zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Hartstichting meest geloofwaardige merk

24 september 2013 - In het onderzoek 'Geloofwaardige Merken 2013' is Hartstichting het meest geloofwaardige merk. Het Goede doelen-merk laat niet alleen de directe concurrentie achter zich, maar tevens ruim 100 merken uit uiteenlopende branches. Ook de Top Twintig van vorig jaar - onder aanvoering van titelverdediger Albert Heijn - is wederom in het onderzoek meegenomen.

Verrassend of niet: de geloofwaardigheidsscore van Hartstichting ligt over het algemeen een flink stuk hoger dan die van de andere merken, de eerste twintig van vorig jaar incluis. Albert Heijn valt met de nieuwe score zelfs buiten de Top Twintig van 2013. De nieuwe nummers twee en drie zijn respectievelijk het Nederlandse Rode Kruis en KWF Kankerbestrijding. Donderdagmiddag werd de Award - Het Rode Kapje - uitgereikt aan de directeur van Hartstichting, Floris Italianer.



Opmerkelijke vondsten
Het is voor het tweede achtereenvolgende jaar dat het onderzoek is uitgevoerd. Geloofwaardige Merken is een initiatief van Waal aan de Maas en Daccle. Het veldwerk is uitgevoerd door SSI onder ruim 5.000 respondenten en is gehouden van 12 tot en met 22 augustus. Het onderzoek laat een aantal opmerkelijke vondsten zien. Zo steekt de geloofwaardigheid van Goede doelen met kop en schouders boven de andere categorieën uit. Grote uitzondering hierop is het negatief scorende Plan Nederland. Verder is het droevig gesteld met de geloofwaardigheid van de Tankstations/Oliemaatschappijen. De branche heeft een duidelijk geloofwaardigheidsprobleem. Op basis van het gemiddelde echter zijn de Energiemaatschappijen het minst geloofwaardig, maar dit komt mede doordat de twee minst geloofwaardige merken van 2013 (Oxxio en Nederlandse Energie Maatschappij) uit deze categorie komen. Merken kunnen overigens wel degelijk zelf iets doen aan hun geloofwaardigheid. Het onderzoek heeft aangetoond dat de merken geloofwaardiger zouden zijn als ze beter luisteren en reageren.. Zij bungelen onderaan de lijst als respectievelijk laatste en op één na laatste. Het complete rapport kunt u downloaden via www.facebook.com/geloofwaardigemerken.

Onderzoek met merkinzicht
Vorig jaar al vonden beide initiatiefnemers dat de tijd rijp was voor een gedegen onderzoek naar de geloofwaardigheid van merken. En de opzet van het onderzoek beviel zo goed dat het vervolg kreeg. "We weten inmiddels allemaal dat je met sprookjes behoorlijk op je gezicht kunt gaan," aldus René Besemer van reclamebureau Waal aan de Maas. "Eerlijk duurt het langst geldt ook voor merken. Je moet geen onzin verkopen als merk. Men prikt daar doorheen. Is het niet morgen, dan wel volgende week. En dat wordt, zeker met social media die over de schouders 'meekijken', alleen maar belangrijker voor een merk." "In deze tweede editie van het onderzoek hebben we gekozen voor de automerken, energiemaatschappijen, sportmerken, doe-het-zelf ketens, modemerken met eigen winkels, de elektronicaketens, verzekeringsmaatschappijen, goede doelen, fastfood & beverages en tankstations/oliemaatschappijen. En de Top Twintig van vorig jaar natuurlijk. Zo hebben we vergelijkingsmateriaal met 2012 en ontstaat stap voor stap een soort premier league van geloofwaardige merken", vult Remy van Lieshout (Daccle) aan. "De Top Twintig van vorig jaar hebben we bewust niet in één lijst met de nieuwe categorieën gezet. Maar de scores zijn op dezelfde wijze tot stand gekomen. Met straks een aantal jaren verder en een groter aantal branches naast elkaar gelegd; dat geeft een schat aan onderzoeksresultaten."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Netto maandsalaris van Nederlander met modaal inkomen stijgt met 7,75 euro
 Nederlander verwacht weer vaker de weg op te gaan voor werk
 Prinsjesdag 2021: de belangrijkste veranderingen voor HR- en salarisprofessionals
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Hoe centraal klantbeeld helpt bij terugwinnen klantvertrouwen
 Bedrijven die investeren in employer branding trekken meer toptalent
 Merken verliezen vertrouwen consument
 Duurzaamheid onderscheidende kracht bij beste merken
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
E-learning laten ontwikkelen? Let op deze tips!
reacties
Dat coachen is ook niet alles.  (2) 
India minder aantrekkelijk door krappe arbeidsmarkt (1) 
Vijf actiepunten voor een geavanceerde data-analytics-strategie voor de toekomst (1) 
Zo toegankelijk zijn websites waar je belangrijke zaken regelt (1) 
Young Professionals ervaren steeds meer stress (1) 
Twee na grootste stijging werkgelegenheid ooit  (1) 
Nederlanders meest gierig: consumenten betalen steeds minder voor verzending (1) 
top10
Twee derde Nederlanders dik tevreden met baas
Zakelijk reizen na corona: grote behoefte aan ‘grenzeloze benefits’
Online neemt de rol van de papieren folder langzaam over
Vier op tien jonge Nederlanders overwegen emigratie door woningtekort
Jongeren werken aan gezonde wereld en energietransitie tijdens de Tech Day
Premie WA beperkt casco-verzekering stijgt ondanks daling schadelasten
Netto maandsalaris van Nederlander met modaal inkomen stijgt met 7,75 euro
Nederlander verwacht weer vaker de weg op te gaan voor werk
Drie op de vijf Nederlanders willen werken bij bedrijf dat diversiteit als kernwaarde heeft
Nalatigheid beveiligen softwareontwikkeling moet gevolgen krijgen
meer top 10