zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Communicatiemanager is vooral reputatie- en crisismanager

9 juli 2012 - Maar liefst twee derde van de communicatiemanagers stelt dat het verbeteren van de bedrijfsreputatie hun hoogste prioriteit is. Daarnaast moeten communicatiemanagers of chief communications officers (CCO's) vooral goed zijn in crisismanagement. Dat blijkt uit de jaarlijkse enquête ‘The Rising CCO IV’, uitgevoerd door Spencer Stuart en Weber Shandwick, zo ontdekte 6Minutes.be.

Een crisis brengt grote kosten met zich mee voor de organisatie die erdoor getroffen wordt. De meeste CEO's (74 procent) spenderen tijd aan het bestrijden van een crisis. Het duurt gemiddeld vijftien maanden om een crisis te boven te komen en een dergelijke crisissituatie zorgt voor heel wat extra zorgen en werk: er is bijvoorbeeld meer media-aandacht (60 procent), meer controle door overheidsorganen (51 procent) en een terugval in het moraal van de werknemers (42 procent). 



Sociale Media helpen een crisis te bestrijden

40 procent van de CCO’s wereldwijd zegt voorbereid te zijn op een bedreiging via sociale media. In 2010 was dat slechts 33 procent. Sociale media zijn het snelst groeiende communicatiemiddel voor CCO's wereldwijd. Toch liggen sociale media niet aan de basis van alle crisissen waarmee CCO’s vandaag de dag geconfronteerd worden. Bijna de helft van de CCO's (46 procent) die in de afgelopen twee jaar een crisis heeft meegemaakt, zei dat sociale media geen rol hebben gespeeld in de crisis. Slechts zeven procent zei dat de crisis ontstond via sociale media-platformen. En elfs wanneer sociale media een rol spelen in het ontstaan van de crisis, bleken ze vaker een instrument om de crisis op te lossen dan een middel om de crisis te doen escaleren, aldus de CCO’s (respectievelijk 34 procent versus 22 procent). 

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

Bijna acht op tien CCO's wereldwijd (76 procent) is van mening dat maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) van cruciaal belang is om een bedrijfsreputatie veilig te stellen. Daarom erkent ongeveer de helft (52 procent) van de CCO's wereldwijd de groeiende behoefte aan een toegewijde MVO-communicatieprofessional. Bijna vier op tien (38 procent) CCO's namen in het afgelopen jaar personen met MVO-communicatie-ervaring aan of is willen dat volgend jaar doen. Er wordt meer belang gehecht aan MVO-expertise binnen bedrijven die de afgelopen twee jaar een crisis meemaakten, dan binnen bedrijven die niet getroffen werden door een crisis (respectievelijk 82 procent en 63 procent). 

Effectiviteit meten
Hoe worden CCO's beoordeeld? Met name via positieve berichtgeving in de media (80 procent) en werknemerstevredenheid/-betrokkenheid (79 procent). Opvallend is dat werknemerstevredenheid sterk in belang is toegenomen sinds 2007 (van 61 procent in 2007 naar 79 procent in 2012).


Bron: 6minutes.be
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlanders: Rutte en Cohen beste crisismanagers
 Vraag naar crisismanagers stijgt
 Stakeholderscommunicatie onderschat door bedrijfsleven
 Excuses doen de reputatie niet altijd goed
 
 
reacties
 
Joke  |   | 
10-09-2012
 | 
13:55 uur
Ik denk wel dat het steeds belangrijker wordt om iets aan MVO te doen. Dit wordt ook gesteund via social media. Steeds meer bedrijven hechten hier waarde aan.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10