zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Extra asfalt is geen oplossing voor fileproblematiek

20 juni 2014 - De beoogde snelwegverbreding rondom Utrecht is opnieuw onderwerp van discussie. Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu houdt ondanks het advies van het Centraal Planbureau om de plannen uit te stellen en felle tegenstand van GroenLinks en D66 toch vast aan de verbreding van de A27 naar twee keer zeven rijstroken.

Veertien banen asfalt om de fileproblematiek aan te pakken. Is dat echt nodig? Dankzij technologische innovaties als Dynamisch Verkeersmanagement en zelfrijdende auto’s ziet de toekomst er een stuk rooskleuriger uit. Dat stelt Bart Creemers van Econocom.



Dynamisch Verkeersmanagement
Creemers: "Dynamisch Verkeersmanagement, afgekort DVM, is een verzamelnaam voor geautomatiseerde realtime maatregelen om de verkeersafwikkeling te reguleren, aldus Wikipedia. Enkele voorbeelden van DVM zijn: verkeerssignaleringssystemen, toeritdoseringsinstallaties, dynamische wegmarkering, route-informatiepanelen en intelligente snelheidsaanpassing. DVM wordt door wegbeheerders ingezet om de wegcapaciteit efficiënter en milieuvriendelijker te benutten. Op basis van realtime informatie wordt via verschillende maatregelen de afwikkeling van het verkeer gereguleerd. Ook kan het worden gebruikt om weggebruikers te informeren of te waarschuwen voor de situatie op de snelwegen."

Actuele gegevens
Een onmisbaar onderdeel voor goed DVM zijn actuele gegevens die via verkeersmonitoring worden verzameld. Deze gegevens zijn voor verschillende doeleinden inzetbaar en één van de mogelijke toepassingen is het dynamisch aansturen van intelligente verkeerssystemen, bijvoorbeeld om files te voorkomen.

Verbetering van de doorstroom bij IJburg
Een mooi voorbeeld van Dynamisch Verkeersmanagement is het Smart City project bij IJburg in Amsterdam, vindt Creemers. "Het eiland is tijdens de spits vaak lastig te bereiken, omdat er maar twee bruggen zijn die het eiland met de rest van de stad verbinden. Deze slechte bereikbaarheid beïnvloedt het vestigingsklimaat voor zowel bedrijven als inwoners negatief en dat komt de economische groei van de regio niet bepaald ten goede. Het is daarom belangrijk dat de bereikbaarheid wordt verbeterd."

Persoonlijk reisadvies
In een samenwerkingsproject van onder andere de Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer (DIVV) van de gemeente Amsterdam, Amsterdam Smart City en TrafficLink, wordt verkeersdata gebruikt om inwoners van IJburg van een persoonlijk reisadvies te voorzien via een app, op basis van de bestemming en de gewenste tijd van aankomst. Met deze gegevens worden bovendien de verkeerslichten op de actuele verkeerssituatie aangepast. Bij verwachte drukte blijven  de stoplichten  langer op groen staan om de doorstroom te verbeteren.

Automatische auto’s
Een andere mogelijkheid om de fileproblematiek aan te pakken, zonder de hoeveelheid asfalt te verveelvoudigen, is het gebruik van automatische auto’s, aldus Creemers. "En laat nu dezelfde Minister Schultz willen dat Nederland koploper wordt op het gebied van zelfrijdende auto’s. Om dat te realiseren maakt zij het grootschalig testen van zelfrijdende voertuigen in Nederland mogelijk. Bijna alle grote autofabrikanten zijn momenteel bezig met technologische ontwikkelingen om auto’s zelfstandig te laten rijden. Opmerkelijk is dat zoekmachinegigant en innovator Google hier het verst mee is. Zij toonden onlangs een eerste prototype van een door henzelf ontworpen automatische auto.
De auto heeft geen stuur en geen pedalen en moet ons volledig automatisch van A naar B gaan brengen. Van de ‘looks’ moet dit prototype het waarschijnlijk nog niet hebben, maar de gebruikte technologie is bijzonder innovatief".

Drive me
Het Zweedse Volvo ontwikkelde een prototype van een automatische auto die centraal staat in hun ‘Drive Me’-project. De ambitie is om in 2017 honderd van deze auto’s op de openbare wegen rondom Göthenburg te laten rijden. Op de snelweg moeten deze auto’s zelfstandig kunnen versnellen, remmen en van baan wisselen. Bij de pilot worden gewone Volvo rijders betrokken.
Op Youtube is een video te vinden over de voordelen van automatisch rijden.

Minder asfalt
Het is niet erg waarschijnlijk dat niet al deze technologische ontwikkelingen op tijd zullen zijn om de verbreding van de A27 te voorkomen, besluit Creemers. "Maar binnen twintig jaar zijn zowel het Dynamisch Verkeersmanagement als de automatische auto’s voldoende geëvolueerd, zodat  het asfalteren van hele stukken natuur niet langer als enige oplossing voor de fileproblematiek wordt gezien."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Netto maandsalaris van Nederlander met modaal inkomen stijgt met 7,75 euro
 Nederlander verwacht weer vaker de weg op te gaan voor werk
 Prinsjesdag 2021: de belangrijkste veranderingen voor HR- en salarisprofessionals
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Buitendienst werkt steeds vaker binnen
 Twaalf miljoen voor proefproject tegen spookfiles
 'Werkdag filedieren begint al in de file'
 Filerijders zijn gewoontedieren
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
E-learning laten ontwikkelen? Let op deze tips!
reacties
Dat coachen is ook niet alles.  (2) 
India minder aantrekkelijk door krappe arbeidsmarkt (1) 
Vijf actiepunten voor een geavanceerde data-analytics-strategie voor de toekomst (1) 
Zo toegankelijk zijn websites waar je belangrijke zaken regelt (1) 
Young Professionals ervaren steeds meer stress (1) 
Twee na grootste stijging werkgelegenheid ooit  (1) 
Nederlanders meest gierig: consumenten betalen steeds minder voor verzending (1) 
top10
Twee derde Nederlanders dik tevreden met baas
Zakelijk reizen na corona: grote behoefte aan ‘grenzeloze benefits’
Online neemt de rol van de papieren folder langzaam over
Vier op tien jonge Nederlanders overwegen emigratie door woningtekort
Jongeren werken aan gezonde wereld en energietransitie tijdens de Tech Day
Premie WA beperkt casco-verzekering stijgt ondanks daling schadelasten
Netto maandsalaris van Nederlander met modaal inkomen stijgt met 7,75 euro
Nederlander verwacht weer vaker de weg op te gaan voor werk
Drie op de vijf Nederlanders willen werken bij bedrijf dat diversiteit als kernwaarde heeft
Nalatigheid beveiligen softwareontwikkeling moet gevolgen krijgen
meer top 10