zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Consument niet geďnteresseerd in Google Glass

3 september 2014 - Het merendeel van de Nederlandse consumenten is niet geïnteresseerd in Google Glass. Er is geen behoefte aan of men vindt het gevaarlijk. Daarnaast maakt een groot deel van de Nederlanders zich zorgen over privacy wanneer Google Glass in het straatbeeld op zal duiken.

Dit blijkt uit marktonderzoek onder 1.008 Nederlandse consumenten door onderzoeksbureau Multiscope.



Google Glass is bekend, interesse nihil
Vier van de vijf Nederlanders heeft weleens van Google Glass gehoord en bijna twee derde weet daadwerkelijk wat Google Glass is. Echter het overgrote deel van de consumenten (83 procent) is niet geïnteresseerd in Google Glass. De belangrijkste redenen zijn dat men er geen behoefte aan heeft, het afleidt bij gebruik, het gevaarlijk is of dat men geen bril wil dragen. Bovendien geeft 41 procent aan zich zorgen te maken over de eigen privacy als ze zelf Google Glass zouden gebruiken. Mannen hebben meer interesse in Google Glass dan vrouwen (23 procent vs. elf procent). Onder jongeren (22 procent) is de interesse groter dan onder ouderen 50 plussers (zeventien procent). Van de geïnteresseerden zou acht procent binnen nu en een half jaar een Google Glass willen kopen.

Interessant voor navigatie, foto's maken en filmen
Geïnteresseerden vinden Google Glass een leuke gadget, handig en het biedt veel nieuwe mogelijkheden. Interessante functionaliteiten van Google Glass zijn navigatie (51 procent), foto's maken en bekijken (40 procent) en filmen (38 procent). Minder interesse heeft men in het ontvangen en versturen van e-mails (negentien procent) en gebruik van social media apps (zestien procent). Consumenten hebben 100 tot 130 euro over voor Google Glass. Dit bedrag ligt ver van huidige verkoopprijs van 1.500 dollar.

Negatief ten opzichte van gebruik Google Glass door anderen
Nederlanders verwachten dat over twee jaar ongeveer vijftien procent van de consumenten Google Glass gebruikt. Men verwacht dat het vooral door anderen gebruikt wordt om foto's te maken en te filmen. Drie op de vier Nederlanders staat negatief tegenover het gebruik van Google Glass door anderen. Bijna tweederde (63 procent) is bang dat hun privacy wordt aangetast door de mogelijkheid om te fotograferen en te filmen. Acht op de tien Nederlanders geven aan op de hoogte te willen zijn wanneer ze gefilmd of gefotografeerd worden. Vier op de tien mensen vinden ook dat iemand met Google Glass de toegang tot openbare ruimtes mag worden ontzegd. Naast de angst voor aantasting van privacy vinden Nederlanders het gebruik van Google Glass door anderen gevaarlijk omdat het afleidt, bijvoorbeeld in het verkeer. Bovendien verwachten consumenten dat het sociale contact minder wordt, omdat anderen te veel hun aandacht bij de bril hebben.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vijf Android Wear apps die straks op iedere smartwatch staan
 Nederlanders verwachten privacy van overheid
 Consument wantrouwt naleving van het ´recht om vergeten te worden´
 Recordaantal klachten over privacy
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10