zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Merken verliezen vertrouwen consument

28 juni 2013 - Nederlanders wisselen sneller van merk dan ooit. Slechts enkele grote en nationale merken zijn na jaren nog steeds populair waaronder Unox, Miele, Ziggo, Kruidvat en Nivea. Dat blijkt uit een grootschalig Europees consumentenonderzoek in twaalf landen, uitgevoerd door Reader’s Digest. Volgens marketingdeskundige Steven van Belleghem behoren ze tot de ‘happy few’.

Grote verliezers zijn Nokia, Toyota en Opel. Volkswagen daarentegen stoot Toyota en Opel na jaren van de troon en Nokia ruimt na twaalf jaar het veld voor mobiele telefoonfabrikant Samsung. "Het verbaast me dat Nokia nog zo lang op de eerste plaats heeft gestaan," zegt Steven van Belleghem. marketingtrendwatcher, auteur van onder meer de internationale bestsellers ‘The Conversation Company’ en blogger bij crossmedia platform Frankwatching. "Nokia heeft de revolutie van de mobiele telefoon naar de smartphone niet kunnen winnen. Samsung heeft daarentegen bewezen dat ze met hun tijd mee gaan door heel snel met nieuwe, leuke en hoogstaande producten te komen die ook nog betaalbaar zijn".



Bedrijven onderschatten loyaliteit
Van Belleghem denkt dat veel bedrijven de loyaliteit van bestaande klanten onderschatten en hen daardoor verliezen. "Ze zetten te veel in op acquisitie en vergeten de loyaliteit. Als nieuwe klant krijg je immers iets extra’s zoals korting of een gratis abonnement van drie maanden. Een bestaande klant krijgt niets. Bedrijven moedigen consumenten dus eigenlijk aan om niet trouw te zijn." De merken die als meest betrouwbaar uit de bus komen volgens het onderzoek, weten hun product goed te koppelen aan een sterk verhaal volgens Steven van Belleghem.  "Een product zonder verhaal is waardeloos.  Coca Cola bijvoorbeeld, eigenlijk een eenvoudig suikerdrankje, claimt happiness bij de consument. Mensen vergeten het product omdat ze meegenomen worden in verhalen."

Nationale trots
Ook nationale trots speelt een rol in het consumentenvertrouwen.  "Een groot deel van de Nederlandse bevolking slikt al meer dan vijf jaar vitaminen van Davitamon, wast hun haren met Andrélon en schotelt de kat Whiskas voor," concludeert Marco van Hierden, onderzoeker bij Reader’s Digest.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Duurzaamheid onderscheidende kracht bij beste merken
 Merkpagina op Facebook niet geloofwaardig voor jongeren
 Douwe Egberts, Coca-Cola en Calvé meest crisisbestendige A-merken
 Samsom en Albert Heijn scoren op geloofwaardigheid
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10