zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Aanspreken frequente snelheidsovertreders werkt

3 oktober 2014 - Het aantal snelheidsovertredingen van frequente verkeersovertreders neemt af wanneer zij met een brief worden aangesproken op hun rijgedrag. Dit blijkt uit de evaluatie door INTRAVAL van een pilot in enkele eenheden van de politie gericht op de aanpak van veelplegende snelheidsovertreders.

Door gericht gebruik te maken van persoonsinformatie uit beschikbare registraties van de politie is aan deze verkeersveelplegers een brief gestuurd waardoor zij uit de anonimiteit zijn gehaald. Juist het uit de anonimiteit halen blijkt te werken. De onderzoekers bevelen verder aan de aandacht vooral te richten op 'hufterig rijgedrag'. Deze laatste groep verkeersveelplegers verdient de aandacht van politie, omdat eveneens uit het onderzoek is gebleken dat er een verband is tussen hufterig rijgedrag en criminele antecedenten.



Verkeersveelplegers
In de periode 2011 - 2013 heeft in de regio's Flevoland en Gooi en Vechtstreek een pilot plaatsgevonden van een aanpak gericht op verkeersveelplegers. Dit zijn personen die met een hoge frequentie bekeuringen ontvangen voor ergerlijk en/of asociaal verkeersgedrag. De onderzoekers meten een fors effect bij de onderzochte groep als het gaat om de ontvangen boetes. Die daalt met 35 procent terwijl bij een controlegroep in dezelfde meetperiode slechts sprake is van een daling van drie procent. Alleen een waarschuwingsbrief blijkt dus al te volstaan om verkeersveelplegers tot ander gedrag te bewegen.

Weinig tijd en capaciteit
De resultaten van de aanpak zijn veelbelovend, ook omdat deze maatregel maar weinig tijd en capaciteit van de politie kost. Er moet daarbij wel goed gekeken worden wie voor deze aanpak in aanmerking komt. Die groep verkeersveelplegers kan vervolgens een signaal krijgen dat hun verkeersgedrag afwijkend is en dat de politie hen daarom in de gaten houdt. In deze vorm kan de aanpak een goede manier zijn om onveilig gedrag - in dit geval te hard rijden - in het verkeer terug te dringen. De onderzoekers bepleiten om de pilot uit te breiden naar andere regio's en daarbij gericht en gestructureerd te werk te gaan. Voor een optimaal resultaat kan de aanpak bijvoorbeeld op een aantal punten worden gewijzigd. Het belangrijkste aspect is dat niet alleen de snelheidsovertreders met de aanpak moeten worden bereikt, zoals in de pilot het geval was, maar juist met name de verkeersveelplegers die zich schuldig maken aan 'hufterig' rijgedrag. Een zorgvuldiger selectie maakt de aanpak effectiever en deze groep verdient extra aandacht van de politie, omdat er een verband is gevonden tussen hufterig rijgedrag en criminele antecedenten.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Driekwart Nederlanders heeft moeite met ‘nee’ zeggen
 IoT-apparaten in thuisnetwerken nieuw doelwit voor cryptojacking-malware
 Werknemers pieken op 44ste met ondernemend gedrag
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Agressief rijgedrag grootste ergernis automobilist
 Extra asfalt is geen oplossing voor fileproblematiek
 Noord-Brabant minst verkeersveilige provincie van Nederland
 Leaserijder 37 procent vaker beboet
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Waarom vinden medewerkers mij kort door de bocht? (1) 
Zoveel verdient Ferrari op elke verkochte auto (1) 
40 procent werknemers ervaart grote afstand tot baas (1) 
Hoe je je kunt vertillen aan je coachende rol (1) 
Werkgevers worstelen met gespannen arbeidsmarkt (1) 
Solliciteren? Vertel uw persoonlijke verhaal (1) 
Haastige spoed is ook in de verkoop zelden goed (4) 
top10
Leidinggevenden hebben geen idee wat personeel bezighoudt
Werkgeluk nog steeds bepaald door dezelfde factoren als 50 jaar geleden
50 procent loopt risico baan te verliezen door intelligente technologie
Hoogopgeleide medewerkers willen blijven leren
Ontwikkeling medewerkers topprioriteit bij Nederlandse bedrijven
Meer werkenden, behalve onder jongeren
Klantervaringen steeds belangrijker voor succesvolle supply chain-strategie
Administratieve, logistieke en sales banen meest populair onder werkzoekenden
Nederlanders verlaten online winkelwagen door te hoge verzendkosten
IT-beslissers zien Artificial Intelligence als silver bullet tegen cybersecurity-uitdagingen
meer top 10