zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Efteling blijft sterkste merk in attractieland

13 augustus 2014 - Onder Nederlanders van alle leeftijden worden dierentuinen steeds populairder. Zes van de tien populairste dagattracties bevinden zich in de dierenwereld. De Efteling blijft het favoriete dagje uit.

Musea scoren goed als leerzame attractie. Dit blijkt uit een grootschalig merkenonderzoek door Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 1.250 Nederlanders.



Alle generaties
"Alle generaties genieten volop in dierentuinen, terwijl het in pretparken toch vooral om het plezier van de kinderen draait. Ouders en grootouders vinden het daarnaast belangrijk dat dierentuinen niet alleen ontspanning maar ook een leerzame ervaring bieden," verklaart merkadviseur Hendrik Beerda. Burgers’ Zoo steeg in de afgelopen twee jaar van de achtste naar de derde plaats op de ranglijst van populairste dagattracties. "Veel aandacht op televisie voor Burgers’ Zoo heeft zeker meegespeeld bij deze enorme stijging in populariteit."

Top tien dagattracties met de sterkste reputatie (+ positie in 2012)
1.Efteling (1)
2.Anne Frank Huis (2)
3.Burgers' Zoo (8)
4.Dolfinarium (3)
5.Madurodam (4)
6.Rijksmuseum Amsterdam (14)
7.Apenheul (6)
8.Artis (7)
9.Dierenpark Emmen (11)
10.Diergaarde Blijdorp (9)

Efteling blijft favoriete dagje uit
Met vier miljoen bezoekers per jaar is de Efteling niet alleen de meest gewaardeerde, maar ook de best bezochte dagattractie. "De Efteling wordt gezien als de meest kwalitatieve, sympathieke en kindvriendelijke attractie," aldus Hendrik Beerda. Bij de eerdere metingen in 2010 en 2012 nam de Efteling ook de eerste positie in op de ranglijst van bestemmingen met het beste imago.

Dierenpark Emmen heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding
Van de onderzochte dagattracties heeft Dierenpark Emmen volgens de Nederlandse bevolking de beste prijs-kwaliteitverhouding. Terwijl veel dagattracties als duur worden ervaren, heeft men het idee dat Dierenpark Emmen niet teveel geld vraagt. Ook attractiepark Slagharen en Julianatoren in Apeldoorn komen goed uit de bus wat betreft hun prijsstelling.

Dagattracties met de beste prijs-kwaliteitverhouding
1.Dierenpark Emmen
2.Slagharen
3.Julianatoren
4.Burgers' Zoo
5.Nederlands Openluchtmuseum Arnhem

Musea scoren goed als leerzame dagattractie; Rijksmuseum groeit het hardst
Het imago van de Nederlandse musea is in de afgelopen twee jaar flink verbeterd. Het Rijksmuseum in Amsterdam maakte de sterkste groei door. Niet alleen de bekendheid van het Rijksmuseum nam sinds de heropening in 2013 fors toe. Ook de waardering en het gevoel van binding met museum stegen explosief. Maar liefst een derde van de Nederlandse bevolking overweegt in de komende twee jaar het Rijksmuseum te bezoeken.

Stijging van de merkkracht van musea in de periode 2012-2014
1.Rijksmuseum Amsterdam: +achttien procent
2.Naturalis: +veertien procent
3.Het Spoorwegmuseum: +tien procent
4.Het Scheepvaartmuseum: +zes procent
5.Nederlands Openluchtmuseum: +vier procent

Walibi is het stoerste uitstapje
De stoerste bezoekerservaring biedt Walibi in Biddinghuizen volgens het onderzoek. De achtbaan en andere attracties die bezoekers in een vrije val storten, geven Walibi vooral onder mannen een ruig imago. Ook Safaripark Beekse Bergen en de twee vestigingen van SnowWorld in Zoetermeer en Landgraaf onderscheiden zich in de dagattractiesector vanwege hun stoere uitstraling.

Dagattractie met het stoerste imago
1.Walibi Holland
2.Safaripark Beekse Bergen
3.SnowWorld

Onderzoek onder 1.250 respondenten
Voor het onderzoek zijn 1.250 respondenten in twee fases ondervraagd. Eerst is de spontane bekendheid van alle Nederlandse dagattracties onderzocht. Daarna is voor de 50 bekendste merken in detail navraag gedaan naar de merkkracht en het imago. Elk merk is op 40 factoren onderzocht: spontane bekendheid, merkkracht (= geholpen bekendheid, waardering en binding), persoonlijkheid (zestien factoren), prestatie (zeventien factoren), bezoekintentie, bezoek en groeiverwachting. Met het onderzoek is de reputatie van alle leerzame en ontspannende dagattracties gemeten.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Hartstichting meest geloofwaardige merk
 Merken verliezen vertrouwen consument
 Merkpagina op Facebook niet geloofwaardig voor jongeren
 Social media belangrijkst bij Employer Branding
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10