zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlander weet weinig over eigen autoverzekering

20 februari 2014 - Door onduidelijkheid over de dekking lopen consumenten risico op onverwachte kosten
Nederlanders zijn niet goed op de hoogte van wat  hun autoverzekering dekt. Dit blijkt uit onderzoek van Multiscope in opdracht van Univé, onder ruim 1.000 Nederlanders.


Veel verzekeraars bieden steeds meer keuzevrijheid, maar door onbekendheid met de begrippen weten consumenten vaak niet goed wat de verzekering in geval van schade vergoedt. Dit kan tot onverwachte kosten leiden op het moment dat consumenten een beroep doen op hun verzekering.



Allrisk
Bijna de helft (45,3 procent) van de respondenten denkt dat een allrisk autoverzekering alle kosten voor schade dekt, terwijl niet alle allrisk autoverzekeraars dezelfde voorwaarden hanteren voor bijvoorbeeld stormschade of vandalisme. Het is voor de consument dus essentieel vooraf goed te checken welke onderdelen voor hem of haar belangrijk zijn.

Total loss
Het begrip total loss vormt een uitzondering op de onduidelijkheid. Bijna 90 procent van de respondenten weet wanneer een auto total loss wordt verklaard, namelijk zodra de kosten voor het herstel van de beschadigde auto hoger zijn dan de dagwaarde minus de restwaarde. Toch blijkt ook in dit geval dat consumenten niet weten wat ze uiteindelijk vergoed krijgen. Respectievelijk 65 en 69 procent van de respondenten blijkt niet te weten hoe hoog de dag- en vervangingswaarde voor zijn of haar auto is. Zodra een total loss verklaarde auto vervangen moet worden, lopen consumenten dus het risico op een financiële tegenvaller.

Minder sparen
Opmerkelijk is dat ruim driekwart van de respondenten geen geld opzij zet om eventuele schades te betalen. Dit sluit aan bij de gesignaleerde tendens dat Nederlanders voor het eerst in twintig jaar minder sparen.

 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 ‘Extended reality’ brengt hybride werkers weer naar kantoor
 Onderzoek onthult bloeiende ransomware-marktplaats op het dark web
 Kennismigranten buiten EU zijn interessant arbeidspotentieel voor schaarste arbeidsmarkt
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Consument bespaart op zorg maar niet op auto
 Slechts de helft van de Nederlanders denkt juist verzekerd te zijn
 Liever zonder mobiel dan zonder auto
 Driekwart autorijders koopt geen andere auto in 2013
 
 
reacties
 
Direct Verzekerd  |   | 
7-04-2014
 | 
15:11 uur
Best begrijpelijk er worden inderdaad best vaak wat woorden gebruikt die misschien niet helemaal duidelijk zijn.

Schadevrije jaren opvragen is sinds dit jaar wel verbeterd, die zijn tegenwoordig gewoon te vinden op de Polis.
Alexander  |   | 
13-05-2014
 | 
23:06 uur
Naar mijn mening zou het verplicht moeten zijn dat er een aantal zaken duidelijk worden weergegeven bij het aanvraagproces. Ik denk hierbij aan je eigen risico, of de dagwaarde of nieuw waarde van de auto vergoed wordt bij total loss, of de bestuurder verzekert is of alleen de eigenaar, ...

Dit kan allemaal beter geregeld worden voor de consument, waarom gebeurt dit niet?
Zakelijke autoverzekering.net  |   | 
27-09-2016
 | 
15:45 uur
Uiteindelijk zal het altijd de verantwoordelijkheid van de consument zijn om zich te verdiepen in de producten die men aanschaft.
De afgelopen jaren zie je een verandering in de voorlichting die wordt gegeven over allerlei verzekeringen. Voorbeeld hiervan is independer die zeer gebruiksvriendelijk is qua informatieverstrekking.
Autoverzekering  |   | 
20-04-2017
 | 
14:38 uur
Altijd je autoverzekering vergelijken.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
In welke gevallen moet je aan de slag met een BAV
reacties
Nederlanders willen vooral buiten kantoor kunnen werken (1) 
Drie eenvoudige tips tegen SIM-swapping (1) 
Nederlander bang voor misleidende online reviews (1) 
Werknemer wil fiets in arbeidsvoorwaardenpakket (1) 
Nederland positieve uitschieter: 62 procent vertrouwt op huidige pensioenstelsel (1) 
Het grote verschil tussen weten en kunnen (1) 
Onderweg naar meer bevlogenheid  (1) 
top10
Tips voor een veilige werkplek, ook tijdens de vakantieperiode
Wekelijkse aantal cyberaanvallen wereldwijd gestegen met 32 procent
De grootste frustraties en uitdagingen voor IT-systeembeheerders
Dit is hoe je cybersecurity op de kaart zet bij het management
Ongetrainde medewerkers vormen gapend gat in cybersecurity
Wantrouwen over data-uitwisseling remt technologische vooruitgang af
Cybercriminelen bereiden zich voor op een wereld zonder macro's
Phishing e-mails van HR- en IT-afdelingen zijn het meest effectief
Veel onwetendheid over omscholingsmogelijkheden naar techniek
Koffie op kantoor: dit komt er allemaal bij kijken
meer top 10