zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Stakeholderscommunicatie onderschat door bedrijfsleven

5 juni 2012 - Communicatieafdelingen en het lijnmanagement houden te weinig rekening met de verschillende groepen stakeholders. Door de technologieën en de cultuur van de social media laten stakeholders zich steeds beter horen. Dit dwingt het bedrijfsleven reputatiemanagement te ontwikkelen tot alignment, maar in de praktijk komt dat nog moeizaam van de grond. Dat concludeert reputatiegoeroe dr. Cees van Riel in zijn boek 'De alignment-factor'.

Alignment is een nieuw begrip in het groeiende lexicon van de communicatieprofessional. Bij alignment draait het volgens Van Riel om het bouwen van een langetermijnrelatie met alle interne en externe belanghebbenden (stakeholders) waar de organisatie van afhankelijk is. Die relatie moet wederzijds lonend zijn, de organisatie moet haar doelen ermee kunnen realiseren en zo haar bestaansrecht ermee aantonen.



Totale stakeholdersteun
Hij betoogt dat het bedrijf dat erin slaagt over het gehele spectrum de totale steun van de stakeholders te verkrijgen, daarmee onvoorwaardelijke license-to-operate verwerft. Met een aantal wetenschappelijke stellingen laat Van Riel de stappen zien die gezet moeten worden om stakeholders tot alignment te brengen. Volgens hem lukt het opzetten van deze duurzame relatie het beste als communicatieprofessionals zich aan de vier stappen van alignment houden: het verzamelen van informatie, het selecteren van een marsroute, het aantrekkelijk communiceren van deze route en het delen van successen.

Van reputatiemanagement naar alignment
Van Riel beschrijft alignment vanuit een bedrijfskundige optiek, waarin het belang van de organisatie, economische principes, lineariteit en maakbaarheid de boventoon voeren. In zijn eigen zoektocht groeide hij van imago - het beeld dat individuen hebben van een organisatie - via reputatie als middel, naar alignment als doel voor de organisatie.
"Nog niet zo lang geleden zagen lijnmanagers corporate communicatie als een lichtgewicht afdeling die de bedrijfsvisie doorvertaalde naar medewerkers en de lastige pers op een afstandje hield," licht Van Riel toe. "Public Relations had evenveel zwaartekracht als de maan."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

  Werkgevers zetten onvoldoende in op behoud van personeel
 Studenten zoeken banen met goede financiële toekomst in onzekere economische omstandigheden
 Meeste cyberaanvallen gericht op back-ups om betaling van losgeld af te dwingen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Stakeholders kiezen voor lef en innovatie
 Risicobeheer: een zwart gat van miljarden?
 Blog nog niet corporate
 Risicomanagement organisaties nog te operationeel
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Innovaties in de houthandel: welke nieuwe technologieën en trends zijn er in de houtindustrie en wat betekenen ze voor bedrijven?
Zakelijk financial leasen om verschillende redenen interessant
Softwareontwikkeling goedkoper en in hogere versnelling met ontwikkeling door ’leken’
reacties
De beste banen van Nederland voor 2023 vind je in de financiële sector en ICT (1) 
Kleine consultancybedrijven niet opgewassen tegen digitale slagkracht grote spelers  (1) 
Nederlander shopt evenveel of meer online in 2023 (1) 
Gestreste Nederlander flink aan de koffie (4) 
25 procent jongeren werkt buiten kantoortijd om niet gestoord te worden  (1) 
IT-beslisser verkiest low-code boven high-code applicatieontwikkeling (2) 
Business-IT alignment in complexe organisaties is mensenwerk (1) 
top10
Waarom R&D een formule kan zijn voor blijvend zakelijk succes
Duidelijke doelen, collega’s en ondersteuning van management belangrijkst voor werknemerservaring
Vier manieren - en twee pizza's - om innovatie in de bedrijfscultuur te bouwen
30 procent HR-professionals verdenkt thuiswerkende medewerkers van liegen sinds hogere kosten kinderopvang
Beslisser wil weer 100 procent naar kantoor, werknemer wil hybride werken
Vier op de tien Gen Z’s kampen met burn-outklachten door hoge werkdruk
Leren en ontwikkelen in de zorg gaat flink op de schop
Drie op tien organisaties weet niet hoe groene arbeidsvoorwaarden rechtelijk in te voeren
Krapte steeds hoger op agenda bij corporates en bureaus
Psychische klachten bom onder arbeidsmarkt
meer top 10