zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

‘Succes brandstofcelauto afhankelijk van alternatief voor platina’

11 februari 2014 - Elektrische auto’s aangedreven door brandstofcellen zijn voorlopig geen aantrekkelijk alternatief voor volledig batterij-aangedreven auto’s of hybrides. Dat stelt Roland Berger Strategy Consultants in de studie 'Fuel cells – A realistic alternative for zero emission?'

De prijs van de dure brandstofcellen kan nog flink dalen, maar om een groot marktaandeel te veroveren, is een alternatief zonder het kostbare platina nodig.



Brandstofcellen: verwachtingen hoog gespannen
Bij de pogingen auto’s te ontwikkelen die minder of geen CO2 uitstoten, verwacht de industrie al meer dan een decennium veel van brandstofcellen. De volgende generatie komt vanaf 2015 op de markt. In zijn nieuwe studie maakt het adviesbureau een gedetailleerde kostenanalyse van het brandstofcelsysteem dat de auto aandrijft. Dat zet waterstof om in elektriciteit voor de motor. Centraal daarbij staat de zogenoemde membrane electrode assembly, waarin platina is verwerkt. Het zijn vooral de hoge prijs (meer dan 30.000 euro per kilo) en de beschikbaarheid van dat metaal die de brandstofcellen erg duur maken.

Alternatief voor platina
"Een alternatief voor platina is een noodzakelijke voorwaarde voordat de brandstofcelauto een echte oplossing wordt," stelt René Seyger, partner van Roland Berger in Amsterdam.
De kosten van een brandstofcelsysteem liggen momenteel rond de 45.000 euro. Om te bestuderen in hoeverre die kosten kunnen dalen, ontwikkelde Roland Berger verschillende scenario’s voor massaproductie. In het meest vooruitstrevende scenario fabriceert de industrie in 2025 5 miljoen brandstofcelauto’s per jaar. De prijs van het aandrijfsysteem zou dan met 80 procent zakken, tot 9.000 euro.

Efficiënter ontwerp
Die lagere prijs is volgens het adviesbureau mogelijk door het ontwerp en de productie van de brandstofcel efficiënter te maken. Dat leidt tot minder materiaalverbruik en -verspilling. Met name de besparing op platina scheelt fors in de kosten. Seyger: "Maar zelfs bij een prijs van 9.000 euro zal de concurrentie moeilijk zijn met batterij-aangedreven auto’s."
Brandstofcelsystemen zonder platina bevinden zich nog in de onderzoeksfase. Naar verwachting zijn bruikbare prototypes pas over tien jaar klaar. Tot het zover is, blijven brandstofcelauto’s een niche, meent Seyger. Fabrikanten die een leidende rol willen hebben bij de ontwikkeling van een zero-emission auto, moeten daarom zorgvuldig omgaan met hun onderzoeks- en ontwikkelingsbudget. Seyger: ‘De uitdaging is een evenwicht te vinden tussen de ontwikkeling van brandstofcelauto’s op kleine schaal, terwijl ze tegelijkertijd een andere schone technologie ontwikkelen die geschikt is voor massaproductie.’ Tot die tijd blijven batterij-aangedreven auto’s en hybrides volgens hem de voorlopers in de zoektocht naar milieuvriendelijker auto’s.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Bedrijfsleiders worstelen met benutten van zakelijke kansen
 Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager van het Jaar 2022’
 Jongeren missen begeleiding bij hun eerste stappen op de arbeidsmarkt
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Ook leaserijder rijdt dure tankstations voorbij
 Mannen houden geen rekening met milieu tijdens autorijden
 Leaserijder kiest weer voor diesel
 Rijden op mest nu realistisch alternatief
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Welke rechten heb je bij een arbeidsconflict?
reacties
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (3) 
Timemanagement is eigenlijk grote onzin! (1) 
Citrix onderzoek toont verdeeldheid over werken op kantoor (1) 
Nederlanders willen vooral buiten kantoor kunnen werken (3) 
Drie eenvoudige tips tegen SIM-swapping (1) 
Nederlander bang voor misleidende online reviews (3) 
Werknemer wil fiets in arbeidsvoorwaardenpakket (1) 
top10
63 procent van de medewerkers voelt zich niet gehoord door de directie
Digitale dienstverlening Nederlandse overheid onvoldoende voor laagopgeleiden
Helft verwacht dat de economie komend half jaar alleen nog maar slechter wordt
Kwart Nederlanders wil meer rechten voor flexwerkers
De vijf opvallendste zomerklussen van jongeren
Eén op de drie tevreden werknemers overweegt andere baan
CIO worstelt met versnelling digitale transformatie
Het belang van IT-beveiliging is in de directiekamer doorgedrongen
91 procent kan zich in online gesprekken beter uitdrukken met emoji
Helft wil dit najaar vaker naar kantoor vanwege hoge energieprijzen
meer top 10