zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bankiers: regelgeving belemmert herstel bancaire sector

30 april 2014 - De grote hoeveelheid nieuwe wet- en regelgeving die over banken is uitgestort sinds de financiële crisis, wordt door diezelfde banken beschouwd als bedreiging voor wereldwijd economisch herstel van de bankensector.

Dat blijkt uit 'Banking Banana Skins', een tweejaarlijks onderzoek van PwC onder meer dan 650 bankiers in 59 landen wereldwijd.



Nieuwe regelgeving
Bankiers zetten nieuwe regelgeving en politieke bemoeienis bovenaan de lijst van grootste potentiële risico's voor banken. Bankiers uiten hun zorgen en denken dat nieuwe regelgeving in totaal meer kost dan het oplevert. PwC-partner Erik van der Zee: "We hebben banken nodig voor de economie. Er gaat veel tijd en aandacht naar nieuwe regels. Banken moeten voorkomen dat ze te veel geremd worden. Dan leven de banken de regels helemaal na, maar bedienen ze de klanten niet voldoende."
Van der Zee, gespecialiseerd in de financiële sector, pleit voor een gezond evenwicht. "De banken hebben de steun van nationale overheden nodig gehad om te kunnen voortbestaan. Strengere wetgeving en toezicht zijn een logisch gevolg van die steun, maar moeten banken niet te veel belemmeren in het uitoefenen van hun primaire taken. Toenemende regelgeving wordt door een deel van de ondervraagden als noodzakelijk gezien, maar de meerderheid vindt dat het te ver gaat; onnodige kosten tot gevolg heeft én onbedoelde, negatieve consequenties."

Technologische risico's
Bankiers hebben wereldwijd ook zorgen over cybercrime en andere technologische risico's. Stonden deze in het vorige onderzoek in 2012 nog mondiaal op plek achttien, in 2014 zijn cybercrime en technische verstoringen 'gestegen' naar de vierde plek. Bedreigingen die volgens de respondenten alleen maar groter kan worden. Met grote schade tot gevolg; in financiële zin en reputatieschade.

In Nederland hebben 21 vertegenwoordigers van de bancaire sector aan het onderzoek meegedaan.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Merendeel werknemers ervaart discriminatie; werkgever doet weinig
 Klantbeleving opnieuw uitvinden in een wereld van social distancing
 Praktische tips voor managen op afstand
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederland verkiest parkeerwachter boven bankier
 Waardering klantgerichtheid banken en overheid laag
 Spaargelden leveren banken te weinig op
 Europese banken worstelen met nieuwe concurrentie
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Kiest men voor een goedkoper kerstpakket?
reacties
Bedrijfsfitness heeft meer effect dan gedacht (1) 
Leeftijd speelt grote rol bij volgen van cursussen (1) 
Kosteloos een ontwikkeladvies volgen vanaf nu mogelijk (1) 
Online sector blijkt crisisbestendig tijdens coronapandemie (1) 
Vertrouwen in arbeidsmarkt bereikt laagste punt sinds 2016 (1) 
Kwart familiebedrijven is volgens eigen werknemers succesvoller dan niet-familiebedrijf (1) 
Absoluut of relatief: meten met verschillende maten (1) 
top10
Tijdens de vakantie fantaseren over later
Vertrouwen in arbeidsmarkt bereikt laagste punt sinds 2016
Ondanks COVID-19 hebben MKB’ers nog steeds groeiplannen
Online sector blijkt crisisbestendig tijdens coronapandemie
Securityprofessional mist vereiste tools om securitydreigingen te detecteren
Organisaties ervaren meer cyberaanvallen sinds de start van de pandemie
Kosteloos een ontwikkeladvies volgen vanaf nu mogelijk
Eén op vijf vacatures in gezondheidszorg onvervulbaar
Cybersecurity: van plan naar executie
Aanzienlijk minder krimp
meer top 10