zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Spaargelden leveren banken te weinig op

14 november 2013 - Spaargelden vormen één van de hoekstenen van het Europese economische systeem. Europese huishoudens bezitten samen 8,5 biljoen euro in deposito's, één derde van hun financiële middelen. Ondanks de toch al lage rente betaalt het merendeel van de banken nog steeds een te hoge vergoeding voor spaargelden.

Om in tijden van crisis spaargelden optimaal te benutten, moeten banken de juiste balans vinden tussen depositostabiliteit, winstgevendheid en klantbehoud, stelt Roland Berger Strategy Consultants in haar nieuwe studie 'Retail deposits - Prepare for a bumpy ride'. Ondanks het negatieve reële rendement in het merendeel van de Europese landen - de inflatie is hoger dan de rentevergoeding - wint sparen in tijden van crisis en onzekerheid aan populariteit. Ook voor banken worden spaargelden steeds belangrijker. "Deze investeringen zijn hun voornaamste inkomstenbron," vertelt Mark de Jonge, partner bij Roland Berger in Nederland. "Banken zijn bereid meer te betalen voor deposito's, vanwege hun stabiliteit en betere positie onder de nieuwe Basel 3-normen die gelden voor de sector. Deze eisen verplichten banken onder meer om, voor het geld dat ze uitlenen, ook voldoende spaargelden te bezitten."



Van activa naar passiva
Om deposito's optimaal te benutten, is het van belang dat banken het zwaartepunt leggen op hoe zij hun activiteiten bekostigen - de passiva - in plaats van het beheer van hun vermogen - de activa. Banken beschikken over geavanceerde econometrische technieken voor het managen van hun activa, en zouden op eenzelfde manier moeten omgaan met passivazijde van de balans, voornamelijk op het gebied van spaargelden. "Passiva zijn nu de bepalende factor wanneer het gaat om omzet, winst en groeipotentieel," legt De Jonge uit.

Nieuwe depositostrategie
De twee pijlers van de nieuwe depositostrategie zijn volgens Roland Berger het spaargedrag van klanten en de deposito-elasticiteit. De Jonge: "Banken moeten hun vermogen om het spaargedrag van klanten in kaart te brengen, verbeteren. Dit maakt het mogelijk te voorspellen of klanten dreigen over te stappen naar een andere bank, of een aanbieding zullen accepteren voor een alternatief spaar- of beleggingsproduct."
Het modelleren van de elasticiteit van spaarvolumes is cruciaal. Het stelt banken in staat de relatie tussen de hoeveelheid spaargeld in beheer en de factoren die de in- en uitstroom van spaarproducten bepalen, inzichtelijk te maken. Zo sparen consumenten meer wanneer hun bank de rente verhoogt of wanneer hun salaris stijgt door economische groei. "Deze stappen kunnen banken onder meer helpen hun producten te prijzen gebaseerd op de elasticiteit van specifieke doelgroepen, waardoor zij niet te veel betalen. Ook kunnen banken hierdoor hun alternatieve financiële producten proactief aanbieden, waardoor zij controle houden over hun depositostromen en de spaargelden die zij hebben opgebouwd behouden," besluit De Jonge.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Sparende huishoudens verliezen een miljard euro per jaar
 Rijke spaarders Cyprus raken helft spaargeld kwijt
 Nederlander stopt financiële meevaller in spaarpot
 Eurocrisis baart consument meer zorgen dan kredietcrisis
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10