zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Kwart automobilisten overweegt hybride of elektrisch rijden

3 juli 2014 - De populariteit voor hybride of elektrisch rijden stijgt. Eén op de vier automobilisten overweegt bij de aanschaf van een nieuwe auto te kiezen voor een hybride of elektrische auto. Dit is een stijging van maar liefst 33 procent ten opzichte van 2012.

Dit komt naar voren uit de nieuwe editie van Het Nationale Automobilisten Onderzoek dat afgelopen maand in opdracht van Allsecur autoverzekeringen en Traffic Radio werd uitgevoerd.


Van de 759 ondervraagde automobilisten in het internetpanel van DVJ Insights rijdt momenteel drie procent een hybride auto en een procent een elektrische auto.

Lagere kosten
De redenen voor de gemaakte overstap naar een elektrische of hybride auto zijn verdeeld. De meeste ondervraagden (69 procent) geven aan dat lagere kosten de voornaamste reden is. Eén op de vijf (twintig procent) geeft aan dit vanwege het milieu gedaan te hebben en bijna één op de tien (negen procent) geeft aan dat hij ‘gedwongen’ werd door zijn werkgever. Opvallend is dat in het onderzoek uit 2012 nog 43 procent van de ondervraagden aangaf dit vanwege het milieu te doen. Het goedkoper kunnen rijden lijkt momenteel de meest belangrijke factor voor de keuze van elektrisch of hybride rijden.

Milieu overweging
Wanneer gekeken wordt naar de mensen die overwegen in de toekomst over te stappen naar een elektrische of hybride auto geeft drie kwart (75 procent) aan dit te overwegen voor het milieu, dit is evenals in 2012 de belangrijkste factor om het te overwegen. De helft (50 procent) geeft aan het te overwegen omdat het goedkoper is en 45 procent overweegt dit vanwege de duurzaamheid.
De automobilisten die het niet overwegen geven als voornaamste reden aan dat ze de aanschaf van een dergelijke auto te duur vinden, namelijk 59 procent. Het vertrouwen in het aantal oplaadpunten is ten opzichte van 2012 gestegen (34 procent tegen 25 procent). Een andere belangrijke reden om het niet te overwegen is de actieradius die dergelijke auto’s hebben, bijna een kwart (24 procent) geeft aan dat dit een reden is om niet voor een elektrische of hybride auto te kiezen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 ‘Succes brandstofcelauto afhankelijk van alternatief voor platina’
 Marktaandeel elektrische auto blijft groeien
 Vrijwel alle zakelijke reiselementen duurder in 2012
 Elektrisch en hybride rijden stijgen in populariteit
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10