersveelplegers een brief gestuurd waardoor zij uit de anonimiteit zijn gehaald. Juist het uit de anonimiteit halen blijkt te werken. De onderzoekers bevelen verder aan de aandacht vooral te richten op 'hufterig rijgedrag'. Deze laatste groep verkeersveelplegers verdient de aandacht van politie, omdat eveneens uit het onderzoek is gebleken dat er een verband is tussen hufterig rijgedrag en criminele antecedenten.



Verkeersveelplegers
In de periode 2011 - 2013 heeft in de regio's Flevoland en Gooi en Vechtstreek een pilot plaatsgevonden van een aanpak gericht op verkeersveelplegers. Dit zijn personen die met een hoge frequentie bekeuringen ontvangen voor ergerlijk en/of asociaal verkeersgedrag. De onderzoekers meten een fors effect bij de onderzochte groep als het gaat om de ontvangen boetes. Die daalt met 35 procent terwijl bij een controlegroep in dezelfde meetperiode slechts sprake is van een daling van drie procent. Alleen een waarschuwingsbrief blijkt dus al te volstaan om verkeersveelplegers tot ander gedrag te bewegen.

Weinig tijd en capaciteit
De resultaten van de aanpak zijn veelbelovend, ook omdat deze maatregel maar weinig tijd en capaciteit van de politie kost. Er moet daarbij wel goed gekeken worden wie voor deze aanpak in aanmerking komt. Die groep verkeersveelplegers kan vervolgens een signaal krijgen dat hun verkeersgedrag afwijkend is en dat de politie hen daarom in de gaten houdt. In deze vorm kan de aanpak een goede manier zijn om onveilig gedrag - in dit geval te hard rijden - in het verkeer terug te dringen. De onderzoekers bepleiten om de pilot uit te breiden naar andere regio's en daarbij gericht en gestructureerd te werk te gaan. Voor een optimaal resultaat kan de aanpak bijvoorbeeld op een aantal punten worden gewijzigd. Het belangrijkste aspect is dat niet alleen de snelheidsovertreders met de aanpak moeten worden bereikt, zoals in de pilot het geval was, maar juist met name de verkeersveelplegers die zich schuldig maken aan 'hufterig' rijgedrag. Een zorgvuldiger selectie maakt de aanpak effectiever en deze groep verdient extra aandacht van de politie, omdat er een verband is gevonden tussen hufterig rijgedrag en criminele antecedenten.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Agressief rijgedrag grootste ergernis automobilist
 Extra asfalt is geen oplossing voor fileproblematiek
 Noord-Brabant minst verkeersveilige provincie van Nederland
 Leaserijder 37 procent vaker beboet
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10