zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Europese banken worstelen met nieuwe concurrentie

6 november 2013 - Al komen zij uit een dal, Europese consumentenbanken verwachten dat hun winstgevendheid de komende jaren slechts beperkt verbetert. Dat blijkt uit een onderzoek van Roland Berger Strategy Consultants. Een van de bedreigingen is concurrentie van nieuwe marktspelers, die alternatieven bieden voor online betalen, lenen en valuta’s wisselen.

Internetwarenhuis bol.com lanceerde onlangs een nieuwe betaaloptie: producten kunnen voortaan ook met airmiles worden aangeschaft. Het is het Nederlandse antwoord op de virtuele wallets van Google en Amazon. Na de veelbesproken digitale valuta bitcoin, opnieuw een alternatief betaalmiddel dat de inkomsten van de traditionele consumentenbank bedreigt. En er zijn meer nieuwe concurrenten. Zoals PayHere, Square en iZettle die via iPhone en iPad online betaling in winkels mogelijk maken, platforms als Zopa en Kickstarter die onderlinge leningen faciliteren zonder dat de bank er nog aan te pas komt, en marktplaatsen als TransferWise en CurrencyFair die rechtstreekse valutaruil organiseren.



Bedreigingen voor traditionele bank
De opkomst van nieuwe marktspelers die basale bankdiensten leveren, is een van de serieuze bedreigingen die geconstateerd worden door de ceo’s van ruim zestig Europese banken die Roland Berger onlangs aan de tand voelde over de toekomst van retail banking. Zo acht 95 procent het waarschijnlijk tot zeer waarschijnlijk dat externe aanbieders van betaalproducten hun winsten de komende drie jaar zullen aantasten. Voor eenvoudige spaarproducten geldt dat voor bijna 80 procent van de ondervraagde bankiers.

Rem op de groei
Naast de nog altijd onzekere economische omstandigheden en wettelijk vereiste grotere buffers, vormt deze trend naar verwachting van de bankbestuurders een rem op de groei. Gemiddeld verwachten zij de komende drie jaar een rendement op het eigen vermogen tussen vijf en tien procent. Ter vergelijking: in West-Europa (Frankrijk en de Benelux) viel deze ratio tussen 2007 en 2011 terug van gemiddeld zeventien procent tot vier procent.
Ook de verwachte ontwikkeling van de netto-omzet is uiterst mager: de helft van de ondervraagden voorziet de komende drie jaar een terugval en nog eens een derde rekent op een plusje van hooguit twee procent.

Strategieën
En dan zien de banken het volgens Roland Berger op een aantal punten nog te rooskleurig in. Zo is het gezien het haperende economische groeiherstel maar de vraag of spaargeld net zo hard blijft stijgen als de afgelopen paar jaar, zoals de bankiers verwachten. En of consumenten de voorgenomen hogere tarieven voor leningen en betaaldiensten zullen accepteren, valt gezien de opkomst van nieuwe concurrentie ook te bezien.
In de studie The future of Retail Banking in Europe werkt het adviesbureau een aantal concrete strategieën uit die de winstgevendheid van de traditionele banken kunnen opvoeren. Nederlandse banken kunnen de marges onder meer verbeteren door te snoeien in de overmatige hoeveelheid bankfilialen en producten. Om concurrentie van buitenaf het hoofd te bieden, zouden zij de krachten moeten bundelen en samenwerken aan innovatieve dienstverlening.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Lockdown zet aanzienlijk deel Nederlanders aan tot leren
 Gelaagde security belangrijker dan ooit door toename verschillende malware-varianten
 Kwart hoogopgeleiden zoekt andere baan vanwege leidinggevende
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Moderne tijden, modern klantcontact
 Alle credits voor Europese bedrijfsobligaties
 Winstgevendheid en kostenbeheersing banken staan onder druk
 'Geef Staatsbanken rol in bestrijden cybercrime'
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Managers onderschatten cyberdreigingen massaal
reacties
Lockdown zet aanzienlijk deel Nederlanders aan tot leren  (1) 
Nieuwe, sportieve BMW 128ti heeft historisch verantwoorde naam (1) 
De coronasituatie is het ideale moment voor SEO en online marketing (2) 
Fiets naar uw Werk Dag: Het westen van Nederland en jongeren pakken het meest de fiets naar het werk (1) 
Terug naar het vroegere normaal is geen optie, streef daarom naar een beter normaal (1) 
Zakelijk vastgoed daalt in 2021 met zes procent in waarde  (1) 
Netto maandsalaris van Nederlander met modaal inkomen stijgt met 45 euro (1) 
top10
De coronasituatie is het ideale moment voor SEO en online marketing
Ruim één op de vijf organisaties heeft geen HR-strategie
Een op vijf stoort zich aan partner wanneer ze samen series kijken
Slechts kwart collega’s voelt zich echt veilig op kantoor
Twee derde werkenden beoordeelt nieuwe collega(’s) op uiterlijk
Fiets naar uw Werk Dag: Het westen van Nederland en jongeren pakken het meest de fiets naar het werk
'Te weinig ambitie kabinet voor versterken digitale economie'
Global Wealth Report 2020 van Allianz: Welvaartsimmuniteit
Vier technologietrends die managers in de gaten moeten houden
Ruim 70 procent overheidswebsites niet digitaal toegankelijk
meer top 10