zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Klantgerichtheid professionele dienstverleners vaak onder de maat

26 juni 2012 - Professionele dienstverleners als managementconsultants, accountants, ict’ers en ook advocaten zijn onvoldoende klantgericht en presteren daardoor minder dan zij zouden kunnen. Wie beter luistert naar de klant, kan een flinke vooruitgang in prestaties boeken. Dit stelt Marco Plasier in zijn proefschrift ‘Marktgerichte professionele dienstverleners’ waarop hij 29 juni 2012 promoveert aan de Open Universiteit.

Professionele dienstverleners weten allemaal dat klantgerichtheid een belangrijke factor is voor het succes van hun firma en zeggen ook allemaal dit centraal te stellen in hun werkwijze. Uit het promotieonderzoek van Plasier naar de marktoriëntatie van professionele dienstverleners blijkt echter dat daar nog veel aan schort. Tussen de businessteams in een firma bestaan grote verschillen in de mate van klantgerichtheid, waarbij de best scorende teams slechts een 3,8 halen op een schaal van een tot vijf. Veel consultants zijn onvoldoende op de hoogte van de wensen en behoeften van klanten en weten onvoldoende af van wat er speelt in de organisatie van de klant en in de markt waarin deze actief is. Ook aan de nazorg na afronding van een project kan nog veel worden verbeterd. 



Luisteren loont

Uit het onderzoek van Plasier blijkt ook dat de meest klantgerichte teams veel beter presteren in termen van omzet, winst en reputatie. Dit komt omdat zij beter in staat zijn om hun diensten af te stemmen op de wensen van de klant en nieuwe diensten te ontwikkelen die aansluiten op toekomstige behoeften. Daardoor weten zij klanten beter aan zich te binden. Dit geeft aan hoe belangrijk het is om over klantgerichte consultants te beschikken. "Je kunt als consultancyfirma beschikken over een actieve marketingafdeling, maar uit het onderzoek blijkt dat bijna 50 procent van de prestaties van businessteams wordt bepaald door de klik tussen de businessteams en de klant, in combinatie met de bekendheid met diens organisatie en de markt waarin de klant actief is." Hieruit wordt tevens duidelijk, zo benadrukt Plasier, hoe belangrijk het is om professionals met ervaring en kennis van de klant, te behouden. Overigens blijkt uit het onderzoek dat de meest klantgerichte businessteams ook hier het beste in scoren.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Webcare bedrijven verbeterd, maar het kan altijd nog beter
 Nederlandse bedrijven worden steeds klantgerichter
 Consumentenmonitor 2011: verzekeraars klantgerichter
 Klantfocus zal economische groei aanjagen
 
 
reacties
 
thomas de peinder  |   | 
28-06-2012
 | 
17:23 uur
Wie klantvriendelijker /gerichter is presteert idd meer in klantcontacten.Je kan een team daarop testen en trainen.Dan weet je precies wat de winst kan worden als je mensen hebt die in dat positieve funktie testprofiel passen.De verschillen zijn soms enorm wie wel/niet goed scoort op klantvriendelijkheid en dus wel/niet goed zal presteren uiteindelijk waar klantenbenadering heel belangrijk is. Meten = Weten!
Eva | Klantgerichtheid  |   | 
16-07-2012
 | 
12:41 uur
Klantgerichtheid, nog veel meer dan klantvriendelijkheid, zorgt voor een sterke verbinding met de klanten. Bij de dienstverleners is die klantgerichtheid niet altijd nummer één. Jammer, want het is nu juist die klantgerichtheid die het verschil maakt tussen de collega's. Eva Joos.
Kerstpakket op maat  |   | 
16-08-2012
 | 
14:53 uur
Interessant en tegelijk verbazingwekkend dat de score zo laag was. Luisteren is altijd belangrijk, in welke relatie ook. Als de klant zich echt begrepen voelt en gewaardeerd is de kans op succes groot.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10