zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Philips voor de zevende achtereenvolgende keer beste reputatie

28 april 2014 - In samenwerking met Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) presenteert het Reputation Institute jaarlijks de reputatiescore van de grootste Nederlandse bedrijven. Philips heeft voor het zevende opeenvolgende jaar de beste reputatie van de 30 grootste bedrijven van Nederland.

Philips heeft niet alleen de hoogste score op algemeen niveau, maar is ook nummer een bij vijf van de zeven reputatie-aanjagers (producten en diensten, innovatie, werkomgeving, leiderschap en maatschappelijk verantwoord ondernemen).



Reputatieonderzoek
Het Reputation Institute voert elke maand een online onderzoek uit om de reputatie van de 30 grootste Nederlandse bedrijven bij het Nederlandse publiek te peilen. De data zijn verzameld op basis van een representatieve steekproef van april 2013 tot en met maart 2014. De respondenten moesten aangeven of zij bedrijven vertrouwden, respecteerden, bewonderden en of zij bij die bedrijven een goed gevoel hadden. Ook moesten zij aangeven waarom zij de grootste bedrijven in Nederland bewonderden.
Air France-KLM is nieuw in de top drie, en staat in 2014 op nummer twee (vorig jaar op nummer vier). Alle financiële instellingen staan nog onderaan op de lijst, waarbij SNS Reaal de laagste waardering heeft. De Rabobank heeft nog steeds de beste reputatie van alle banken en verzekeringsmaatschappijen, maar de coöperatieve bank is aanzienlijk gedaald op algemeen niveau (bijna vijf punten) en vooral bij de reputatie-aanjagers (leiderschap, financiële prestaties, innovatie). Shells reputatie steeg het meest in 2014, met 3,2 punten.

Reputatiescore
Een hoge reputatiescore kan deels worden verklaard door industriespecifieke kenmerken. Industrieën zoals voedingsmiddelen, auto en dranken worden beschouwd als zeer aantrekkelijk (leuk om te hebben), terwijl telecommunicatie en banken gemiddeld minder positieve reacties krijgen van het algemene publiek. Daarom heeft het Reputation Institute een lijst toegevoegd die is aangepast aan de industrie. De algemene reputatie is gecorrigeerd door het globale industriegemiddelde te gebruiken (40 landen), waarbij bedrijven in hoger geplaatste industrieën naar beneden toe werden gecorrigeerd en bedrijven in lager geplaatste industrieën naar boven toe werden gecorrigeerd. Dit heeft geresulteerd in een nummer een positie voor Air France-KLM en een substantieel hogere plaats voor KPN (veertienplaatsen hoger) en Eneco (elf plaatsen hoger).
De hoge reputatiescore van een bedrijf kan ook worden verklaard door het feit dat een dergelijk bedrijf wordt gezien als bedrijf met maatschappelijke relevantie. De maatschappelijke relevantie van Philips wordt geëtaleerd door de LED-technologie die de kwaliteit van verlichting verbeterde en tegelijkertijd de schade aan het milieu verminderde. FrieslandCampina biedt boeren kennis die hen in staat stelt de consumenten gezond voedsel te leveren. Andere Nederlandse bedrijven zijn duidelijk ook maatschappelijk relevant (zoals banken en de NS), maar om verschillende redenen slaagden zij er nog niet in voldoende bewustzijn en waardering op te bouwen voor hun toegevoegde waarde aan de maatschappij.

Groei
Nu volgens velen de crisis bijna achter ons ligt, is het interessant om te zien welk bedrijf op jaarbasis de hoogste gemiddelde groei heeft laten zien wat betreft reputatie sinds het begin van de crisis. Nutsbedrijf Eneco lijkt als absolute winnaar uit de bus te komen, met een gemiddelde stijging van 1,2 punten per jaar sinds 2007.
De awards zijn op 24 april in het Amstel Hotel in Amsterdam uitgereikt aan de vertegenwoordigers van Philips, Air France-KLM en Eneco door Dr. Cees van Riel, professor Corporate Communication aan Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) en medeoprichter van het Reputation Institute.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Bedrijven zoeken naar verantwoorde opvatting over economische groei
 In drie stappen minder risico op reputatieschade
 Communicatiemanager is vooral reputatie- en crisismanager
 Stakeholderscommunicatie onderschat door bedrijfsleven
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10