zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

BOVAG-leden: Maak einde aan marktverstoring door autobelastingen

22 april 2014 - BOVAG-leden hebben zich klip en klaar uitgesproken:  een nieuw systeem van autobelastingen moet een eind maken aan de zware marktverstoringen zoals die nu zijn ontstaan door allerlei fiscale stimuleringen.

Daarnaast moeten autobelastingen eerlijker, moeten ze aansluiten op maatschappelijke trends en moeten de rijkskinkomsten in verhouding komen te staan tot de uitgaven aan wegverkeer. Met deze punten, vastgelegd in een gloednieuwe ‘BOVAG-visie op Toekomst Autobelastingen’, gaat BOVAG de komende maanden en jaren de lobby in.



Nieuwe belastingvisie
Concreet en voor de korte termijn biedt de nieuwe belastingvisie van BOVAG input voor de gesprekken met overheid en politiek over de aanpassingen in de autobelastingen per 2016 ('Autobrief II'). Maar BOVAG heeft samen met haar leden geconcludeerd dat de échte vernieuwing van autobelastingen niet op zo’n korte termijn kan worden gerealiseerd. Op termijn moet het systeem van autobelastingen echt over een andere boeg gegooid worden. De nieuwe BOVAG-visie zet ook daarvoor de koers uit.

Eén tarief bijtelling
Voor de korte termijn gaat BOVAG in Den Haag lobbyen voor het ontmantelen van de huidige marktverstoring, met name in de bijtelling. BOVAG zet daarbij in op één bijtellingstarief. Immers, de overheid is echt doorgeschoten in de stimulering van de zuinigere categorieën. Nederland loopt inmiddels ver voorop met het beperken van de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s. Maar autofabrikanten moeten uiteindelijk voldoen aan Europese normstellingen. De overstimulering van zuinige auto’s in Nederland zou is een vrijbrief om in andere landen minder hun best te gaan doen. Dat is de verkeerde prikkel. Voorts zal een vlak tarief voor de bijtelling zorgen voor een normalisering van de modellenmix. En dat kan de zwaar onder druk staande autobranche goed gebruiken.

BPM afschaffen
Een ander korte-termijndoel is dat de lasten voor de automobilist niet verder mogen stijgen. De overheid overweegt de BPM te verhogen. De BPM-inkomsten dalen namelijk door alle fiscale stimulering.  BOVAG wil echter helemaal van de BPM af. Het is immers een belasting die met name bij import en export voor veel problemen zorgt. Bovendien is BOVAG voor de langere termijn voorstander van een eerlijker vorm van autobelastingen, waarbij niet aanschaf (BPM) en bezit (MRB) maar gebruik wordt belast. Daar past dus eerder een afbouw, dan een uitbouw van de BPM bij. Betalen voor gebruik sluit ook aan bij de maatschappelijke trend dat consumenten steeds meer op zoek zijn naar vrijheid, flexibiliteit en (dus) betalen in kleinere (tijds-)eenheden. Voor de langere termijn vinden BOVAG-leden bovendien dat de inkomsten die de automobilist voor de schatkist genereert, meer in verhouding moeten komen te staan tot de uitgaven die de overheid doet voor het wegverkeer. Die verhouding is momenteel zoek, met 21 miljard euro aan autogerelateerde inkomsten en acht miljard euro aan rijksuitgaven voor het wegverkeer.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vrouw minder bewust van mobiliteitskosten dan man
 CBP: anonimiseer gegevens bij gebruik big data
 Nederlander weet weinig over eigen autoverzekering
 Zakelijk rijder rijdt niet in auto van keuze
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10